ליאור ויין אמנם העביר את שירותו הצבאי בשטח, כלוחם באחת היחידות המיוחדות של חיל ההנדסה, אך את ההשראה ל-,DermaCompare החברה שהקים, הוא בכלל שאב מטכנולוגיות הקשורות לשימוש בתצלומי אוויר (תצ"א). כעת הוא מנסה לחולל מהפכה בתחום הרפואה ברחבי העולם.

"הכל התחיל כשאבחנו את אבי כחולה בסרטן העור", הוא מספר. "ישבנו אצל הרופא, שהסביר לנו שהדרך היחידה לעקוב אחרי התקדמות המחלה היא בעזרת צילום כלל גופי תקופתי והשוואה ידנית בין הצילומים. אתה מבין את האבסורד? בין צילום לצילום בן אדם יכול להשמין, להרזות או אפילו לעמוד בצורה שונה. מספיק שהוא בדיוק ישאף אוויר כדי לסבך את כל העסק עוד יותר. ובסופו של דבר הרופא, שמשווה ידנית בין הצילומים, צריך לחפש נקודות בגודל של מילימטרים בודדים".

 

וזה, מתברר, רק קצה הקרחון של הבעיה באיתור וזיהוי מוקדם של סרטן העור, שכן רבים מאיתנו נוטים לוותר על הבדיקות התקופתיות, ומגיעים לרופא רק בעת זיהוי נקודה חשודה בעצמנו. "אבל הסיכוי שבאמת נזהה נקודה חריגה הוא קטן", מסביר ויין. את הבעיה הזו בדיוק רוצים ויין וצוותו ב-DermaCompare לפתור כעת. בעזרת שילוב בין התפתחות מכשירי הסמארטפון והיכולות הטכנולוגיות האדירות אשר מונחות בכיס כל אחד מאיתנו לבין אותם תצלומי אוויר שהכיר במהלך שירותו, הוא מקווה להצליח לזהות התפתחות של נקודות חן חשודות - ממש כשם שחיילי המודיעין נדרשים לזהות תנועת אויב מעוררת חשד.

 

"בצבא כל הזמן נדרשים להשוות בין תצ"אות של אותה זירה בזמנים שונים", הוא מסביר. "אז מעגנים את הצילומים לנקודות קבועות, כמו בניינים או היטלי צל, כדי להשוות ביניהן בצורה יעילה. ועדיין, צריך ידע נוסף כדי להבין את התמונה הכוללת. אם זיהיתי רכב בודד נוסע בכיוון מסוים, אין לזה משמעות, אבל מה אם זיהיתי שיירת משאיות אספקה נוסעת מכיוון הנמל? ומה אם זיהיתי שיירת טנקים או טיל מסוים שמגיע לאזור? בסוף צריך גורם שיחבר את כל הגורמים השונים, יבין את התמונה הכוללת ויסיק מסקנה. זה בדיוק מה שאנחנו עושים".

המפתח - ביג דטה
אך בזירת הקרב, שאותה מנתחת החברה, לא מחפשים אחר טילים מתקדמים או שיירות טנקים. במקום זאת, האלגוריתם שפיתחו ויין וצוותו לומד לאתר נקודות חן חשודות אשר צצות על גופנו, ועשויות לרמוז על התפתחות סרטן עור. לשם כך, פיתחו בחברה אפליקציה מיוחדת המתבססת על מצלמת הסמארטפון ומאפשרת לנו (בעזרת חבר) לבצע צילום כלל גופי באופן עצמאי. לאחר הצילום, האלגוריתם מנתח את הממצאים - ומתריע במקרה של זיהוי נקודות חשודות.

 

"יש כמה דרכים לנסות להבין האם נקודה חדשה מצריכה מעקב", מסביר ויין. "השלב הראשון הוא ניתוח של משתנים מוכרים, כמו גודל, סימטריה, צבע ואחרים. האלגוריתם שלנו יודע לזהות נקודות חשודות ולהתריע עליהן בפני הרופא". השלב השני כבר מערב יכולת ניתוח שלא היתה זמינה לרופאים עד היום, ועושה שימוש במאגרי מידע גדולים ("ביג דטה"), שייווצרו מאיסוף נתונים מכל המשתמשים בשירות. "כל הנתונים של המשתמשים נאגרים, כך שהאלגוריתם יוכל להשוות כל נקודה לנקודות דומות אצל משתמשים בני אותו גיל, בעלי אותו גוון עור, או כאלו ממקומות עם חשיפה דומה לשמש. השוואה כזו יכולה להעריך מה הסיכוי שנקודה מסוימת אכן תהיה מסוכנת".

נכון להיום החברה פעילה כבר במדינות רבות ברחבי העולם, לרבות בגרמניה, איטליה, אוסטרליה ואפילו דובאי, אך ויין מאמין כי מדובר רק בתחילת הדרך. "השאיפה היא לחולל מהפכה בכל תחום שבו מבוצעת כיום השוואה ידנית בין צילומים שונים", הוא מסביר. "גם צילומי ריאות מושווים ידנית, גם צילומי ממוגרפיה. אנחנו גם מרחיבים את טווח הזיהוי של האלגוריתם מעבר לנקודות חן חשודות, כך שאנו יכולים לזהות מחלות עור נוספות ואפילו אקנה".

אם החזון של שוויין אכן יתממש, הוא מאמין כי תחום ניתוח הבדיקות הרפואיות עומד בפני מהפכה של ממש שתוכל לחסוך זמן, כסף - ואפילו חיי אדם. "פגשתי לא מזמן רופא מהונגריה", הוא מסכם, "שבזמן הפגישה שלנו בחן בדיקת ממוגרפיה שבוצעה שלושה חודשים קודם לכן. זה טירוף. בישראל כמובן המצב טוב בהרבה, אבל בכל מקום אפשר להתייעל. זו בדיוק המטרה שלנו: לדעת להתריע בפני הרופא כש'טיל' מתקדם מגיע לגזרה, או בהקשר הרפואי, לדעת לזהות כל גורם שצריך להדליק לנו נורה אדומה".

 

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: