לאחרונה חגגה ויקיפדיה את יום הולדתה ה-15 ושחררה מידע מרתק אודות "המאמרים הערוכים ביותר" של כל הזמנים. מספר העריכות משקף עד כמה חשוב לנו, הקוראים, התוכן של העמוד. על כן, לפי ההגדרה של המונח "שנוי במחלוקת" - ויכוח ער, או חוסר הסכמה ציבורי מתמשך - ניתן לראות בערכים "הערוכים ביותר" גם הערכים "השנויים ביותר במחלוקת". זאת היות שמספר רב של תיקונים בערך מסוים לאורך השנים מעיד על ניגודי האינטרסים שבין עורכי ויקיפדיה השונים לגביו. למשל: מעריצים המקדמים את תדמיתו החיובית של ידוען ומוסיפים לערך עליו פרטים שקוראים רבים יחשיבו כטריוויאליים, עומדים בסתירה לקווים המנחים של עורכי ויקיפדיה המקצועיים בנוגע, נניח, לנפח מאמרים. מחקר קצר סקר מגמות מעניינות בנתונים אלו.

 

 

נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' וו.בוש הוא ללא ספק האישיות השנויה ביותר במחלוקת של ויקיפדיה, ובהפרש ניכר. הדף שלו תוקן 45,866 פעמים במהלך 15 השנים האחרונות, שהן 63% יותר משני האישים שבאים אחריו ברשימה - מייקל ג'קסון ו-ישו (עם 28,000 תיקונים לכל אחד). בוש מנצח גם את הנשיא המכהן ברק אובמה, את אדולף היטלר, הזמרות ביונסה ובריטני ספירס, המתאגרפים קיין ואנדרטייקר ואת הטניסאי רוג'ר פדרר.

 

עמודיהם של מאה האישים הראשונים בדירוג נערכו 975 פעמים בממוצע מדי שנה, שהם 2.7 עריכות ליום - עריכה בכל 9 שעות. אצל עשרת הראשונים הנתון אף מרשים יותר - 1700 עריכות בשנה, כלומר עריכה בכל 5 שעות. עמודו של בוש נערך 3000 פעם בשנה, כלומר אחת לכל 3 שעות.

 

 

גברים מול נשים

רק 2 מעשר הדמויות השנויות ביותר במחלוקת הן נשים, והנתון עקבי גם בנוגע ל-100 הדמויות הראשונות (31%). בהינתן שמנהיגים ומתאגרפים תופסים את החלק הארי של הרשימה, ושמקצועות אלו נשלטים בעיקר על ידי גברים, ניתן לצפות שעמודים אודות נשים יכילו מספר תיקונים פחו?ת. אך בעוד שלנשים יש באמת מספר נמוך יותר של עריכות (בממוצע 900 עריכות לכל אחת בשנה) בהשוואה לגברים (1009 עריכות בממוצע בשנה), ההבדל אינו מובהק סטטיסטית. אילו היו גברים רבים יותר בראש הרשימה - דבר שהיה מוסיף עריכות נוספות לערכים עליהם - יתכן והדבר היה משתנה. אך נכון להיום - גברים ונשים הם שנויים במחלוקת באותה מידה.

 

החיים נגד המתים

מתוך 100 הראשונים ברשימה, 70% עודם בחיים ויותר מרבע נפטרו עוד בטרם הוקמה ויקיפדיה. האנשים היחידים ברשימה שנפטרו בין השנים 2001 ו-2016 הם: האפיפיור יוחנן פאולוס השני, סדאם חוסיין, מייקל ג'קסון, אוסאמה בן לאדן ו-וויטני יוסטון.

 

הביוגרפיה של אדם חי מתעדכנת באופן תדיר באירועים חדשים, ויש בהחלט לצפות שהדבר יהיה נכון לגבי סלבריטאים, היות שלמעריציהם ולפובליציסטים יש אג'נדה בעניינם - למחוק עובדות שמציירות מישהו באור שלילי - בעוד שעורכי ויקיפדיה אחרים ישאפו דווקא לתאר את האמת. כתוצאה מכך, ניתן לצפות שמאמר על אדם מת יזכה למעט יותר תיקונים. יחד עם זאת, השוואה בין ערכים על אנשים חיים ועל אנשים מתים, העלתה ששתי הקבוצות שנויות במחלוקת באותה המידה.

 

בניגוד לציפייה שעובדות הנוגעות לאירועים היסטוריים ילכו ויתקבעו לאורך הזמן, תוצאות המחקר מראות כי הן נותרות שנויות במחלוקת. הדבר נובע ככל הנראה מהעובדה שהמחקר ההיסטורי והארכיאולוגי מוסיף להשפיע על עדכוני הערכים הללו, שנים רבות לאחר שמושא הכתיבה נפטר.

 

 

אמריקה והעולם

האם מדינתו של אדם משפיעה על מספר התיקונים שיקבל הערך שלו בויקיפדיה? ממאה האישים הראשונים בדירוג, האמריקאים מהווים 61%. מספר התיקונים הרב ביותר הוא לעמודים של אזרחים אמריקאים (913 אלף), אחריהם הבריטיים (105 אלף) וההודים (65 אלף).

 

יחד עם זאת, ניתוח השונות לאורך המדינות השונות מראה שאין הבדל במידת השניות במחלוקת שלהן - אנשים מאותה המדינה זוכים לכ-1,000 תיקונים בממוצע לכל אחד מהם בשנה. בתוך כך, ישראל היא יוצאת הדופן - בה מספר העריכות הממוצע לכל אדם הוא כמעט כפול - אך הדבר נובע מערך על איש אחד בלבד: ישו מנצרת.

 

גם בחינת ההבדל בין אמריקאים ללא אמריקאים לא מעלה שונות חד משמעית בין הקבוצות - שתיהן שנויות במחלוקת באותה המידה.

 

המקצועות השנויים במחלוקת

האנשים השנויים ביותר במחלוקת בערכים של ויקיפדיה הם נשיאים, זמרים ושחקנים בבוליווד. מתאגרפים מהווים 13% מ-100 האישים השנויים ביותר במחלוקת, ומעניין לציין שהעמוד שנערך יותר מכל (אחרי זה שעוסק בנשיא לשעבר בוש, כאמור) הוא העמוד "רשימת הצוות של הWWE-".

 

 

לסיכום, ניתן לומר שזהותו של האדם - האם הוא גבר או אישה, חי או מת, נשיא או מתאגרף - לא תשפיע על מידת המחלוקת לגביו בערכיי ויקיפדיה. אלא אם כמובן - אותו אדם הוא ג'ורג' וו. בוש.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: