באירוע המובייל הגדול בעולם, הקונגרס העולמי לניידים(MWC) , שהתקיים השנה בברצלונה (22 עד 25 בפברואר 2016), ישנה תמיד הפגזה של פיצ'רים חדשים מצדם של ייצרני המכשירים. השנה אינה שונה כמובן, כשגולות הכותרת היו הMateBook- של וואווי, סמסונג גלקסיS7  והמכשירים החדשים שמריצים את תוכנתWindows  של מייקרוסופט.

 

אם לוקחים צעד לאחור מההכרזות על המכשירים החדשים ניתן להבחין באירוע קטן יותר שמתרחש במסגרת התערוכה, שעצם שמו מעיד על נקודת המבט היזמית שלו - "עוד ארבע שנים מעכשיו"(4YFN) . כנס YFN4 כעת בשנתו השלישית, מתמקד בטיפוח קהילת הסטארט-אפ והיזמות בתחום הטכנולוגיה למובייל באירופה.

 

אם מסתכלים מעבר לכל הפיתוחים בתחומי הגיימינג, הפרסום במובייל והאפליקציות והפלטפורמות של האינטרנט של הדברים שהוצגו שם, מגיעים לבסוף לחברה בשםIrisBond  שמציגה טכנולוגיה חדשה למעקב אחרי אחרי תנועת העין. חברת המהנדסים הקטנה הוקמה בשנת 2013 וזכתה להשקעה מצד משקיעים בסקיים וספרדים. היא ממוקמת מחוץ למרכזי החממה הטכנולוגית של מדריד וברצלונה, בסאן סבסטיאן, ספרד.

 

 

הטכנולוגיה של מעקב אחרי תנועת העין אינה חדשה. החברה השבדית Tobii הייתה בעסק עוד מראשיתו והיא נחשבת לאחת החברות הראשונות שנכנסו לשוק בתחום זה. בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית (CES) שהתקיימה מוקדם יותר השנה, בחודש ינואר 2016, היא גם כונתה אחת מחמשת החידושים המשפיעים על התעשייה.

 

אלו עדיין חדשות טובות עבורIrisBond  שמשמעותן שישנו נתיב פתוח לחדירה לשוק עבור אפליקציות המתבססות של הטכנולוגיה של מעקב אחרי תנועת העין. לפי אדוארדו ג'אורחיו(Eduardo Jauregju) , מייסד שותף ומנכ"לIrisBond , החברה רוצה להפוך את הטכנולוגיה הזו לחברתית יותר ולפתח דרכים חדשות שבהן נוכל לתקשר עם המכשירים שלנו באמצעות העיניים.

 

"יש לנו מערכת למעקב אחרי תנועת העין עבור אנשים עם לקויות כמו טרשת אמיוטרופית צידית(ALS)  או שיתוק מוחין, אבל אנחנו רוצים ללמד את השוק שיש דרכים אחרות לתקשר עם טכנולוגיה, בדרכים טבעיות," אומר ג'אורחיו.

 

עוקב העינייםPrimma  שלIrisBond  משתמש באור אינפרה אדום בטכנולוגיית LED שמתחבר למחשב באמצעות כבלUSB . ניתן להתקין אותו בשתי שלבים: בתחילה הוא מודד את המרחק והגובה של העיניים של המשתמש מהמסך ולאחר מכן מכייל את תנועת העיניים באמצעות כדורים עגולים המוצגים על הצד, שעל המשתמש לעקוב אחריהם עם העיניים. כך, המערכת לומדת כיצד העיניים של המשתמש נעות. בהמשך, באמצעות מקלדת מוגדלת המוצגת על הצג, העיניים הן שמזיזות את העכבר וממקדות אותו על אות. בכדי לבחור באות יש למצמץ בעיניים למשך שתיים-שלוש שניות - והנה, הקלדת אות.

 

באמצעות טכנולוגיות כאלו למעקב אחרי תנועת העין וקיבוע תמונה, ניתן לערוך מחדש את התהליך כדי לשלוט במכשירים ניידים - כדי לשלוט גם במכשיר וגם בתוכן ששמור בו בדרך טבעית. הטכנולוגיה יכולה להתפרס גם בתעשיית הרכב. נכון להיום, יצרני רכב כמו יגואר, מתמקדים בייצור חיישנים ש"עוקבים" אחרי תנועת עיניו של הנהג במה שנקרא מערכת ניטור נהיגה(DMS)  אשר יכולות לצפות ברגעיי חוסר תשומת הלב של הנהג, ולהזהיר אותו שהוא אינו מרוכז. זוהי אינה באמת טכנולוגית של מעקב אחרי העין כמו זו של חברות כמוIrisBond  אוTobii , שמתמקדות בתנועה של העין ככלי ליצירת תקשורת ושליטה במכשירים.

 

 

לפי ג'אורחיו, טכנולוגיות מעקב-עין וזיהוי פנים יכולות להיות מוטבעות בשמשת הרכב, שתתפקד כמסך ממש כמו צג המחשב, והנהג יוכל לשלוט במתרחש ברכב באמצעות מחוות פנים פשוטות ומצמוצי עיניים.

 

אבל זה המקום שאליו החברה מעוניינת לקחת את הטכנולוגיה שלה אליו. בהווה, IrisBond  משפיעה על החיים בדרכים הרבה יותר משמעותיות. מקרה לדוגמא הוא המקרה של הרנן קסטרו, עורך דין ארגנטינאי שאובחן ב-ALS לפני כ-10 שנים.

קסטרו החליט לשתף את ניסיון חייו כאדם שחי עם מחלת ניוון שרירים והפך לסופר שמקליד באמצעות עיניו. את ספרו הראשון הוא כתב בעזרת אביו - הוא היה מסתכל על אות בלוח של האלף-בית ואביו היה מנחש מה המילה שהוא רוצה לומר ומקליד זאת עבורו. לאחר שמונה חודשים הם סיימו את הספר הראשון, "המוזות מבקרות אותי עם שחר"(Las musas me visitan de madrugada, 2013) . כשהציג את עבודתו בפומבי, הוא נאלץ להשתמש באותה שיטה מתישה על מנת לענות על שאלותיהם של קהל הנוכחים באירוע השקת הספר וחתימתו.

 

שנה לאחר מכן, באמצעות ארגון חולי ה-ALS  בארגנטינה, קיבל קסטרו סורק עינייםPrimma שלIrisBond, שהפך את כתיבת ספרו השני, "קווי דמיון וסתירה,"(Similitudes  Antinomias, 2015) לקלה בהרבה. קסטרו למד להקליד בעזרת עיניו במהירות וכעת הוא גם מעניק ראיונות ומדבר בציבור, אבל החשוב מכל - הוא כעת יכול להמשיך לתקשר עם בנותיו ומשפחתו ולהתפרנס מכתיבת ספרים - כאדם עצמאי שאינו תלוי באחרים בכדי לתקשר.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: