לאחרונה, הרעיון של סעודת אסירים קיבל משמעות אמיתית במסעדה איטלקית חדשה שנפתחה,  .InGaleraהמסעדה ממילנו נמצאת בתוך כלאBollate  והתרגום של שמה הוא "בתוך הכלא", ולפי התקשורת המקומית סועדים מהעשירונים העליונים בעיר נוהרים לשם.

 

לא השף ולא מנהל המסעדה הם עבריינים מורשעים, אבל שאר הצוות, מהמלצרים ועד עובדי המטבח, מרצים את מאסרם שם. הם לא יכולים להחזיק במשכורות שהם מרוויחים, אלא הן נשלחות לקרובי משפחה. אם אתם חושבים שמדובר בגימיק שמשנה את הכליאה או השיקום של בני אדם למעין פארק עבור סועדים, הסיבה האמיתית לפתיחתInGalera  היא להוריד את הרצידיביזם - הדרדרות חוזרת ונשנית לפשע, באמצעות הענקת האפשרות לאסירים לרכוש ותק בעבודה ולבנות אופציות קרייריסטיות במודל של "תא פתוח" ב.Bollate- האסירים יכולים ללכת ברחבי הכלא יחד עם תגים אלקטרוניים שמבצעים אחריהם מעקב, ללמוד או לבצע מלאכות יד מקצועיות, או לעבוד מחוץ לכלא בחקלאות או בתחומים שונים בתוכו. הם יכולים אף לקצור תוצרים חקלאיים מגינות הכלא, מה שמשמש גם כתרפיה.

 

 

למרות שפרויקטBollate  הוא ניסיון ציבורי שאפתני, הוא ממומן על ידי החברה הבינלאומיתPwC)  PricewaterhouseCoopers )-ABC - La Sapienza -ו  בטבולה. "אנחנו מאמינים של- InGalera תהיה השפעה חברתית משמעותית. היא תעלה את המודעות לבעיות של אסירים בתוך החברה, לחיים שלהם בתוך ומחוץ לחומות הכלא, והחשוב ביותר - כיצד היא יכולה לשנות את החיים שלהם", מצהירהPwC  באתר שלה.

 

InGalera תהיה אולי המסעדה עם הפרופיל הגבוה ביותר שמנוהלת על ידי אסירים שמשרתים סועדים בתוך חומות הכלא, כאשרClink Charity  הבריטית מנהלת מסעדות מחוץ לבתי הכלא של המלוכה בבריסטול, קרדיף ואיזורים אחרים מאז 2010. אבל המטרה לשקם אסירים דרך כישורי הכנת מזון היא לא רעיון חדש. שמות קולינריים אחרים ניסו להפוך אסירים לשפים במטבחים שלהם, כמו גורדון רמזי ב-Gordon Behind Bars  וג'יימי אוליבר ב,Fifteen- אשר לקח בני נוער (חלקם עם רקע פלילי) והכשיר אותם במסעדת השף הפופולרית שלו בלונדון.

 

 

בקנדה, השף מארק טואט שיפץ את המסעדה שלו ב-2009 כדי לצלם שתי עונות של הסדרה "מטבח האסירים" בטורונטו ובוונקובר. הרעיון של טאוט, שמבוסס על ניסיון העבר הבעייתי שלו, היה להעביר את ההערכה כלפי מזון איכותי ולהעניק הזדמנות שנייה, וכך הוא הכשיר 24 אסירים לשעבר באמנות הקולינריה.

 

הרעיון של שיקום בתוך מטבח נראה הולם עבור מקום עבודה שמונע ממצוינות, על בסיס מסגרת מערכתית, גם אם מדובר בשף המרדני ביותר. ואם שינוי חברתי מתרחש על צלחת רביולי שנעשתה על ידי אסיר, העונג כולו שלנו.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: