"אני לא יודע שאתה לא יודע?", שאלו כבר ב-1977 במוסך של הגשש החיוור, אבל נראה שגם היום נהגים רבים עדיין מגיעים לבדיקה במוסך עם מחסור גדול בידע ועם תחושת חוסר ביטחון. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל יש למעלה מ-3 מיליון רכבים על הכביש, המטופלים ביותר מ-5,200 מוסכים המוכרים על ידי משרד התחבורה. בעולם הדיגיטלי של היום יש מי שהחליטו להרים את הכפפה ולייצר פלטפורמה ידידותית שתקל על חוויית תחזוקת הרכב.

 

סיפור דומה לזה של קלראשו של פולי קרה גם לירדן גרוס, כשנורת check engine מסתורית בלוח המכוונים של הרכב שלו שלחה אותו מנתיבי איילון היישר למוסך סמוך בהרצליה. "כשהגעתי, הרגשתי חוסר ביטחון מסוים כי לא נהגתי לבקר במוסכים, ואני די בטוח שהחזות שלי הסגירה אותי", הוא מספר בטון מחויך. "עובד המוסך, שנראה בחור מאוד מקצועי, חיבר מכשיר למחשב הרכב, בדק אותו וקבע - 'הלך הממיר הקטליטי'. ממיר חדש עלה 3,200 שקל - למעלה מ-5% משווי הרכב - והכל בגלל נורה קטנה".

 

גרוס הקים בסוף 2014 יחד עם גל אהרון ואלון הנדלמן (שלושתם צעירים בשנות ה-20 לחייהם) אתengie -  אפליקציה שמבקשת לנהל את תחזוקת הרכב שלכם.

 

כדי להשתמש באפליקציה (החינמית) של אנג'י, יש לרכוש רכיב שפיתחו בחברה, ושאותו ישלחו לביתכם תמורת 38 שקל. את הרכיב מחברים ידנית בפעולה פשוטה למחבר שנמצא ברכב, ושאליו תכווין אתכם האפליקציה כשתזינו לתוכה את הדגם של המכונית. הרכיב קורא אינפורמציה על הרכב מתוך מערכת ה--OBD) On Board Diagnostics)) הידועה גם בתור המחשב של הרכב. מערכת זו נמצאת כמעט בכל רכב שיוצר מאז שנת 1996, והיא מלקטת מידע רב על אודותיו ומנתחת אותו. הרכיב של אנג'י מנתח את הנתונים הללו, ובעזרתBluetooth  משדר לאפליקציה מסרים. תקלה במחשב תוביל להתרעה לנייד, ואם היא מסוג שמצריך ביקור במוסך, האפליקציה תחפש הצעות מחיר במוסכים סמוכים למיקומכם, בהתאם לתקלה שאובחנה.

 

מימין לשמאל: גל אהרון, ירדן גרוס ואלון הנדלמן, מייסדי Engie. צילום: יח"צ

מימין לשמאל: גל אהרון, ירדן גרוס ואלון הנדלמן, מייסדי Engie. צילום: יח"צ

 

נוסף לכך, אנג'י מבצעת גם ניטור שוטף של נתוני הרכב ומספקת מידע רציף על נתונים, כמו צריכת הדלק, מצב השמן והמים או מצב פליטת הזיהום. הרכיב שלה אושר על ידי משרד התחבורה והוא אינו פוגע באחריות היצרן.

 

האין צדיקים בסדום?

אם עד כה הצטייר, כי ההנחה מאחורי המוצר של אנג'י היא שאין מספיק מוסכים אמינים, אהרון, המשמשת כסמנכ"לית השיווק, מתקנת את הרושם. "ההנחה שלנו היא שיש בהחלט מוסכים אמינים, כנראה חלק גדול מאוד, ואנחנו רוצים אותם במערכת שלנו. יחד עם זאת, היות שלנהגים רבים אין ידע בנושא, הם אוטומטית מגיעים למוסך עם תחושה שמשהו לא בסדר, למשל במחיר או בדיאגנוסטיקה. ברמה הטכנולוגית אנחנו והמוסך מבצעים בדיקה די דומה: כמו שבמוסך מחברים מחשב אל הרכב, כך גם אנחנו עושים, וכשם שעובד המוסך יסתמך על ניסיונו ומומחיותו כדי להסיק הסתברותית מה יכול להיות מקור התקלה, גם הטכנולוגיה שלנו עושה זאת, רק על פי ניתוח נתונים ולאלגוריתמים מורכבים. כך אנחנו יכולים למקד את התקלה בדיוק מרבי, ועד כה זה מוכיח את עצמו בשטח".

 

לפי המנכ"ל גרוס, המטרה של האפליקציה היא לייצר שקיפות בשוק שיש בו הרבה מאוד ידע, אבל הוא נתון רק בידיו של צד אחד. "אין משמעות הדבר שאין מוסכים טובים - להיפך, אנחנו שואפים לעבוד עם הטובים ביותר", הוא אומר.

 

כיום יש במאגר של אנג'י כמה מאות מוסכים. בשנתה הראשונה התמקדה פעילות החברה באזור המרכז, וכעת היא החלה מתרחבת גם לחיפה ולירושלים. באנג'י טוענים, כי האפליקציה יכולה לייצר הוזלה של עד 35% בעלות, בהשוואה בין מוסכים שונים שהציעו את אותו שירות, אבל מה יוצא מזה למוסך?

 

"נוסף לחשיפה ופרסום בשוק, שהוא מאוד תחרותי, במיוחד עבור מוסכים פרטיים, הם מרוויחים גם דיאגנוסטיקה ברורה, שחוסכת זמן ומאמץ ומביאה לייעול בהזמנת חלקי חילוף לפני שהלקוח מגיע", מסבירה אהרון. "כמו כן, אנחנו מוצאים שלעובדי מוסכים נוח גם לדלג על שלב ההתמקחות, שכל כך שגור בתרבות הצריכה של הישראלי, תהליך שהופך למיותר כשהלקוח יודע את העלות מראש".

 

היעד הבא - אמריקה

גרוס, אהרון והנדלמן הכירו במסגרת תוכניתZell  ליזמות של המרכז הבינתחומי. במסגרת סיעור המוחות בתוכנית וגיבוש הרעיונות, מצאו השלושה מכנה משותף רב בכל הנוגע לבעיה שתיאר גרוס מהמוסך בהרצליה, וכך נולד הרעיון.

 

מוסך

 

ב-Zell הכירו השלושה גם את אורי לוין, מייסד משותף שלWaze , ששימש להם מנטור לאורך התוכנית. "היה לו חיבור מעולה עם הקבוצה שלנו, הכימיה היתה ממש טובה, ולאור העובדה שהוא נמשך באופן טבעי לשוק הרכב ומבין בו מאוד, הוא זיהה את הפוטנציאל שלנו ורצה להשקיע בחברה", מספר גרוס. "בסופו של דבר, הוא הפך גם ליו"ר החברה, ואנחנו עומדים בקשר רציף ונפגשים באופן קבוע. הוא מוסיף לנו המון".

ברמה הטכנולוגית החברה שואפת לייצר בעתיד גם תחזיות לתקלות בטרם תתרחשנה. היא תעשה זאת באמצעות מאגרי הביג-דאטה שלה, שישקללו שכיחות של תקלות בדגמים שונים עם ניתוח מידע פרטיקולארי שמגיע מהרכב. כיום היא מבצעת זאת ברמה מצומצמת יחסית, בעיקר בתקלות מצבר. כמו כן, אנג'י תשיק בעוד שבועות ספורים אפליקציה גם לתוכנת ההפעלה של אפל ,IOS, במקביל לפרופיל האנדרואיד שלה, שפעיל מיומה הראשון.

 

לאחר שבחודש יוני 2015 זכתה אנג'י במקום הראשון בתחרות הסטארט-אפים של כנסIsrael Mobile Summit  שהתקיים בתל אביב, השנה היא השתתפה בגמר תחרות המדיה האינטראקטיבית הבינלאומיתSouth by Southwest, המתקיימת בכל שנה בטקסס, ארה"ב. בהמשך ישיר לכך, החברה נמצאת בשלבים אחרונים לקראת כניסתה לשוק האמריקאי. "הצגתי כבר את אנג'י בשיקגו, בלוס אנג'לס ובניו יורק, והתגובות היו חיוביות מאוד", מספר גרוס. "אנחנו מסיימים כעת סבב השקעות גדול, ומתכננים להתחיל שם פעילות מאוד בקרוב".

 

הכה את המומחה

אם כל זה נשמע לכם פשוט וטוב מדי, אתם כנראה לא טועים. "ישנם מצבים שבהם נורה תידלק ואנג'י תבחין בה, כמו מערכות בקרה של דלק או זיהום אוויר, אבל מנגד - לאנג'י לא תהיה היכולת לזהות תקלה שקשורה בגיר או במכניקה", מסביר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים. "אנשים מגיעים למוסך גם לצורכי טיפול שוטף, וגם בגלל בעיות עמומות, כמו רעשים חריגים. לכן, במובן מסוים האפליקציה היא סוג של מתווך, יותר מאשר פתרון אבחון כולל".

 

ומה באשר למוסכים שכבר עובדים עם החברה? "אם טוב להם איתם, אז אנחנו בטח לא נביע התנגדות. אבל חשוב לזכור שבסופו של תהליך, הלקוח צריך לקבל תיקון, ותיקון טוב. ההתקשרות בין האפליקציה למוסך היא על רקע כלכלי, ולכן לא בטוח שלפי סטנדרטים מקצועיים כדאי לפנות לכל מוסך זול שיופיע בה. לא המתווך מעניק האחריות על התיקון - אלא המוסכים. אנחנו לא מתנגדים למודל הזה, וגם אין לנו היכולת להתנגד לו, אבל כמי שמתעסק בזה 30 שנה, אני מאמין שלמגע האנושי ולהיכרות בינאישית עדיין יש חשיבות רבה. המחיר הוא לא חזות הכל".

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: