לפני 12 שנה, כאשר אדם נוימן הכיר את אשתו רבקה, הוא רדף אחרי חלום ההתעשרות ונכשל. על כישלון החלום הזה סיפר ביולי האחרון בפני קהל כנס Fortune Brainstorm Tech  בקולורדו. "כאשר הכרתי את רבקה, שקלתי 20 קילו פחות", אמר, והוא גם היה מעשן כבד. הוא נזכר בכך שרבקה גערה בו. "אתה דברן גדול בלי שום דבר שעומד מאחורי זה. אתה אפילו לא יכול לקנות לי ארוחת ערב". היא הזהירה אותו ואמרה לו "להפסיק מיד לרדוף אחר הדברים הלא נכונים", כמו כסף, ולמצוא משהו שהוא אוהב לעשות. הצלחה והגשמה יגיעו אחר כך, היא אמרה. "התברר שאני אוהב בניינים, והתשוקה שלי היא לחבר אנשים יחד", סיפר נוימן.

 

12 שנה עברו, ונוימן (37) עומד היום בראשWeWork , הסטארט?אפ המצליח שהקים יחד עם האדריכל מיגל מקלבי ב?2010, ומציע חללי עבודה שיתופיים. WeWork מייצגת את הדור החדש של החברות כיום, הבנויות על שיתופיות (כמו אובר ודומותיה). כאשר שני היזמים מגיעים מרקע של שיתופיות - נוימן שגדל בקיבוץ בארץ, ומקלבי שגדל בסביבה הדומה לקומונה בארה"ב - בניית קהילה מסביב לחללי עבודה משותפים לא נוצרה יש מאין.

 

 

כיום ל?WeWork  יותר מ?100 לוקיישנים ברחבי העולם, שבהם ישנם יותר מ?60 אלף חברי קהילה. לא מזמן השיקה את המשרד הראשון בסין, והיא בדרכה להיכנס גם להודו. למרות גודלה, ישראל היא אחד היעדים הגדולים של החברה מאז כניסתה לארץ בדצמבר 2014, עם ארבעה לוקיישנים בתל אביב, בהרצליה ובבאר שבע .WeWork צפויה להכפיל את גודלו של המתחם בהרצליה, לפתוח חללים נוספים בתל אביב (באבן גבירול ובדרום העיר), ואף לפתוח במהלך 2017 מתחם בירושלים. נוסף לכך, היא השיקה השנה במתחם דובנוב בתל אביב את מרכז הפיתוח הראשון שלה מחוץ לארה"ב.

 

הרעיון הקהילתי הזה מגלגל הרבה מאוד כסף. השנה גייסה החברה בין 430 ל?750 מיליון דולר, לפי שווי של 16 מיליארד דולר, כדי לממן את כניסתה לאסיה ואתWeLive ,  הפרויקט החדש שלה בתחום המגורים. בעבר גייסה 900 מיליון דולר מקרנות ובנקי השקעות כמו בנצ'מרק קפיטל, הרווארד מנג'מנט, ג'יי פי מורגן וגולדמן זקס.

 

לא עוד חד קרן

נוימן מעורה מאוד במה שקורה בכל אחד מהמתחמים. חדר מיוחד במשרדיWeWork  בניו יורק מאפשר למקלבי ולו לצפות במטריצות מפתח שעוקבות בזמן אמת אחר כל אתר של החברה ברחבי העולם. בדצמבר האחרון חשף בראיון לפורבס, כי הוא במרוץ להגיע לכל יבשת חוץ מאנטרקטיקה עד סוף 2017. 

 

מערכות כאלו ותוכניות החברה להמשיך ולצרף טאלנטים לשורותיה דרך גיוסים ורכישות קטנות נוספות מגובות על ידי הצהרתו של נוימן, כי אתגרי החברה הופכים לקלים יותר משנה לשנה.

 

 

באותו ראיון אף אמר שבמהלך 2015 הוא ומקלבי למדו לקחת את עצמם קצת פחות ברצינות. אך המשקיעים דווקא כן עשו זאת- WeWork נכללה ברשימת הסטארט?אפים החמים בעולם של פורבס באותה שנה.

 

מאז, WeWork המשיכה לפתוח לוקיישנים נוספים בארה"ב, כמו גם בשווקים חדשים, כמו מקסיקו סיטי וסיאול. אבל לדברי נוימן, החברה לא צריכה להרחיב את מספר המתחמים שלה באופן אינסופי כדי לשמור על צמיחה פיננסית. היא מפיקה רווח גם משירותים נוספים שהיא מציעה באפליקציה שלה לכל חבר.

 

נוימן ציין כי החברה שלו היא לא אחד מהסטארט?אפים "חדי הקרן" ששווים מיליארד דולר, נמצאים בסיכון, ולבסוף מוצאים עצמם מחוץ למשחק. "אני מאמין בזה. כמו בכל הדברים בחיים, יהיו מנצחים ומפסידים", הוא מתייחס לאותם חדי קרן, "יש מספר קטן של מנצחים כעת, אשר מובילים קטגוריות, מנהלים מודלים עסקיים אמיתיים, בונים תרבות ומפעילים השפעה חיובית. עבור החברות האלו, רואים רק את ההתחלה".

 

לראיה, נוימן השקיע סכום נכבד בדצמבר שעבר בשיתוף פעולה עם ארגוני צדקה בארצות הברית, במקום פשוט לחלק אותו לעובדיו. הוא אף ציין שפרויקטים נוספים בתחום האחריות החברתית הם קריטיים לשימור התרבות שלWeWork , כאשר רבים מהעובדים הם חדשים. אך גם צעדים מוטעים שביצעה החברה מחייבים אותה לשפר את התדמית שלה. כך למשל מנקים עובדי קבלן שהועסקו במתחם בניו יורק איבדו את עבודתם לאחר שניסו להתאגד.

WeWork  גייסה צוות חדש והתמודדה עם הפגנות וביקורת ציבורית. לדברי נוימן, החברה למדה שיעור קשה מניהול הסיטואציה. בסופו של דבר היא השיבה לעבודה רבים מהמנקים, והציעה להם משכורות גבוהות בהרבה ממה שהרוויחו קודם לכן.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: