כתובת, אחד הדברים הבסיסיים ביותר בחיי היומיום שלנו, היא פריבילגיה שרבים בעולם אינם נהנים ממנה. במקומות רבים ברחבי הגלובוס חיים אנשים באזורים עלומים, ללא שמות רחובות רשמיים, ללא מיקוד, או בקיצור, ללא כתובת. סטארט?אפ מסקרן הפועל מלונדון מצא דרך לפתור בעיות כאלה. הוא מייצר מיפוי כולל של העולם, ומעניק לכל נקודה על פניו שם קוד המורכב מרצף של שלוש מילים. הקוד של המטה המרכזי של פורבס בניו ג'רזי, למשל, הואgold.wink.flesh  (זהב.קריצה.בשר). דלת הכניסה הראשית של הבית הלבן? Length.grab.torch (אורך.תפיסה.לפיד).

 

החברה שנקראת, באופן הולם ,What3Words הושקה ב?2013 על ידי כריס שלדריק, מארגן אירועים ומופעי מוזיקה לשעבר. הוא חילק את העולם כולו למשבצות בגודל שלושה מטרים על שלושה מטרים (גודלו של חדר שינה קטן), ולכל משבצת הקצה מחרוזת של שלוש מילים. המטרה: להקל על מציאת בתיה של יותר ממחצית מהאנושות, שמתגוררת באזורים שבקושי מסומנים, בפרברים עירוניים רבים מאוד, או באזורים שאין בהם כלל כתובת. ברוב קוסטה ריקה, למשל, אין שמות של רחובות וגם לא מספרי בתים.

 

"במדינות מסוימות משלוחי דואר לבתים הם דבר שפשוט לא קורה", אומר שלדריק. "אנשים רגילים להגיד דברים, כמו ‘אני גר מאחורי עמוד התאורה הצהוב, ליד בית הקפה'".

 

 

בפבלות של ריו דה ז'נרו חברת משלוחי דואר מקומית בשםCarteiro Amigo כ כבר משתמשת בשירותיה שלWhat3Words  כדי לאתר בתים. גם שירות הדואר הלאומי של מונגוליה נרשם במאי האחרון למערכת, לצורך ביצוע משלוחים לשלושה מיליון אזרחי המדינה. נהגים של חברת ההובלותDirect Today Couriers  הבריטית משתמשים באפליקציה המבוססת על נתוניה שלWhat3Words , והחברה צמצמה את המשלוחים המוחמצים שלה ב?83% מאז ינואר האחרון. What3Words גייסה 14.5 מיליון דולר ממשקיעים, כמו אינטל קפיטל וארמקס(Aramex) , המקבילה המזרח תיכונית של פדקס, אשר ביקשה מקמעונאים גדולים באזור להוסיף זיהוי שלWhat3Words  לניירות הקופה שלהם. בסך הכל, יותר מ?250 עסקים ברחבי העולם משתמשים ב?What3Words, על אף שהיא עדיין אינה רווחית.

 

ים?יבשה

שלדריק (35) רוצה ש?What3Words תהפוך לסטנדרט עולמי - פתרון מקיף לבעיית הכתובות שמספר ממשלות ברחבי העולם, כמו למשל זו של גאנה, ניסו לפתור בעבר ונכשלו. הוא הקים את החברה לאחר שראה כמה מצוותי מחזות הזמר שלו הולכים לאיבוד באזורים הכפריים של איטליה ומפספסים את ההופעות שנקבעו להם. קואורדינטות מבוססות קווי אורך ורוחב לא הצליחו לפתור את הבעיה. תעשו טעות באחת מ?18 הספרות שלהם ואתם עשויים למצוא את עצמכם 30 קילומטר רחוק מהיעד.

 

בינואר 2013 הוא החל לדון בבעיה עם ג'ק וואלי?כהן, חבר ותיק שלו מקבוצת השחמט באיטון(Eton) , פנימיית העילית הבריטית. "אם מישהו רק היה הופך את הקואורדינטות של ה?GPS למשהו פשוט", הוא אמר לו על כוס תה בדירתו בלונדון. באופן אידיאלי הם היו זקוקים לרצף של שלושה דברים, "משהו שכל אחד יוכל לזכור".

 

 

מילים עשו את העבודה. הצמד חילק את העולם ל?57 טריליון משבצות, שהצריכו בערך 40,000 מילים שונות כדי לזהות אותן. הם הקצו מילים קצרות למיקומים על פני היבשה, ומילים ארוכות יותר לאלו שעל פני מאגרי מים וימים.

 

כדי להפוך את הרעיון החכם הזה לעסק, שלדריק נמנע מהגישה של "מקור מידע פתוח לכל", כפי שנוקטות יוזמות אחרות העוסקות באיתור מיקום. תחת זאת, בחר להגן בפטנט על החלוקה העולמית שיצר ועל האלגוריתם שמאחוריה. הצוות שלו ארז את הנוסחה בשטח אחסון של 10 מגה בייט, מה שאפשר לחברות לשלב את השירות בקלות בתוך האפליקציות שלהן, לנהל אותו מהשרתים שלהן בעצמן או להשתמש בו באזורים שאין בהם בכלל כיסוי סלולארי.

 

לשנות את התפיסה

שלדריק ניצב כעת בפני מספר אתגרים. אחד מהם הוא לשכנע אנשים לאמץ שיטה חדשה לגמרי להגדרת מיקומים. זו בקשה גדולה למדי, אבל לא בלתי אפשרית. "ישנן פלטפורמות רבות שדורשות שינוי התנהגות", אומר שלדריק. זה לא משהו ש?Airbnb נראתה מבועתת ממנו בתחילת הדרך, אבל כעת צורת הלינה שהיא מציעה הפכה לטבע השני אצל מטיילים באשר הם. "ככל שישנם יותר עסקים שדוחפים את זה קדימה, זה הופך לעובדה מוגמרת", הוא מוסיף. "אנו מדברים כיום עם כל הפירמות הלוגיסטיות הגדולות בעולם".

 

לקוחות עסקיים כמו ארמקס קריטיים עבורWhat3Words כדי לגרום לחברות להתחייב להשתמש במערכת שנמצאת כעת בשימוש דל יחסית. שלדריק לא אומר כמה אנשים משתמשים בטכנולוגיה נכון לעכשיו, אבל ייתכן שאנשים הם כלל לא קהל היעד - אלא דווקא רובוטים שישתמשו בעתיד במערכת כדי לבצע משלוחים. כשאמזון הודיעה שהיא בוחנת רובוטים, "מהר מאוד גלגלי השיניים החלו לזוז לי בראש", אומר שלדריק.

 

 

האתגר הבא הוא להרוויח כסף. שלדריק לא חושף לפי איזה תעריף הוא מחייב את לקוחותיו, או את סך הכנסותיו, אבל פורבס מעריך שהסטארט?אפ הכניס פחות ממיליון דולר בשלוש שנותיו הראשונות. הרישיון לשירותיה שלWhat3Words  מאפשר גישה לנוסחה שלה, אשר ממירה קואורדינטותGPS  לכתובת בת שלוש מילים. חלק מהלקוחות משלמים תשלום נוסף עבור תוכנה שמארחת את הנוסחה על גבי השרתים שלהם עצמם, כדי שהמשתמשים לא יצטרכו, נניח, לחפש את הכתובת באינטרנט.

 

פוטנציאל לרכישה

לא כולם חושבים שהמערכת הכרחית. חברתStarship Technologies , סטארט?אפ אסטוני שפורס ומתאם רובוטים אוטונומיים עבור חברות ברחבי בריטניה, גרמניה ושווייץ, דיבר לאחרונה עםWhat3Words . "רובוטים לא מבינים כתובות של רחובות", אומר סמנכ"ל התפעול שלStarship , אלן מרטינסון. "אנו יכולים להשתמש ב?What3Words כחלק מהכתובת הזו, אבל היא חייבת להיות נתונה בשימוש נפוץ לשם כך". בינתיים, הרובוטים עמוסי החיישנים של החברה כבר מייצרים את המפות שלהם בעצמם, לאורכן ולרוחבן של ערים, ממש כשם שעושות המכוניות שלGoogle street view.  גם הרובוטים של אמזון עשויים לעשות את אותו הדבר בסוף.

 

"כך או אחרת, הסטארט?אפ אינו צפוי להישאר עצמאי לעוד זמן רב. What3Words היא מועמדת מושלמת להיות חברה שתירכש בעוד מספר שנים", אומר מרטין דה וובר, מייסדForce Over Mass Capital , שהשקיעה לאחרונה בחברה. גוגל, אפל או אמזון הן המועמדות המובילות, בעיניו. "הן יכולות לשלב את זה באופן מלא בתוך טכנולוגיות המיפוי הנוכחיות שלהן".

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל