המהפכה התזונתית בשנים האחרונות שמה לה למטרה לצמצם את צריכת הסוכר באופן משמעותי. אך מחקר שפורסם השבוע ב-Annals of Internal Medicine מערער על כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים בנושא. החוקרים בחנו 9 המלצות בריאות לציבור בנושא סוכר, וניתחו את הנתונים שעליהן התבססו ההמלצות. הם הגיעו למסקנה כי הרבה מהמחקרים מבוססים על דעה קדומה ומשתמשים בנתונים לא רלוונטיים או נעדרי שקיפות בהתייחס לאינטרס האישי של כותב המחקר ומקור המימון שלו.

 

עם זאת, המבקרים טוענים כי המחקר בוצע על ידיILSI  (המכון הבינלאומי למדעי החיים), שממומן על ידי חברות כמו קוקה קלה, סטארבקס ומפעל השוקולד הרשי, ודירקטוריון הארגון נבחר על ידיהן. מריון נסטלה, פרופסור לתזונה ובריאות הציבור באוניברסיטת ניו יורק, ומומחים נוספים טוענים שזאת סיבה טובה לפקפק באמינות המחקר, במיוחד בגלל שהרבה ממצאים שמראים קשר בין סוכר וסכנה לבריאות לא הוכנסו למחקר. "זה יוצא הישר מספר ההוראות של תעשיית הטבק - הטל ספק במחקר", אומרת נסטלה, "זאת דוגמא קלאסית לאיך התעשייה מממנת דעה קדומה. זה מביש".

 

 

תעשיית הסוכר נמצאת בשנים האחרונות במאבק, כשהקשר בין סוכר ובעיות בריאות כמו מחלות לב, סוכר וסרטן, באים לידי ביטוי באופן מובהק במחקרים מדעיים. אך כותבי המחקר לא טועים לחלוטין. לטענתם, חלק מהבעיה היא לא רק שאנחנו אוכלים יותר מידי סוכר וצריכים להפחית כמויות, אלא שלעתים קרובות אנחנו מחליפים אותו בדברים שמזיקים באותה מידה, כמו עמילן או פחמימות מעובדות.

 

ברדלי ג'ונסטון, כותב המחקר, כתב בהודעה לעיתונות כי "אנחנו יודעים שזה בריא ומומלץ להגביל את צריכת הסוכר שלנו, אבל השאלה היא באיזה מידה, ובמה אנחנו מחליפים אותו?"

מחקר אחר בנושא מציע להחליף את הסוכר בתחליפים מלאכותיים, שלא בהכרח משפיעים לטובה. למעשה, מחקר שפורסם לאחרונה מתייחס לסוגיה הזאת ומראה כי הגוף מפצה את עצמו כשאנשים שותים משקאות עם ממתיקים מלאכותיים במקום משקאות ממותקים בסוכר. אנשים ששתו משקאות עם סוכרזית או סטיביה, צרכו את אותה כמות קלוריות שצרכו אלו ששתו משקאות עם סוכר.

 

 

"האנרגיה שנשמרת מהחלפת סוכר עם ממתיק מלאכותי פוצתה במלואה בארוחות העוקבות, ולכן אין הבדל בצריכת האנרגיה הכוללת במהלך היום בין הממתיקים השונים", אמר החוקר הראשי סיו לינג טיי. "נראה שמקורם של ממתיקים, בין אם הם טבעיים או מלאכותיים, לא שונה בהשפעה שלו על רמת הגלוקוז אחרי הארוחה וצריכת האנרגיה במהלך היום. מחקר קודם בנושא מראה שהממתיקים לא מרמים את הגוף והוא נוטה לחפש את הקלוריות במקורות אחרים.

 

המחקר החדש לא טועה - חשוב לזכור עם מה אנחנו מפצים כשאנחנו מורידים את צריכת הסוכר. אם אנחנו מחליפים סודה במיץ פירות, או מאפים עם צ'יפס, ההבדל אינו משמעותי, אך זה עדיין לא מספיק כדי לשנות את ההנחיות הקיימות. הסוכר לא טוב לגוף שלנו בכמה רמות ולכן אנחנו צריכים להמשיך במאמצים שלנו להפחית אותו, אך באותה מידה חשוב לדעת מה אנחנו צורכים במקומו, ולוודא שאנחנו לא מחליפים אותו עם משהו רע באותה מידה.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: