רבות דובר על יוקר המחיה בישראל, על מחירי הדיור, מוצרי המזון הבסיסיים, הדלק - ואפילו מחירי האלכוהול. אך כעת מסתבר כי גם מחירו של מוצר צריכה נוסף, אשר אמנם נמצא מחוץ לחוק אך נצרך, על פי נתונים שונים, על ידי אחוז גדול של האוכלוסייה הצעירה בארץ, גבוה בהרבה מאשר בחו"ל. זהו מחירו של צמח המריחואנה, אשר על פי נתונים חדשים אשר פרסם אתר אמריקאי הבוחן את המחירים ברחבי העולם גבוה בארץ בעשרות ואף מאות אחוזים ביחס למחיר המריחואנה במקומות רבים ברחבי העולם.

 

האתר האמריקאי הנקראthe Price of Weed  פועל כבר תקופה ארוכה בכדי לשקף את מחירי המריחואנה במקומות שונים מסביב לגלובוס. בפלטפורמה אשר מציע האתר מוזמנים משתמשי המריחואנה בעולם להוסיף עדכון אנונימי בכל פעם שהם מבצעים רכישה של הצמח - ולציין כמה כסף שילמו, איזו כמות של מריחואנה קיבלו בתמורה, ואף לדרג את איכות הסם לראות עיניהם. האתר מציג כל העת את מחירו הממוצע של הסם ברחבי העולם, ואחת לכמה חודשים אף מפרסם דו"ח בנושא.

 

מה המחיר הממוצע של מריחואנה ברחבי העולם? צילום: shutterstock

 

על פי הנתונים העדכניים המופיעים באתר (המבוססים, כאמור, על הנתונים שהזינו וגולשים אנונימיים בלבד), תושבי תל אביב שילמו במהלך השנה האחרונה 105.8 שקלים בממוצע עבור גרם אחד של מריחואנה באיכות גבוהה. כשיורדים לאיכות המוגדרת "בינונית", המחיר בתל אביב ירד ל-71.65 ? בממוצע.

 

אך מסתבר כי גם מחירה של המריחואנה ה"בינונית" בתל אביב גבוה באופן משמעותי ממחירו של הסם ברחבי העולם. כך, לדוגמא, מחירו של גרם מריחואנה בבירת אנגליה לונדון עומד, על פי האתר, על 32 ? בלבד. בברצלונה המחיר נמוך אפילו יותר, ובאיסטנבול עומד מחיר הסם על 26.1 ? בלבד.

 

105.8 ש"ח לגרם באיכות גבוהה. צילום: shutterstock

 

את עיקר תשומת הלב הקדישו עורכי הדו"ח למחירי המריחואנה במדינות השונות בארה"ב, כשבאופן לא כל כך מפתיע הם גילו כי מחירי המריחואנה צנחו במדינות אשר אישרו בשנים האחרונות את השימוש בצמח באופן חוקי. אם תגיעו לארה"ב ותחפצו לרכוש מעט מריחואנה, המקום הזול ביותר לעשות זאת יהיה במדינת אורגון, שם תידרשו לשלם 27.7 שקלים בלבד עבור גרם (מעט יותר משליש לעומת המחיר בישראל). המדינה היקרה ביותר בארה"ב היא צפון דקוטה - שם מחירו הממוצע של גרם מריחואנה עומד על 52.5 שקלים - כמעט פי 2 מאורגון, ועדיין נמוך משמעותית מתל אביב. במדינת וושינגטון, אשר כזכור אישרה את השימוש בצמח בחודש מרת האחרון, עמד המחיר הממוצע על 46.9 ? לגרם.

 

אז מדוע מחירי המריחואנה בישראל גבוהים כל כך ביחס לעולם? מכיוון שעדיין מדובר בסם אסור על פי החוק, במקרה הנוכחי אי אפשר להטיל את האשמה בגובה המיסוי והנתח אשר גוזרת המדינה מהמכירות. מנגד, רבים תולים את "האשמה" במחירים הגבוהים דווקא במצב הביטחוני של ישראל, אשר מביא את גורמי הביטחון לשמירה קפדנית על גבולות המדינה ומקשה על הסוחרים לייבא את הסם אל גבולות ישראל. מיעוט הסוחרים מביא לעיתים לעודף ביקוש ולהיצע נמוך - וכאן כבר נכנס תורם של כוחות השוק להתערב ולהשפיע על המחיר.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: