עשורים של סרטי מדע בדיוני, חינכו אותנו לפחד מרובוטים: הם ישעבדו אותנו, ידחקו אותנו הצידה ויתפסו את המשרות שלנו. בחיים האמתיים, בני אדם ורובוטים מלמדים האחד את השני כיצד לעשות ביחד דברים בצורה טובה יותר. הנה 6 חברות בהן מאמנים בימים אלו רובוטים - ובני האדם מקבלים בתמורה כישורים טכנולוגיים יקרי ערך.

 

AUTODESK
מלמדים רובוטים לצייר

בסרט הקצר החדש "ארטו מאוהב", האנדרואיד המפורסם ממלחמת הכוכביםR2D2 , מתאהב בתיבת דואר. במהלך אחת הסצנות בסרט, שנכתב ובוים על ידי איבן אט'רון, ארטו מזמין צייר (גם הוא רובוט), שיצייר אותו יחד עם אהובתו התיבה. אט'רון, שלא רצה לזייף את הסצינה הזאת, שאל את עמיתו, דיוויד תומאסון, אם הוא יכול לאמן רובוט לצייר תמונות מהחיים האמתיים. למה לא? ראשית הם אימנו את הרובוט לשרטט קווים ישרים, כשהם מדריכים את זרועו על גבי הקנבס. לאחר מכן עברו לעקומות וכך המשיכו עד שבסופו של דבר האלגוריתם שלו היה יכול לקחת פיקוד.

 

 

כעת הצוות מלמד את הרובוט לצייר ובסופו של דבר להשתמש בטכניקת motion-capture,  שתאפשר לו לחקות ולסגל פעולות אנושיות, מה שיוביל לעבודה שדומה יותר לעבודה אנושית. "התקווה היא שרובוטים לא יהיו רק כלי פרקטי, אלא גם שותף יצירתי", מסכם תומפסון.

 

RAYTHEON
ללמוד מהר ובהרמוניה

מפעלה שלRayheon  המשתרע על פני כ-4,600 מ"ר, מלא ברובוטים ובני אדם, שעובדים יחד. החברה לא בונה את הרובוטים שלה. היא קונה אותם ומתקינה בהם ממשק תוכנה נפוץ, כך שיהיה קל יותר לאמן אותם ולכוונן אותם למשימות חדשות. כשרובוט צריך ללמוד משהו, קודם כל מייצרים סימולציה עבור התוכנה ואז מעבירים אותה אל הרובוט לבחינות ראשוניות. כל התהליך לוקח מספר שעות, או לכל היותר יום, אומר המפעיל, צ'ארלס סקוט. כאשר רובוט מוכן, מעודכנת הסימולציה של קו הייצור ומועברת לכל הרובוטים שכבר נמצאים בשימוש.

 

"אלה הם רובוטים מאוד נפוצים, אבל האנשים כאן הפכו אותם למכווני-פתרונות עבור המוצרים שלנו, שהם מורכבים מאוד", מסביר קים ארנזן, סמנכ"ל התפעול.

 

RETHINK ROBOTICS
טריקים של טרקלין ופרודוקטיביות

המהנדס נייט קוץ הוא מאמן של הרובוטBaxter  של חברת RETHINK ROBOTICS.  עבור כל לקוח חדש, הוא מתחיל את עבודתו בלמידה של תמונות או שרטוטים של העבודה אותה אמור לבצעBaxter,  הרבה לפני שהוא מציב אותו על פס הייצור. משך האימון תלוי במורכבות המשימה המיועדת ויכול לקחת בין מספר שעות לכמה חודשים באתר הייצור.

 

 

Rethink יוזמת לפעמים מרטונים של מתכנתים על מנת ללמד אתBaxter  טריקים חדשים, כמו איך לברמן או איך לשחק "ארבע בשורה". הדברים הללו אינם לשם שעשוע בלבד: משחקים יכולים לחשוף רעיונות למאפייני תוכנה חדשים. כך למשל קרה כאשר אחד העובדים לימד אתBaxter  להכין קפה באמצעות מכונה משרדית. התהליך הסתיים בכך שהרובוט מבצע בדיקות איכות עבור חברת משקעות: הוא יודע לערבב את המשקה, לבדוק האם יש בו משקעים, ומזוג אותו, בדיוק כפי שאומן להכין קפה.

 

GENERAL MOTORS
להתקרב אל המכונה

כמה עובדים חסרי מזל במפעל ג'נרל מוטורס במישיגן, אחראים על המשימה המשעממת ושוברת הגב של העברת גלגלים רזרביים מהמסוע אל הרכבים להם הם מיועדים. ובאופן לא מפתיע הרובוט הראשון במפעל, שהגיע בינואר, נועד לערום צמיגים. החלק הקשה היה ללמד אותו כיצד לתמרן בין החלל המלא בעובדים, שנמצאים רק חצי מטר ממנו. "ייצור הוא ספורט מגע", אומרת מרטי לין, מהנדסת בג'נרל מוטורס. החברה העלתה את הרגישות של חיישני הכוח של הרובוט וביצעה חזרות בהשתתפות אנשים ובובותגם העובדים האנושיים היו צריכים ללמוד לעבוד עם הרובוט ועברו "שבוע מודעות". כעת נחשב הרובוט חלק בלתי נפרד מהצוות.

 

A. ZAHNER CO.

לרתך כמו בני אדם

אדריכלים מכל העולם פונים לחברתA. ZAHNER CO.  מטקסס, כדי שתבנה עבורם עבודות מתכת גדולות למבנים. במשך שנים, ארגון העובדים של החברה גילה היסוס בכל הנוגע לשילוב רובוטים בעבודה, עד שהעובדים יחד עם המנכ"ל, ביל זאנר, הבינו שבצורה כזו יוכלו לשחרר אנשי מקצוע מיומנים לעבודות מורכבות יותר, בפרויקטים גדולים.

 

 

"אם עושים דברים מסויימים מהר יותר, זה מאפשר לאספקטים האומנותיים יותר להתרחב", אומר זאנר. הרובוט הראשון הגיע ב-2007 והחל ללמוד מצפיה בבני אדם מלחימים נקודות על גבי קשתות באורך של 14 מטרים. הם עקבו אחר הנקודות האלה על בסיס תנועות שהודגמו על ידי העובדים באנושיים. כעת, ההלחמות מבוצעות בדיוק כפי שהיו מבוצעות על ידי אומן מומחה, אומר זאנר. אולי אפילו טוב יותר, מכיוון שהרובוטים לא מתעייפים.

 

ABB ROBOTICS
קל כמו אייפון

הרובוט החדש ביותר שלABB ROBOTICS  הנקראYuMi  הוא רובוט בעל שתי זרועות הפועל בשיתוף פעולה עם בני אדם ונועד עבור חברות שלא שקלו עד כה להכניס לצוות העובדים שלהן רובוטים. ממשק המשתמש שלו עוצב בהשראת אייפון - "מוצר מורכב, שלא צריך לדעת הרבה כדי להפעילו", כפי שמתאר זאת מהנדס החברה, ברטיל טורבלדסון.

 

 

YuMi  יכול להיות מתוכנת לבצע משימות פשוטות באמצעות אפליקציית טאבלט בלבד, אך בשלב זה, הלקוחות המורכבים יותר משתמשים בסט השלם של כלי התוכנה שלו, עבור משימות כמו ייצור אלקטרוניקה. מכל הרובוטים ,YuMi הוא הרובוט הפשוט ביותר לאימון, אפילו על ידי חובבנים - פתח לעתיד בו הרובוטים יהפכו לא רק לחברי צוות במקומות העבודה, אלא גם אולי לבני בית.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: