בעוד אצלנו הפך המילקי לסמל המאבק כנגד יוקר המחייה בישראל, נדמה כי בעשירונים הגבוהים יותר לא ממש מתנגדים לשלם כמה שקלים יותר עבור שוקולד איכותי. אך השבוע נקבע שיא חדש, כשחברת שוקולד חדשה בבעלות יזם אמריקאי החלה לשווק טבלאות שוקולד במחיר הגבוה ביותר בו נמכר שוקולד בצורה מסחרית אי פעם. בחברתToak  השיקו השבוע קו מוצרים חדש אשר כולל מאות טבלאות שוקולד, כל אחת בת 42.5 גרם בלבד. אך התענוג הקטנטן יעלה לכם לא מעט כסף - ומחירה של כל טבלה בודדת עומד על 260 דולר (כ-975 שקלים).

 

כיצד ראשי החברה מעזים לגבות סכום גבוה כל כך עבור כמות קטנה כל כך של שוקולד? לדבריהם, לא מדובר ב"סתם" שוקולד. בניגוד לשוקולד המופץ כיום באופן מסחרי ("לרבות המותגים היוקרתיים ביותר", הם מסבירים), טבלאות השוקולד של Toak  כוללות שני מרכיבים בלבד: קקאו טהור וקני סוכר.

 

ולא מדובר ב"סתם" קקאו. סיפורה של החברה החל לפני מעט יותר מעשור, כשצעיר משיקגו בשם ג'רי טות' החליט לנסוע לאקוודור ולהתנדב במסגרת ארגון להצלת יערות הגשם במדינה. שם, באחד מיערות הגשם אשר טרם נכרתו, הוא פגש בתושב המקום בשם סרביו פצ'רד - דור רביעי למשפחת מגדלי קקאו מקומיים. לאחר שהשניים התידדו, פצ'רד הסכים לחשוף בפני טות' את סודו המשפחתי - והוביל אותו במסע מפרך אל לב היער, לחלקת העצים המשפחתית. שם טות' נחשף לראשונה לעצי האריבא, עליהם גדלים פולי קקאו ייחודיים אשר נחשבים לטובים ביותר בעולם.

 

אך בשל דילול יערות הגשם במדינה, עצי האריבא נמצאים בסכנת הכחדה חמורה. זן העצים המסוים נמצא באופן כמעט בלעדי באקוודור, וכיום עצים מעטים בלבד עדיין מוכרים ליערנים במדינה. רבים מאותם עצים לא מסוגלים להפיק כמות מספקת של פולי הקקאו היוקרתיים. אך בחלקה של משפחת פצ'רד, פגש טות' עצים רבים - אשר גילם מוערך בלמעלה מ-100 שנים - וגם פולי קקאו בכמות אשר הספיקה לו לייצר שוקולד בכמות מצומצמת, אך מסחרית.

 

260 דולר ליחידה. צילום: מתוך אתר החברה Toak

 

לאחר שקיבל את ברכבתו של פצ'רד, החל טות' לייבא לארה"ב את פולי הקקאו הנדירים. השלב הבא היה להתמקצע בהכנת השוקולד - וטות' התייחס לכך ברצינות תהומית. לראייתו, ממש כשם שייצרני היין או הויסקי לומדים שנים ארוכות את רזי המקצוע, כך צריך גם יצרן שוקולד טוב ללמוד לעומק את התחום ולהשתפשף בטרם יתחיל לעבוד באופן מקצועי. תהליך העבודה שלו כולל התססה של הפולים (שלב אשר מרבית יצרני השוקולד פוסחים עליו כדי לחסוך זמן, ולראיית טות' מדובר בשלב הקריטי ביותר), יבושם, קלייתם בטכניקה ייחודית וטחינה ידנית של כל אחד ואחד מהם.

 

תהליך העבודה הארוך והמוקפד הזה הביא לכך בטות' וצוותו עבדו ללא הפסקה במהלך השנתיים האחרונות. לאחר שנתיים אלו, הם הצליחו לייצר 574 טבלאות שוקולד קטנטנות בלבד. כל אחת מהן נמכרת, כאמור, במשקל של 42.5 גרם ומוגשת במארז ץ ייחודי, שנועד לשמר את הטעם של השוקולד לאורך זמן. בנוסף, כל מארז ממוספר - ומציג לבעליו מאיזה "בציר" בדיוק הגיעו פולי הקקאו שהרכיבו את הטבלה שבידיו.

 

בנוסף, המארז כולל גם "המלצות" עבור הטועם המתחיל, אשר רוצה לאכול מהשוקולד מבלי לפגוע בטעמו. על פי אותן המלצות, ראשית יש לשבור את הטבלה כשהיא עטופה בנייר הכסף המיוחד. המטרה, מסביר, טות', היא למנוע משמנים אשר מפריש העור להתערבב עם השוקולד ולפגוע בטעמים. השלב הבא הוא להניח את פיסת השוקולד הפה - ולא ללעוס כלל. פעולת הלעיסה, לפי טות', לא מאפשרת לכל הטעמים לפרוץ בזמן המדויק. במקום זאת, עליכם פשוט להניח את הקוביה במרכז הפה, ולהמתין מספר שניות עד שזו תתחיל להינמס. "אנחנו מנסים להזכיר לציבור הרחב ששוקולד לא מיוצר בבתי חרושת ומפעלים", הוא מסביר לסיום, "אלא על ידי הטבע, מתוך האדמה והעצים".

 

כולל המלצות לטועם המתחיל. צילום: shutterstock

 

השילוב בין שנות הלימוד, האימונים הרבים ותהליך העבודה המוקפד לבין פולי הקקאו הנדירים אשר כמעט ואין להשיג כיום בשום מקום בעולם, הופכים את השוקולד של החברה הצעירה למסקרן ובולט בשטח - בטח עבור אלו שהפרוטה מצויה בכיסם. בעבר, כאמור, שולמו סכומי כסף גבוהים יותר עבור חבילות שוקולד בודדות: כך, למשל, בשנת 2001 שילם אספן אנונימי 687 דולר עבור חטיב שוקולד בודד שנכלל בכליו הפרטיים של קפטן רוברט סקוט במהלך המסע הראשון של האדם לקוטב הדרומי. אך סדרת שוקולד אשר הופצה באופן מסחרי לקהל הרחב, כאמור, מעולם לא נמכרה בסכומי כסף כאלו.

 

אז האם השוקולד הייחודי והיוקרתי כל כך אכן שווה את הכסף? אם גם אתם מעוניינים לשלם 260 דולרים עבור טבלת שוקולד בודדת, כדאי שתזדרזו, שכן באתר החברה נותרו, נכון לכתיבת שורות אלו, כ-300 טבלאות שוקולד אחרונות. אם תעדיפו לשמור את כספכם למטרות אחרות, תוכלו להתנחם בגביע מילקי. את הדיון על מחירו של גביע שכזה נשמור, כנראה, להזדמנות אחרת.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: