שאריות אחרונות של ענני מונסון מתקבצות מעל ראשינו, בעודנו שטים בסירה קטנה לאורך "הרחוב הראשי" של צ'ונג קנאס, כפר צף ציורי בצפון קמבודיה. עיקול אחרון מוביל אותנו לפתחו של אגם טונלה ספ, ובין טיפות הגשם מתגלה מרחוקAqua Mekong - מראה סוריאליסטי של קיר אורות מנצנצים, ששט על פני המים אל מול השקיעה.

 

"זו לא ספינת תענוגות", מבהיר המייסד והמנכ"ל של חברת Aqua Expeditions     פרנצ'סקו גאלי צוגרו כאשר אנחנו עולים על הסיפון. "זה מלון בוטיק ברמה הגבוהה ביותר, שמחליף את התפאורה שלו מדי יום". הצוות בהחלט לא התקמצן על קבלת הפנים. צי שלם של עובדים לבושי מדים קיבל אותנו עם מגשים גדושים במיצי פירות והגיש לנו מגבות קפואות להתמודדות נעימה יותר עם החום הטרופי. על מלון הבוטיק הצף הזה יש 40 עובדי צוות שמשרתים לא יותר מ?40 אורחים. הוא בנוי מקירות זכוכית, האוטמים את החום והקולות מבחוץ ויוצרים אווירה שקטה ומנותקת מן העולם.

 

לא יותר מ-40 אורחים. צילום: מתוך אתר החברה

 

ומה מחכה לכם בתוך הבועה הקסומה הזו? בין שאר הפינוקים תוכלו ליהנות מתפריט שהוכן על ידי השף דיוויד תומפסון, שמסעדתnahm  שלו בבנגקוק הוכתרה כמסעדה הטובה ביותר באסיה ב?2014 במסגרת פרסי סאן פלגרינו, וגם מחיבור ווי?פיי מהיר במיוחד, הזמין במהלך ארבעת לילות השיט מסיים ריפ לפנום פן. המחיר לאדם בחדר זוגי אגב, מתחיל ב?4,420 דולר.

 

מהאמזונס ועד המקונג

שש שנים קודם לכן, בילה גאלי צוגרו הכריזמטי את זמנו בנוף אחר לחלוטין, כאשר השיק את ספינת הטיולים הראשונה שלו בפרו. זה היה תהליך מייגע ויקר להציב את ספינת הפאר הזו על נהר האמזונס עם צוות ראוי ותוכנית מסע מדוקדקת. לכן, אפשר רק לדמיין מה חשבו בני משפחתו כאשר החליט לעשות יחד איתם רילוקיישן לסינגפור, להגיע בעצמו ולבחון את המספנות בווייטנאם ולהתחיל את כל התהליך המייגע מהתחלה.

 

על אף שהיא בנויה על פי אותו מודל, Aqua Mekong גדולה יותר מספינות האמזונס ומכילה 20 סוויטות. היא גם מפוארת ומפנקת יותר עם בריכות שחיה פרטיות, ספא, חדר כושר וקולנוע. עם זאת, נוסחת הטיול דומה: סירות משוטים קטנות מגיעות בבקרים כדי לאסוף את הנופשים ולהוביל אותם לטיול, בצהריים הן מחזירות אותם אל הספינה לארוחה ולסייסטה, ואז יוצאות שוב לסיור אחר הצהריים. הטיולים עוברים בין המקדשים והארמונות של קומפלקס אנגקור מצד אחד, ופנום פן השקטה והמנומנמת מצד שני.

 

היסטוריה כואבת

המסע האיטי במורד הנהר, מהבירה העתיקה אנגקור אל הבירה המודרנית, הוא כמעט כמו סיור לאורך ההיסטוריה של קמבודיה. זהו עבר עשיר וטרגי למדי, שייצר באופן מוזר אנשים כל כך מסבירי פנים ונעימים.

 

בעתיקות אנגקור אפשר להתרשם מהתרבות הקמרית שפרחה בין המאה ה?9 למאה ה?15. האימפריה העשירה והגדולה התערבלה באופן פתאומי בתוך סופה של אסונות טבע ומשברים פוליטיים, עד שנבזזה ב?1431 על ידי קבוצה שהגיעה מאזור תאילנד.

 

בריכות שחיה פרטיות, ספא, חדר כושר וקולנוע. צילום: מתוך אתר החברה

 

אך האסון הגדול ביותר של התרבות הקמרית הגיע מבפנים. הדיקטטור פול פוט וקבוצת הקמר רוז' הרצחנית שלטה במדינה במשך ארבע שנים בלבד בסוף שנות ה?70 של המאה ה?20, אך בתקופה קצרה זו הספיקה לחסל כרבע מאוכלוסיית קמבודיה ולגרש מביתם רבים. לאחר מכן נסוגה אל הג'ונגלים וניהלה במשך 20 שנים נוספות מלחמת גרילה, שיחד עם הכיבוש הווייטנאמי, הותירה אומה מוכת הלםדור אחד לאחר מכן, הקסם והחן של קמבודיה עדיין מוכתמים בזכרם של האירועים הללו, וכאשר ספינות המשוטים מביאות את המבקרים אל הכפרים הצפים לאורך הנהר, אפשר לראות את ההשלכות הכלכליות על האוכלוסייה אשר כמעט אין לה נגיעה למאה ה?21.

 

ים של פינוקים

בניגוד מוחלט למציאות שבה מבקרים האורחים במהלך היום, נראה שלפינוקים שמציעה ספינת הבוטיק אין גבולות. שף תומפסון נמצא על סיפונה לכל אורך הטיול ובסגנון האוסטרלי הפרוע שלו, מצליח ליצר חוויה קולינרית מרשימה שכוללת את כל סגנונות האוכל: החל בפיצה דקיקה ופריכה ועד למנות הדגל התאילנדיות שלו - סרטנים מפולפלים, תמנונים ברוטב מלוח מתוק, נודל'ס נהדר ופודינג אורז לארוחת הבוקר.

 

לאחר ארוחת הערב, עולים הנופשים אל הלאונג' שעל גג הספינה, שם ניתן לנוח וליהנות מהנוף ומהבר המעוצב, שבו מומחי קוקטיילים שמחים להכין עבורכם משקה מותאם אישית. מעת לעת, מתקיימות גם הופעות של אמנים והרצאות על התרבות המקומית. שלוש קומות למטה, הגעתי אחר צהריים אחד לטיפול מסאז' מפנק. המטפלת, אישה קטנה עם חיוך של מלאך ולפיתה של כלב פיטבול, העניקה לי במשך שעה את המסאז' הטוב ביותר שעברתי בחיי. יצאתי משם אדם רגוע וקליל בהרבה משהייתי.

 

לקבל ברכה מנזיר

מחוץ לספינה החוויות שונות לחלוטין, אך מרגשות ונעימות לא פחות. במהלך הטיולים היומיים עברנו בשמורות טבע, ביקרנו קהילת אורגי משי, קדרים וחרשי כסף, שאת פטישיהם ניתן לשמוע מרחוק. בהמשך סירות המשוטים הביאו אותנו אל כפר קטן, שבו התארחנו בבית ספר מקומי ועזרנו לילדים לקרוא בספרים. מאוחר יותר הגענו למקדש צף, שם בירכו אותנו הנזירים.

 

מחוץ לספינה החוויות שונות לחלוטין. על מורד נהר המקונג. צילום: shutterstock

 

ככל שממשיכים לשוט במורד הנהר, נוף הג'ונגלים שעל גדותיו מתחלף בכפרים ובמקדשים צפופים, עד שבסופו מופיעה הבירה פנום פן. היא אולי לא כפי שהיא מתוארת בספרי הטיולים "הפריז של המזרח", אבל יש לה בהחלט קסם משלה, עם שווקים תוססים וסוג של חיי רחוב צבעוניים שכבר נמוגו מרוב הבירות האסיאתיות המודרניות.

 

שם גם הסתיים המסע שלנו, טיול מיוחד שמשאיר חותם בקרב כל מי שעובר אותו - כמה ימים בודדים מלאים בסתירות של חיי מותרות נעימים לצד מגע קרוב ובלתי אמצעי עם הסיפור הקמבודי וחיי היומיום לאורך נהר המקונג.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: