מזה יותר משנה שאנו מפיצים מכאן את ערכות "10%" שמייצגות עיקרון משמעותי בתורה הפסיכו קריאטיבית בפרט ובתחומי פילוסופיה וריפוי אחרים, בכלל, כולם כאלה העוסקים בעקרונות של צמיחת האדם. עיקרון ה"10% יותר" הוא עיקרון יסודי ומכריע שאמור לעמוד לנגד עיניו של כל אדם המבקש חיי בריאות וצמיחה. זהו עיקרון שמאתגר את האדם במהלך כל חייו ושמאפשר לו, בכל מצב בו הוא נמצא ובכל נקודת זמן, לחולל שינויים חיוביים, לרפא עוד כמה נושאים תקועים בחייו, להיגמל מעוד כמה התמכרויות ולהכיר עוד כמה אמצעים להגשמה עצמית. עיקרון "10% יותר" הוא מסוג העקרונות שניתן לומר עליהם שהם ? "תנאי הכרחי". לא ניתן להתקדם ללא העיקרון הזה, או דומה לו. לא ניתן ליצור, להתפתח, לגדול, לעשות דברים בצורה ההרמונית והנכונה, לא ניתן להבין, לחוש, להתענג או ללמוד באמת, ללא הבנה מעמיקה ויישום עיקרון ה"10% יותר". הבה נתקדם ונברר את העניין הזה קצת יותר, 10% יותר.


 


עיקרון "10% יותר" הוא פשוט להסבר ונראה לעיתים כלל לא פשוט ליישום. ככל הנראה הקושי העיקרי ביישום עיקרון "10% יותר" נובע מפחדים, אי הבנות ומחסומי התפתחות, שכן עיקרון "10% יותר" משקף מציאות טבעית ובריאה, שאין לאדם אלא לשוב אליה, מכיוון שבתוך תוכו הוא מכיר היטב את העיקרון ומכיל אמצעים יצירתיים להפעלתו.


 


עיקרון "10% יותר" הוא עיקרון התפתחותי שמשקף את הגרעין היצירתי באדם. הגרעין היצירתי תכליתו אחת ? לצמוח יותר ויותר תוך הגשמת הידע הייחודי שיש לאדם לבטא במהלך חייו. ידע זה אמור לצאת לאור כך או אחרת בצורה של יצירה אישית ואמור לשמש לתועלת כזו או אחרת לבני אדם אחרים. עיקרון "10% יותר" משקף את דרכו של הגרעין היצירתי ? בכל עת יש לגדול ולהתפתח, בכוון הנכון, בצעדים קטנים. בכל עת יש להשתפר ולהתרחב, במינונים לא גדולים מדיי אך כאלה שניתן לחוש אותם.


 


עיקרון "10% יותר" משקף תפיסת עולם שאומרת שאם לא נתקדם קדימה אז נתקדם אחורה. הכוח היצירתי המולד מבקש להשפיע ולפעול, ואם לא יקבל את הבמה לעשות את הפעולה המתאימה לו ביותר, ימצא דרכים אחרות ואף מזיקות להתבטא. הוא "מייצר" לנו את ה"בעיות", את ה"קשיים", את מה שמפריע, ממכר, תוקע ומעצבן מאד. אין זה פשוט להתחבר נכונה לכוח היצירתי ולחולל בו התפתחות קבועה של "10% יותר", אך המשימה אפשרית, מחוללת בריאות ושווה את ההשקעה בה. זה בהחלט דורש עבודה, נכונות ותשומת לב רק שיש לזכור דבר אחד ? העבודה שאנחנו לא עושים בהווה למען הצמיחה שלנו תהפוך בהמשך לעבודה שנאלץ לעשות, כדי להתמודד עם ההשלכות של הזנחת הכוח היצירתי שמבקש בכל עת להתקדם בצעדים מדודים, של "10% יותר".


 


אנשים רבים אינם מתקדמים בחייהם משום שהם יצרו לעצמם שלל מחסומי התפתחות והם אפילו לא מודעים לכך. מחסומים אלה מקשים עליהם מלנהל את חייהם לפי עיקרון "10% יותר". פעמים רבות ניתן להיתקל בבני אדם שאינם עושים את הצעדים הקטנים האפשריים והנכונים להם, משום שהם פיתחו לעצמם אשליה שמספרת להם ש"אם לא עושים את הצעד הגדול לא עושים כלום..." ובמילים אחרות ? האדם נתקע פעמים רבות באשליית "אני לא יכול כי..." כשבעצם, ממש לידו, קיימת אפשרות של התקדמות קטנה, שנשענת על המשאבים הקיימים ברשותו. האמת היא, ששום תירוץ אינו עומד בפני עיקרון "10% יותר". תמיד יש משהו שאדם יכול לעשות על מנת להתקדם להגשמת חלום, משהו שיעמוד בקריטריונים של עיקרון "10% יותר".


 


תמיד ניתן להתקדם קצת. תמיד. למעשה ? זה כל מה שנחוץ על מנת להגשים כל חלום. להתקדם עוד קצת בכל עת. לעשות את המאמץ הקטן הנדרש והאפשרי ולא יותר. 10% התקדמות בלבד. כל-כך הרבה אנרגיה מושקעת בהתמכרות המכאיבה לתחושת התקיעות ולתחושת ה"אי אפשר" כשבעצם, בכל רגע, יכול האדם לעבור למצב של שחרור ולמצב של "אפשר" במידה וישאל את עצמו מהו הצעד של "10%" אותו הוא כן יכול לעשות. אין מצב ואין מקום בו אדם אינו יכול לחולל 10% התקדמות. אין מקום ואין אפשרות כזו, אלא אם אתה ממש מתעקש לשכנע את עצמך שאתה מסוג האנשים שבאופן פלאי ומופלא אינם יכולים להשתמש במה שהטבע העניק להם בשפע. האשליה הזו, של "אי אפשר" ממכרת, משקרת ומייצרת אשליות. עיקרון "10% יותר" בא לתת תקווה, אינו דורש הרבה ומאפשר לניסים גדולים להתחולל.


 


עיקרון "10% יותר" הוא עיקרון של בריאות נפשית כמו גם בריאותו של עסק, של ארגון, של משפחה, של מדינה ושל כל גורם אנושי כלשהו. הכרחי להתפתח מכיוון שזו תכנית החיים של האדם, כך פועל הגרעין היצירתי של האדם. לעתים נדמה כאילו זה מוגזם לחשוב שהאדם יוסיף ויתפתח כל חייו. לפעמים זה אולי נראה מעייף. לפעמים זה נראה אינסופי מדיי, שכן "יש גבול למה שאדם יכול לעשות בחייו ויש גבול לכמה שניתן להתפתח..." הלא כן? שאלו את העץ כאשר הוא מפתח עוד ועוד ענפים. נסו לחסום את תנועתו הבלתי פוסקת של צמיחה לכל הכוונים ותראו שאם תחסמו במקום אחד תתחולל צמיחה במקום אחר. מאד יתכן שהעץ נכנס מדי שנה לתקופות של האטת צמיחה ולא נראים ענפים חדשים, אך אין זו אלא תקופת הכנה לקראת "סבב הצמיחה" הבא.


 


הבריאות הנפשית הנובעת מעיקרון "10% יותר" באה לבטא עיקרון בסיסי ? תכלית האדם להתפתח ולצמוח. זו אכסיומה בסיסית שממנה נובעות תורות ריפוי רבות. במקור הטבעי של האדם קיימת "תוכנת צמיחה" שאותה יש להפעיל, כך או אחרת, על מנת לחיות את החיים המספקים ביותר. בכל רגע נתון מבקשת נפש האדם לאתר ולהפעיל את התוכנה הזו, שכן אז, בתוך תנועת השדרוג והשיפור האינסופיים מוצאת הנפש באמת את סיפוקה ואת שלוותה. מתוך תנועת ההתפתחות מוצא האדם את כוון חייו, את הפתרונות לבעיות ואת ההמצאות הפרטיות שלו. על מנת לנוח באמת איננו אמורים לעצור הכול, עלינו להתחבר לתנועה ההרמונית האמיתית של הטבע האנושי ? התנועה שמבקשת להתפתח "10% יותר".


 


מודל המשולש הפסיכו קריאטיבי יסייע לך רבות להתחבר לעיקרון ה"10% יותר"  שחי ונושם בקרבך מאז לידתך. אמשיך להזכיר כי זהו תפקידי כדי שיותר ויותר אנשים יתעוררו אל הטבע הבריא שלהם. הטבע הבריא מיוצג היטב במשולש הפסיכו קריאטיבי ומחבר את האדם באופן ישיר לעיקרון ה"10% יותר".


 


כאשר אדם מקדיש תשומת לב ואנרגיה להגברת האהבה העצמית שבקרבו, הוא מתקרב יותר ויותר אל האמת היצירתית שלו. הוא מפסיק לזייף ומחפש את מה שבאמת נכון לו. ככל שהוא מתנהג כך הוא חש יותר את הגרעין היצירתי שלו, בוטח בו ומעניק לו סיכוי גדול יותר לביטוי. אהבה עצמית מייצרת מרחב פעולה עם בטחון ואמון שבו ניתן להתחיל להפעיל את עיקרון "10% יותר". אם אני אוהב את עצמי אז אני יכול להתבונן בחיי כפי שהם היום, לאהוב את מה שיש וממנו לחולל שיפור של "10% יותר". אני יכול לפעול רק מתוך הקיים ואוכל לעשות כן רק אם אוהב את הקיים, אתענג עליו ואפעל לשדרוגו. הדברים בחיי לא חייבים להיות "גרועים" כדי שאשאף לטפח אותם, לפתח אותם או לשפר אותם. אני יכול לפעול מתוך הפלוס ומתוך אהבה. זה קל יותר ופשוט יותר. אהבה עצמית תומכת בעיקרון "10% יותר" ומעניקה את הסובלנות והסבלנות הדרושים, שכן פעמים רבות שוגה אדם לחשוב שאם אינו עושה התקדמות גדולה ודרמטית, אין שום טעם לשום התקדמות אחרת.


 


הביקורת העצמית אליה מכורים מרבית האנשים שפגשתי במהלך חיי, עושה כל שביכולתה על מנת להרחיק את האדם מעיקרון "10% יותר". היא נותנת לאדם תחושה שאין לו את המשאבים הדרושים לשינוי ושאין ערך רב לשיפורים קטנים. על מנת להתחבר לעיקרון "10% יותר" יש לצמצם את הביקורת העצמית ולמרות מחאותיה להמשיך להתקדם בצעדים קטנים שנובעים מהקסם של השימוש במה שקיים ליד היד, כעת.


 


יצירתיות רגשית היא המרכיב השלישי של המשולש והיא בסופו של דבר תהווה את הכוח שממנו יפעל האדם בעיקרון "10% יותר". על מנת לנוע הלאה יש צורך במרכיב של משחק וביטוי תשוקה בצורה של פעולה, מה שמאפיין את היצירתיות הרגשית. כאשר אנחנו מרשים לעצמנו לשחק וליצור באמצעות הקיים, אנחנו יכולים לחולל בו את ה"10% יותר" שינויים שיובילו, גם אם לא נבין כיצד, להתפתחות ולצמיחה הדרגתית לקראת שינויים משמעותיים.


זה אפשרי, זה ממש אפשרי, אצלי, אצלך אצל כולנו. ממש עכשיו. "10% יותר". יש הרבה אפשרויות לפתח לכך התנגדויות אבל האמת היא שזה ממש אפשרי. לא נותר לך אלא לבחור בין מסלול התקווה ("10% יותר") או מסלול ה"אי אפשר ("0% יותר). מותר לך להחליט באיזה מסלול לנוע.


 


לאתר המכון הפסיכו-קריאטיבי- לחץ כאן


לאתר המרכז לציור אינטואיטיבי- לחץ כאן