לא הצלחתי להבין למה ערוץ 2 בחר לשדר את התוכנית הקשה על רוז פיזם, דווקא עכשיו ולמה בכלל החליטו לשדר תכנית שכזאת. מצד שני ישבתי מרותקת מלאת בחילה מול למסך ומסה להבין מה עובר לאמא בראש שהיא מוכנה לעשות הכל, אבל הכל, כדי שהילדה הקטנה גדולה שלה, תעלם.

רוז פיזם הקטנה הצליחה לעבור עד גיל 5 מסכת של חיים עצובים, כואבים וכמעט נטולי אהבה. היא ננטשה, העברה מיד ליד, שולחה לבית יתומים ובסוף מצאה את מותה, כנראה בייסורים, מושלכת לירקון. לא ממש ברור למה אף אחד לא רצה את הפעוטה המתוקה הזאת, אבל אין ספק שהעיניים התכולות מלוות כמעט כל אחד במדינה, שעקב וקיווה וחיכה שימצאו אותה.

מהשנייה שאנחנו הופכים להורים, כל סיפור של רצח ילדים פוגע לנו בבטן הרכה. התחושה שמישהו יכול לחוש כעס כה עז או שנאה, חוסר אונים מטורף או דיכאון קשה, שיוביל אותו לרצוח, מפחיד. הורה שפוגע בילדו מכונה ישר מפלצת, אכזרי או מתואר כרשע אנושי. מסתבר שיש בארץ לא מעט הורים שפוגעים בילדים שלהם. בשמונה השנים האחרונות נרצחו יותר מ 42 ילדים בידי הוריהם. מספר גדול של ילדים עובר התעללות ופגיעות פיזיות. הסרט הזה לא השמיע את קולם של הילדים הפגועים ואולי זה הפספוס.

הסיפור של פיזם עצוב וקורע לב אבל והוא יכול להחזיק בקלות סידרת תכניות טלוויזיה ולא תחקיר בודד ועדין אני מנסה להבין מה הטעם בשידורו. כשמסתכלים בתוכנית אפשר לחשוב שאנחנו מסתכלים בסרט שיש בו הכל. אהבה מטורפת "ממבט ראשון" לדברי מארי, אמא בודדה, צעירה, התעללויות למינהן והרבה כעס ושקרים.

אני לא מפקפקת בכוונותיה של נילי טל, שחקרה והפיקה את הסרט. בעצם בהשוואה לסרט הקודם שהעלה על אותו נושא, של אור הלר, כאן היה ניסיון להבין מה עבר על רוז הפעוטה בחייה. הסרט שהופק על ידי ערוץ 10 לפני שנתיים העלה דיווח כללי ומחזר חומרים. כאן יצאה טל לדבר עם החוקרים ועם בני משפחה ולנסות לפצח את המפלצת.

ועדיין שני הסרטים התייחסו למהלך חייה של רוז ולרצח. טל מציינת כי היא רוצה להשמיע את קולה של רוז. אף אחד לא יצג את הילדה הקטנה שנרצחה, בבית המשפט. הוריה, שהיו אמורים לגונן עליה ולהשמיע את קולה, הם אלו שרצחו אותה. אף אחד לא באמת הזיל דמעה על רוז, מלבד אזרחים, שלא הכירו אותה.

טל, הדפיסה חולצות וישבה להשמיע את קולה של רוז. מצד שני הסרט העלה מקרה כל כך קיצוני והתמקד בפענוח הרצח, עד שהוא הפך את המקרה לסרט מתח ולא לחיים עצמם. כמה ילדים כמו רוז, מסתובבים ביננו? כמה ילדים שנואים, נטולי הגנה ובסכנה להתעללות נפשית, פיזית, מינית או אפילו מוות, נמצאים לידינו?

הסרט, בניסיון להסביר כמה ההורים חסרי הרגשות ומלאי השנאה הסתירו את המעשה, פטר אותנו מאחריות ומחשיבה מה עלינו לעשות כדי למנוע את הרצח הבא.