מהרגע בו הם יוצאים לאוויר העולם ואפילו לפני, אנחנו, ההורים חסרי בטחון, מחפשים הוראות, נוסחאות פלא שישמרו על הקטנים, רק שיהיו בריאים ומאושרים. אין לנו שליטה על הכול, את זה אנחנו מגלים מהר מאוד, ובמה שיש - אנחנו נאחזים ומסרבים להרפות, גם כאשר מכל עבר נאמר שמדובר בשקט מדומה.

 

תופעות של מוות פתאומי אצל תינוקות, הם כאלה, בלתי צפויים. מחקרים, עמותות ורופאים מישראל ומרחבי העולם עדיין לא פצחו את הסיבה או הסיבות אשר מובילות למקרים המצערים הללו. ברור לכל מה כנראה מגדיל את הסיכון ומדובר על שינה על הבטן ועישון בסביבת התינוק וחשיפה לעישון עוד בשלב ההריון.

 

עוד בonlife:

 

 גם ההמלצות הללו של משרדי הבריאות, החוקרים והרופאים לא יכולות להבטיח שמקרה של מוות פתאומי לא יקרה. על פי נתוני הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן להעריך כי בישראל מתים בין 40-60 תינוקות מוות פתאומי בלתי מוסבר כל שנה.

 

"עמותת עתיד", העמותה הישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות בניהולה של ד"ר ענת שץ , רופאת אף אוזן גרון במרכז הרפואי שערי צדק, מדווחים מנתונים שהם אוספים כי מוות בעריסה הוא הגורם הראשי בתמותת תינוקות בגילאי חודש עד שנה. זה היה רק עניין של זמן עד שינסו החברות המסחריות לייצר מכשירים אשר יבקשו לנסות למנוע  את המקרים הללו.

 

 המוניטוריים הנשימתיים קטנים, פשוטים להפעלה והבנה ועולים רק כמה מאות שקלים. המוצרים משגיחים על תנועות הנשימה של התינוק בעזרת חיישנים הרגישים לתנועה, כאשר החיישן מבחין בהפסקה בתנועות למספר שניות, מופעלת אזעקה שאי אפשר להתעלם ממנה. עם זאת, אומרת שץ, האזעקה מופעלת במקרים מסויימים ללא צורך, וגם בחיווי אמת, ברוב המקרים כבר מאוחר מדי כיוון שהוא נעשה לאחר הפסקת נשימה ארוכה ורק כשהתינוק כבר חדל מלפרכס.

 

למעשה,קיים קונצנזוס בין רופאי הילדים בעולם, כולל ארגון רופאי הילדים האמריקאי והארגון האירופי לחקר ולמניעת מוות פתאומי בתינוקות, שאין לנטר תינוקות בריאים על ידי מכשיר ביתי מסחרי - עם זאת מעטים ההורים בישראל שנמנעים להמלצות אלו והרוב רוכשים את המכשיר "שיהיה לכל מקרה". כיום בישראל ישנם סוגים שונים של מוניטורים נשימתיים מסחריים.

 

ד"ר שץ טוענת כי "לתינוק בריא, באופן חד משמעי, לא מומלץ להשתמש במוניטור ביתי". מניעה יעילה של האפשרות למוות בעריסה תתקיים אם ההורים יקפידו הכללים:

 

 1. יש להשכיב תינוק על הגב בלבד בכל זמן  

2. יש להשכיב על מזרון קשיח ולא רך, שאינו שוקע בלחץ קל.

3. יש לשמור על סביבת תינוק נקייה מעישון. חשוב שאימהות יימנעו מחשיפה לעישון עוד בזמן ההיריון.

4. יש להימנע מחימום יתר – טמפרטורת החדר המומלצת היא 22 מעלות

5. יש להשכיב לישון במיטה נפרדת בחדר ההורים עד גיל 6 חודשים ולהימנע משינה משותפת.

6. יש לשמור המיטה ריקה מכל חפץ, כולל צעצועים, כריות ומגני ראש

7. את השמיכה המכסה את התינוק יש להדק מתחת לכתפיו ולהשכיבו בשליש התחתון של המיטה.

8. מומלץ להניק תינוקות ולתת מוצץ כשמשכיבים לישון (את המוצץ לתת אחרי גיל חודש, כאשר כבר התרגלו לינוק)

 

במקביל קיים גם מוצר רפואי, שיעילותו מוכחת, אשר בודק גם את תנועתיות ונשימת התינוק וגם את הדופק, אבל הוא ניתן רק כאשר יש סיכון רפואי ידוע ומוגדר ובהמלצת רופא. מדובר במכשיר יקר מאוד ומסובך להפעלה והורים מקבלים את המוניטור הרפואי לאחר שעברו הכשרה מתאימה. בכל מקרה, ממליצים אנשי הרפואה והמחקר שכל הורה יעשה קורס החייאה ועזרה ראשונה מה שיכול להיות לו לעזר רב בשעת מצוקה אמיתית.

 

  

 

אפשר למצוא בחנויות למוצרי תינוקות מספר מוצרים חדשים, כשהחדש מכולם (חי-שן סנוזה) מוצמד כחיישן לתינוק ומאפשר שינה של יותר מתינוק אחד בלול או בעגלה. היצרנים טוענים שבכך אפשר לצמצם צאוד את מספר אזעקות השווא.

אנג'ל קאר - מוניטור נשימתי:

מוניטור נשימתי הבנוי משני לוחות חישה הממוקמים מתחת למזרון. כאשר התינוק מונח במיטתו מפעיל ההורה את המכשיר על ידי לחיצת כפתור ואז החיישנים מאתרים את תנועות הנשימה של התינוק. כאשר לא מתגלה תנועה במשך 20 שניות , מופעלת אזעקה בחדר התינוק המתריעה על מצוקה אפשרית.

 

המכשיר כולל:

נוריות חיווי לעוצמת השמע

נורית התראה לסוללה חלשה

 

קיימים שני דגמים:

1: מוניטור נשימה הניתן להפעלה על ידי סוללות.

2: מוניטור נשימה משולב עם אינטרקום, הניתן להפעלה על ידי שנאים או סוללות.

 

מחיר: כ-600 שקל לדגם המשולב וכ-350 שקל לדגם הרגיל

בייבי סנס 6 אינטרקום ומוניטור נשימתי:

המוצר יכול לעבוד בכמה מצבים: אינטרקום, בייביסנס (ניטור נשימת התינוק) או מצב משולב של אינטרקום ובייביסנס יחד. בנוי משני משטחי חישה המונחים מתחת למזרון, החיישנים מאתרים תזוזת נשימה שגורמת להבהוב ירוק ולצלילי תקתוק ביחידת התינוק וביחידת ההורים. אם התינוק מפסיק לנשום למשך 20 שניות או אם קצב הנשימה נמוך מ-10 נשימות לדקה, נשמעת אזעקה קולנית ונורה אדומה נדלקת בשתי היחידות.

 

הערכה כוללת:

2 גלאים עגולים – יחידת תינוק : הדורשת 4 סוללות AA להפעלה, הסוללות אינן כלולות.

                         יחידת הורים: מופעלת על ידי סוללות כלולות.

כבל מפצל, 2 שנאים, רצועה, וו תליה וקושרת.

 

מחיר:  כ-750 שקל

אפשר עדיין להשיג את המכשירים הישנים יותר אשר לא כלול בהם אינטרקום אלא רק מוניטור נשמתי  במחיר נמוך הרבה יותר.

 

חי-שן סנוזה: מוניטור נשימה נייד לתינוק.

מוצר חדש אשר מוצמד לחיתול התינוק ובמגע עם גופו חש את תנועות הנשימה. הוא קטן,  משקלו כ-32 גרם, עם סוללת ליתיום שמספיקה לשנה שלמה. מיוצר מחומרים היפואלרגניים. המכשיר אינו דורש חיבורים חשמליים, בזכות גודלו הקטן ניתן לנייד אותו ממקום למקום.

 

אינו מפריע לשנת הלילה של התינוק כאשר הוא ישן על גבו, לפי ההמלצות. כאשר התינוק מפסיק לנשום ליותר מ-15 שניות המוצר מתחיל לרטוט במטרה לעורר את נשימתו של התינוק. אם אחרי 5 שניות נוספות אין שינוי והתינוק אינו נושם, נשמעת אזעקה.

 

המוניטור מופעל על ידי לחיצה חזקה על לחצן אחד והכיבוי נעשה על ידי לחיצה בו זמנית על שני לחצנים יחד וזאת בכדי שהתינוק לא יוכל לכבות את המוניטור בעצמו. ניתן לכוון את עוצמת הקול שמשמיע המוניטור.

 

היתרון הגדול הוא בשינה של תאומים – ניתן לחבר כל ילד בנפרד ולהשכיבם באותה מיטה, מה שלא מתאפשר בשום מכשיר. במקביל לא מדובר על משטח אחד בו חייב התינוק לשכב, כיוון שהסנסורים מחוברים ישירות לתינוק.

 

מחיר: כ-700 שקל.

כרגע במבצע: כ-500 שקל.

 

מוניטור נשימה נאני NANNY

בודק ללא הרף את סדירות קצב הנשימות של התינוק ותנועותיו ומתריע באמצעות אזעקה קולית במקרה של הפסקת נשימה. הוא בעל השהייה של 15 שניות ומתריע על ירידה במספר נשימות מתחת ל-8 נשימות בדקה.

המכשיר בטוח לשימוש ואין לו כל מגע פיזי עם גוף התינוק ומופעל באמצעות זוג סוללות 1.5 VAA. הוא מגיע עם רפידת חיישנים רגישה ביחידה אחת גדולה המכסה את גוף התינוק וכבל באורך 1.5 מטר עם מאריך ל-7 מטרים נוספים. הוא מיוצר עם  נורית ביקורת המתריעה בפני סוללה גמורה (מחזיקה כחצי שנה).

 

המכשיר עבר בדיקה אלקטרומגנטית המוכיחה כי אינו פולט קרינה מסוכנת. מיוצר בהתאם לדרישות תקינה בינלאומיים ומאושר ע"י רשויות האיחוד האירופאי כמכשיר רפואי.

 

מחיר:  420-470 שקל