החודש פורסם מחקר בכתב העת האירופי ללב, שמטרתו הייתה לברר אם נדודי שינה גורמים לאי ספיקת לב, מצב קליני בו הלב אינו מסוגל לעמוד בדרישת אספקת הדם של האיברים השונים בגוף העשוי להוביל למוות. המחקר נערך בנורבגיה וכלל 54,279 משתתפים בגילאים 20-89.

 

במהלך השנים 1995-1997 נאספו נתונים אודות המשתתפים שכללו גיל, מין, מצב משפחתי, שנות לימוד וכדומה, וכן נתונים אודות הפרעות שינה שהתבטאו בקשיי הרדמות, קושי בשמירה על רצף השינה ושינה לא מרעננת. לאחר איסוף הנתונים, נערך מעקב אחר המשתתפים במשך 11.3 שנים.  בסיום המחקר, בשנת 2008, אובחנו 1412 מקרים חדשים של אי ספיקת לב בקרב האוכלוסייה.

 

עוד ב-Onlife:

 

נמצא  שקשיי הרדמות כמעט מדי לילה, קושי בשמירה על רצף שינה ושינה לא מרעננת יותר מפעם בשבוע, כרוכים בעליה משמעותית בסיכון לפתח אי  ספיקת לב בהשוואה לאנשים ללא הפרעות שינה.  נצפה כי ככל שמספר התלונות אודות הפרעות השינה עלה, כך עלה גם הסיכון לאי ספיקת לב.

 

 

סובלים מנדודי שינה? הימנעו מסכנה, פנו לאבחון

אל תשלמו כל כך הרבה על ביטוח הבריאות שלכם: בביטוחי הבריאות השונים אתם בעצם משלמים על שירותים שבכל מקרה מעניק לכם הביטוח המשלים מטעם קופת החולים. AIG מציעים לכם את ביטוח מדיקל, המאפשר לכם לשלם אך ורק עבור השירותים שאינם כלולים בביטוח קופות החולים. כך תוכלו לחסוך בכסף ולא תשלמו פעמיים על אותן הזכויות.

 

החוקרים מסכמים כי נדודי שינה עלולים לגרום לאי ספיקת לב וממליצים לבחון את נדודי השינה, על מנת לשפר מניעת מחלות לב.לכן, אם אתם סובלים מנדודי שינה, פנו לאבחון פשוט, המבוצע על ידי רופא המשפחה ומסתמך על תלונות החולה.

 

נדודי שינה מוגדרים בארבע תלונות: קשיי הרדמות, קושי בשמירה על רצף שינה, יקיצת בוקר מוקדמת או שינה לא מרעננת.כשהתלונות מתרחשות יותר משלושה ימים בשבוע וגורמות להשלכות על התפקוד, מאובחנת תסמונת נדודי שינה. נדודי שינה נגרמים מעוררות יתר בתגובה לכאב, קוצר נשימה או דאגות. כמו כן, הם יכולים להיגרם משימוש בתרופות וחומרים מעוררים, סדר יום לא קבוע וירידה בדחף לשינה.

 

נדודי שינה הם לא רק התוצאה של מחלות פיזיות ונפשיות הן גם הגורם להן.חוסר שינה יגרום לעייפות, עצבנות וירידה בריכוז. כשהתופעה ממושכת (כרונית), ההשלכות הגופניות כמו סיכון למחלות לב, השמנה, לחץ דם, תסמונת מטבולית ועוד כמו גם ההשלכות הנפשיות כמו סיכון מוגבר לדיכאון, עלולות להיות קשות.איך בכל זאת ניתן לשפר את איכות השינה ולפתור את נדודי השינה?

 

1. מומלץ להקפיד על שגרת שינה קבועה, להיכנס לשנת הלילה ולקום ממנה באותן שעות מדי יום.

2. רצוי להימנע משינה במהלך היום, ואם לא, מומלץ שהשינה תיערך בצהריים, ותימשך מקסימום חצי שעה.

3. הימנע משתייה משקאות המכילים קפאין כמו קפה או תה בשעות הערב.

 

 

4. בצעו פעילות גופנית בשעות היום ולא במועד הסמוך לשינה, מאחר והיא עלולה להגביר את רמת העוררות.

5. אכלו ארוחת ערב קלה, בשעה מוקדמת, ורצוי שהיא תהיה עשירה בפחמימות ודלה בחלבונים. עיכול ארוחה כבדה ומתובלת עלול לפגוע באיכות השינה ולגרום לצרבות. אך בכל מקרה חשוב שלא ללכת לישון כשרעבים.

6. ארגנו את חדר השינה כך שיהיה נעים, והתייחסו אליו כאל סביבה המיועדת לשינה, חדר השינה נועד לשינה וליחסים אינטימיים בלבד. מומלץ להוציא מממנו מכשירים או חפצים שקשורים לשגרה מאחר שהם עלולים להפריע לאיכות השינה. יש לדאוג שהחדר יהיה נוח ומרגיע, עם טמפרטורה נעימה, חשוך ואטום לרעשים.

7. הוציאו את השעון מחדר השינה. מעקב אחר השעה כל פעם שמתעוררים מגבירה לחץ מכך שהשינה לא מספקת ומקשה על הירדמות. אם נדרש שעון מעורר, כוונו אותו כך שלא ניתן לראות את השעה מהמיטה.

8.  רשמו בשעות הערב המוקדמות את כל המטלות והדברים שמטרידים אתכם, והיכנסו למיטה בראש נקי.

9. אם עברו 20-30 דקות ולא נרדמתם, צאו מהמיטה, עסקו בפעילות מרגיעה וחזרו כשתהיו מוכנים לשינה.

10. יש אנשים שימשיכו לסבול מנדודי שינה למרות ניסיונם למלא אחר הכללים. עבור אותם אנשים ניתן ורצוי להתייעץ עם רופא המשפחה בנוגע לנטילת כדורי שינה, כיוון שהנזק הגלום בחוסר שינה הוא גבוה והבעיה עלולה להפוך לכרונית. כיום ישנם כדורים מהדור החדש, כמו אמביאןCR, הכדור עם השכבה הכפולה שמסייע הן להירדמות והן לשמירה על רצף השינה, ומתאפיינים בתופעות לוואי מועטות ובסיכון נמוך להתמכרות.