מחקר חדש ומרגש גילה את התרופה שיכולה להילחם בהרבה מחלות במקביל. כדור המטפורמין, הניתן בד"כ לחולי סוכרת ונשים עם בעיית פריון שכיחה התברר כיעיל גם בהאטת ההזדקנות וגם כטיפול בסרטן.

מטפורמין הוא השם הגנרי לטיפול שכיח עבור חולי סוכרת. שמות נוספים של התרופה הם: גלוקופג, פורטמט, גלומטזה וריומט. התרופה אושרה לשימוש על ידי מנהל המזון והתרופות(FDA)  האמריקאי ב- 1994 וכמה שנים מאוחר יותר התבררה כיעילה גם להסדרת פעילות הורמונלית בקרב נשים עם בעיית פיריון בשם תסמונת השחלות הפוליצסיטיות(PCOS) 

כעת, המחקר החדש שנערך באוניברסיטת מישיגן הראה כי המטפורמין מסוגל גם לעצור התפתחות של גידולים סרטניים. אין זה המחקר הראשון שמצא את היכולת של המטפורמין להילחם בהזדקנות ובסרטן, אך במחקר הנוכחי לראשונה הצליחו המדענים לתעד את המכניזם מאחורי התרופה שמסייע במאבקים אלה.

 

האטת הזדקנות וטיפול בסרטן. כדורי מטמורפין (צילום מתוך ויקימדיה)

 

אולם, למרות יתרונותיה הרבים, אין למהר ולבקש מהרופא המשפחתי את התרופה כטיפול אנטי אייג'ינג, זאת משום שמדובר בכדור חזק בעל תופעות לוואי קשות. לכן רופאים רבים עדיין מסרבים לתת אותה לאנשים שאינם סובלים ממחלה מוגדרת. אך מנגד, אם מדובר באנשים הסובלים תסמינים כגון עלייה בכמות חלבוני ה - C הפעילים, כדאי דווקא לשקול את נטילת הכדור.
 

ביטוח אופק לחיים של AIG  מעניק לך פיצוי אם אובחנת כחולה באחת מ-33 המחלות הכלולות בו, ביניהן סרטן, מחלות לב ושבץ מוחי. אופק לחיים מאפשר לך סיוע, הכוונה וייעוץ רפואי באמצעות הטלפון ואיתור רופאים מומחים בארץ וקבלת חוות דעת רפואית נוספת מבתי חולים מובילים  בארה"ב.

 

אחת מתופעות הלוואי החזקות ביותר של המטפורמין היא כאשר הכדור גורם להיווצרות מוגברת של חומצת חלב בדם. מדובר בחומצה לקטית שעשויה לגרום לכאבי שרירים במצב בו לא מגיע לדם מספיק חמצן. מצב בו נוצרת חומצת חלב רבה, עלולה לגרום למוות. למעשה, כ- 50% מהחולים הסובלים מתסמונת זו מתים ממנה, אולם חשוב לציין שזוהי תופעת לוואי נדירה של התרופה.

מנגד, אם אתם חולים כרגע בסרטן ועוברים טיפולים נגד גידול ממאיר, כדאי לבקש מהרופא להוסיף את המטפורמין לשורת התרופות שאתם נוטלים. חשוב לציין כי כעת נערכים מחקרים קליניים הבודקים טיפול במטפורמין עבור חולות בסרטן השד בשלבים המוקדמים של המחלה. בנוסף, נעשו כבר מחקרים שהדגימו את יכולתה של התרופה לעצור התפשטות של גידולים בלבלב, בערמונית ובכבד.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

עוד בפורבס ישראל: