כבר בגיל הנעורים, בדיקות גינקולוגיות שונות הופכות לדבר רווח אצל כל אישה. אך כל כמה זמן באמת כדאי לאישה לבקר אצל רופא הנשים, כיצד נוכל למנוע בעיות שונות על ידי בדיקות מקיפות, ומדוע מומלץ לכלול במערך הבדיקות המקיף גם חיסונים? לכבוד השנה החדשה, הנה רשימת הבדיקות הגינקולוגיות שמומלץ לעשות במשך החיים.

 

החל מאיזה גיל מומלץ להיבדק אצל רופא נשים - ומדוע?

בדרך כלל, בתחילת גיל הנעורים, הסיבות לביקור אצל רופא נשים הן: הנערה מעוניינת בגלולות; הפרעות קוסמטיות כמו פצעי בגרות (אקנה) ו/או שיעור יתר (הירסוטיזם); וכן הפרעות מחזוריות או כאבי מחזור, כאבים שאותם הגלולות יכולות לפתור; כאבים בזמן יחסי מין ועוד. כל אלה הן סיבות טובות לגשת לבדיקה גינקולוגית שגרתית.

 

מאיזה גיל מומלץ לקחת גלולות?

למעשה, אין גיל מומלץ ללקיחת גלולות. ברוב המקרים, נערות או נשים זקוקות לגלולות כאמצעי למניעת הריון, או להסדרת אי סדירות במחזור. לכן, גלולות נלקחות בדרך כלל בגיל העשרה ואילך, עם תחילת קיום יחסי המין ותופעות המחזור. כאמור, גלולות נלקחות גם עבור טיפול קוסמטי לשיעור יתר ו/או פצעי בגרות או לטיפול בכאבי מחזור.

 

 

האם צריך לבצע בדיקות דם לפני שנוטלים גלולות למניעת הריון?

נערה בגיל העשרה המעוניינת בגלולות, צריכה לפנות לרופא הנשים, אשר יתאים לה את סוג הגלולות הנחוץ לה לפי צרכיה, לפי גורמי הסיכון ולפי השאלה האם יש גם צורך לטפל בתופעות קוסמטיות.

 

לפני מתן הגלולות, רופא הנשים יתשאל את הנערה לגבי מצב בריאותה, מחלות רקע, מחלות במשפחה, עישון, רגישות לתרופות או ללקטוז, עודף משקל, רקע אישי או משפחתי של אירועים טרומבוטיים, מיגרנה ועוד.

 

אם יתעורר צורך, תופנה הנערה לבדיקות ייעודיות לפני קבלת הגלולות, כי ישנם מקרים רפואיים המונעים אפשרות לקיחת גלולות.

 

מאיזה גיל נדרש לבצע בדיקת פאפ (משטח צוואר הרחם)?

בדרך כלל, מומלץ להתחיל לבצע בדיקות פאפ בגיל 25. אך אם הנערה החלה לקיים יחסי מין בגיל צעיר, ניתן לבצע הבדיקה גם קודם. כמו כן, אם ידוע על הדבקות בנגיף הפפילומה או הרפס, רצוי לבצע את הבדיקה לצד אבחון המחלה.

 

מה בודקת בדיקת הפאפ? כיצד היא מתבצעת - מבחינה טכנית?

בדיקת פאפ מתבצעת כחלק מהבדיקה הגניקולוגית, כאשר רופא הנשים משפשף בעדינות, באמצעות מברשת מיוחדת, את פתח צוואר הרחם. פעולה זו פשוטה ואינה כואבת. לעתים, לאחר הבדיקה, עלולה להופיע הפרשה דמית קלה, החולפת תוך זמן קצר. בדיקת הפאפ בודקת את הרכב התאים של צוואר הרחם (מאזור המפגש בין שני סוגי התאים של צוואר הרחם) והאם יש בהם זיהום בעקבות וירוס הפפילומה.

 

מאיזה גיל מומלץ לבצע חיסון נגד וירוס הפפילומה?

כיום קיימת המלצה גורפת, שמתבצעת הלכה למעשה, לחסן את כלל הנערות בגיל 14 (לפי סל הבריאות). ההמלצה זו היא עקב תצפית של גיל התחלת קיום יחסי מין, כך שהחיסון יהיה תקף וימנע הידבקות בווירוס הפפילומה. אין הגבלת גיל לביצוע החיסון.

 

מפני מה מגן החיסון והאם הוא יעיל?

החיסון נגד וירוס הפפילומה מגן ביעילות גבוהה מאוד מפני הדבקות במספר תת-זנים של הווירוס, הידועים ככאלה המדביקים את תאי צוואר הרחם ועלולים לגרום לשינויים טרום סרטניים בתאים אלה. החיסון כמעט איננו מונע הדבקות בזנים של הווירוס הגורמים להופעת היבלות באיבר המין החיצון, כתוצאה מהידבקות בזמן יחסי מין.

 

כמה פעמים נדרש לבצע את חיסון וירוס הפפילומה? האם הוא יעיל לכל החיים?

יש לקבל שלוש זריקות (מכיוון שישנם שני סוגי חיסונים עיקריים, עם הבדלים מסוימים בתדירות ההזרקות). החיסון עצמו יעיל לשנים רבות, אך עדיין אין הוכחה כי הוא יעיל לכל החיים.

 

מאיזה גיל מומלץ לאישה לגשת לבדיקת שד?

אין גיל מוגדר לבדיקה זו; אך מקובל להפנות לבדיקת שד אצל כירורג שד, רצוי במרפאת שד, החל מגיל 30, אלא אם ישנם גורמי סיכון, כמו סיפור משפחתי של סרטן שד, סיפור משפחתי או אישי של נשאות של הגן המעלה את הסיכון להופעת סרטן השד (BRCA), או אם קיים מבנה שד סמיך.

 

כמו כן, יש לגשת לבדיקת שד, אם הנערה מתלוננת על כאב, פצע או גודש בשד, או במקרה של הפרשת נוזל דמוי חלב או כל הפרשה אחרת מהפיטמות.

 

כיצד מתבצעת בדיקת שד אצל כירורג שד?

כירורג השד מבצע בדיקה ידנית, הכוללת מישוש יסודי של שני השדיים ובדיקת בלוטות הלימפה בשני בתי השחי. אם כירורג השד מתרשם כי קיים ממצא חשוד בשד, כאשר יש מבנה שד סמיך, או במקרה של סיפור משפחתי של סרטן שד ו/או נשאות של הגן לסרטן שד - יהיה צורך לבצע גם בדיקת אולטרסאונד של השדיים. במקרים מיוחדים, ייתכן שיומלץ לבצע בנוסף גם בדיקת ממוגרפיה או MRIשל השדיים.

 

מתי יש לגשת לבדיקת ממוגרפיה?

ההמלצות של האיגודים המקצועיים היא לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים, החל מגיל 40. במקרה של ממצאים בשדיים, או של סיפור משפחתי של סרטן, קיימת המלצה לבצע ממוגרפיה בגיל צעיר יותר, לפי הנסיבות. ראוי לציין שסל הבריאות מכסה את העלויות של בדיקת הממוגרפיה כל שנתיים החל מגיל 50. לנשאית של הגן לסרטן השד (BRCA) אסור לבצע ממוגרפיה, אלא רק אולטרסאונד או MRI של השדיים.

 

 

כיצד מתבצעת בדיקה ממוגרפית?

 

בעת הבדיקה, מקרבים את מכשיר הרנטגן לשד ככל האפשר, כדי לקבל הדמיה טובה גם מעומק השד (לכן, לפעמים, צריך להפעיל לחץ על השד) - ומבצעים סדרת צילומים מרחביים של השדיים ושל בתי השחי.

פרופ' אילן כהן הוא מומחה בכיר במיילדות, גניקולוגיה ופריון בבית החולים מאיר וממומחי אתר zap doctors