"לצמחונים וטבעונים יש סיכון נמוך יותר לסבול ממחלות לב, לחץ דם גבוה, סכרת, שבץ, סוגי סרטן מסוימים ומהשמנה" – כך הכריזה השבוע האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטטיקה, ארגון התזונה הגדול בעולם, לרגל פרסומו של נייר עמדה חדש בנושא תזונה צמחונית וטבעונית.

 

5 דברים שקורים לגוף כשמפסיקים לאכול בשר

האם הוצאת המוצרים מן החי מהתפריט היא באמת סכנה לבריאות?

מה קורה לגוף כשמפסיקים לאכול בשר

לכתבה המלאה

בנוסף ליתרונות הבריאותיים, הארגון מדגיש שתזונה צמחונית וטבעונית המתוכננת כהלכה אינה מובילה לחסרים תזונתיים, ומתאימה לכל שלבי החיים: הריון, הנקה, ינקות, ילדות, התבגרות וזקנה, וגם עבור ספורטאים.

דף העמדה החדש מחזק את מסקנותיו של דף העמדה הקודם, שיצא ב-

2009, ומדגיש במיוחד את יכולתה של התזונה הטבעונית לא רק למנוע מחלות כרוניות, אלא גם לטפל בהן. איך? הנה כמה דוגמאות שלקוחות מתוכו:

1: סוכרת

"תזונה צמחית העשירה במזונות מלאים ועתירי סיבים מורידה סיכון לחלות בסוכרת, ומהווה כלי טיפולי יעיל באיזון הסוכרת": מחקר אחד חשף כי בהשוואה לאוכלי כל, לצמחונים יש סיכון נמוך ב-38% לפתח סוכרת, ואילו הסיכון בקרב טבעונים היה נמוך ב-62% מזה של אוכלי הבשר.

כמו כן, מחקרים קליניים בקרב סוכרתיים הראו שמעבר לתזונה טבעונית משפר את איזון רמות הסוכר ומביא להפחתה במינון התרופות, בהשוואה לתזונה הסטנדרטית המומלצת לסוכרת.

טבעונות בכל גיל

בריא ומתאים לכל שלב בחיים. צילום: Shutterstock

2: מחלות לב

"תזונה צמחית מורידה סיכון לטרשת עורקים ולהתקפי לב", נטען בדף העמדה. ניתן להסביר זאת בכך שטבעונות (וגם צמחונות במידה פחותה) מפחיתה מגוון גורמי סיכון למחלות לב, כמו לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול בדם, השמנה בטנית, סטרס חימצוני ומדדי דלקת כמו  CRP.

מספר מחקרים מצאו שדיאטות טבעוניות דלות שומן, בשילוב עם גורמי אורח חיים נוספים כמו הימנעות מעישון והפחתת משקל, יכולות להביא לנסיגה של טרשת העורקים בחולי לב – אצל נבדקים נמצא כי עובי החסימה הופחת תוך מספר חודשים, אפילו ללא שימוש בתרופות להורדת כולסטרול.

3: סרטן

תזונה צמחונית, ובמיוחד תזונה טבעונית, קשורה לסיכון מופחת לחלות בסרטן-בעיקר בסרטנים של מערכת העיכול. לפי אחד המחקרים, תזונה טבעונית גם קשורה לסיכון נמוך ב-35% לחלות בסרטן הערמונית.

4: השמנה

מחקרים מראים באופן עקבי שצמחונים נוטים להיות רזים יותר מאוכלי בשר, ואילו טבעונים נוטים להיות אף רזים יותר מצמחונים (אך עדיין במשקל תקין).בנוסף, מחקרים קליניים מצביעים על כך שתזונה צמחונית או טבעונית יעילה יותר למטרות ירידה במשקל בהשוואה לתזונה לא צמחונית.

צמחונות מפחיתה את הסיכון לסרטן, סכרת ומחלות לב

להפחית את הסיכון לסרטן, סכרת ומחלות לב, וגם להשמין פחות. צילום: Shuttertock

תזונה חברותית לסביבה

בנוסף לבריאות הפרט, דף העמדה של האקדמיה האמריקאית לתזונה ולדיאטטיקה מתייחס גם להשפעה הסביבתית השלילית של צריכת מזון מהחי. הוא מזהיר מפני סוגיה מדאיגה במיוחד הנוגעת לבריאות הציבור: "השימוש באנטיביוטיקה לבעלי חיים במשקים בתור מזרזי גדילה ולשם מניעה וטיפול במחלות, יוצר חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה. עמידות זו יכולה להשפיע גם על בני אדם דרך צריכת מזון מהחי, ומהווה כעת בעיה משמעותית המאיימת על בריאות הציבור היוצרת מחלות בהן קשה לטפל, וכתוצאה מכך עליה בתחלואה ותמותה".

בהודעה לעיתונות, דוברת הארגון ואנדנה שת מסכמת שמעבר לצמחונות וטבעונות יכול לתרום לבריאות הפרט וגם לאיכות סביבה, ושלדיאטנים יש תפקיד מפתח בחינוך הציבור לבניית תפריט צמחי מאוזן לכל אורך החיים בכל שלב ושלב.

אז איך אתם יכולים ליישם את המלצות הארגון ותעברו לתפריט צמחוני או טבעוני?

2 טיפים למעבר בריא לתזונה צמחית

1. לצרוך מדי יום אוכל מכל אחת מקבוצות המזון מהצומח:קטניות, דגנים, ירקות, פירות, אגוזים וגרעינים.

מזונות אלו מספקים את מלוא הצרכים התזונתיים (למעט ויטמין B12).

צמחונות וטבעונות מומלצים

אפשר לקבל כמעט הכל מן הצומח. צילום: Shutterstock

2. ליטול תוסף ויטמין  B12תחת הלשון פעמיים או שלוש בשבוע

ויטמין זה מיוצר על-ידי חיידקים, ולכן בתנאי ההיגיינה המערביים של מזון ושתייה, אין לו מקור צמחי אמין (יש לציין שלעיתים גם אצל בעלי החיים המגודלים במשקים מתספים 12B).

חשוב לדעת שהמחסור בוויטמין זה נפוץ בעיקר מעל גיל 50, ללא קשר לסוג התזונה, בשל בעיות בספיגתו. לכן מומלץ לכולם לבדוק אותו בשגרה בבדיקות דם, ובהתאם לצורך להחליט על מינון התוסף (הספיגה של ויטמין זה יעילה יותר בתוסף מאשר ממזון).

כדי לשמור על רמה תקינה טבעונים צריכים ליטול תוסף 2-3 פעמים בשבוע.

אורית אופיר היא דיאטנית קלינית, נטורופתית וחברת צוות מוביל פורום צמחונות-טבעונות של 'עתיד' - עמותת הדיאטנים בישראל