פסח בפתח, ויחד איתו האלרגיות האינסופיות, לאוויר, לפריחה, לחומרי הניקיון וכמובן לאוכל. מחקר חדש שמתפרסם השבוע בכתב העת Clinical  מצא כי אנשים האלרגיים לבוטנים (אחד המרכיבים הכי נפוצים בעוגיות ומאכלי פסח למיניהם)ועברו טיפול חדשני, יוכלו אולי לשוב ולאכול בוטנים ללא חשש.

 

ד"ר אנדרו קלארק, מומחה לאלרגיה בבית חולים ADDENBROOKE בקיימברידג’, מצא ראיות משכנעות במחקרו לטיפול יעיל לסובלים מאלרגיית לבוטנים. לדבריו, זוהי הפעם הראשונה, שבה מחקר לאלרגיה בבוטנים מראה כזו רמה גבוהה של הצלחה, ומוכיח כי גם חולים הסובלים מהאלרגיה הזו, יכולים לאכול בוטנים ללא חשש מתגובה אלרגית קשה.

 

ד"ר קלארק מציין כי ילדים ובני נוער אשר השתתפו במחקר, עברו טיפול חשיפה (desensitization) באמצעות משטר קפדני, במהלכו ניתן בהדרגה מינונים שונים של בוטנים. לאחר הטיפול נמצא, כי 19 מתוך 22 הילדים, הצליחו לאכול 5 בוטנים ביום, לשני ילדים הייתה הצלחה חלקית והם הצליחו לאכול 2-3 בוטנים ביום וילד אחד נשר בתחילת המחקר.

 

פרופ' יצחק כץ, מסביר כי הוא מטפל בשיטה הזו בארץ, באלרגיות שיכולות לגרום לסכנת חיים, ביניהן אלרגיות לחלב, לביצים וכמובן לבוטנים. בזמן הקרוב יפותח טיפול גם לסובלים מאלרגיות לשומשום. לדבריו, ההצלחה בשיטה הזו עומדת על 80 אחוזי הצלחה.

אלרגיה לבוטנים - יכולה לגרום למוות

אלרגיה לבוטנים נוטה לתקוף פעוטות, ילדים ואף מבוגרים ועלולה לגרום לתופעות לוואי קשות ומסוכנות ואפילו למוות. תסמיני אלרגיה לבוטנים מתפתחים תוך שניות, דקות או שעות ולרוב וכוללים: עקצוץ בחלל הפה, בחילות, הקאות, פריחה בעור, בצקות בעור, שיעול, נזלת, כאבי בטן ושלשולים, הפרעות נשימה ובמקרים אחדים אף נגרמת תגובה אנאפילקטית.

 

מצד אחד,  ידוע כי אלרגיה לבוטנים הינה האלרגיה השכיחה ביותר בעולם המערבי ונמצא כי ככל שנחשפים לבוטנים בגיל מוקדם, כך עולה השכיחות לקבל התקף אלרגיה מבוטנים. מצד שני, מחקרים שנעשו לאורך השנים מצאו כי ככל שהילד ייחשף בגיל צעיר יותר לבוטנים, כך תתחזק המערכת החיסונית שלו ותגרום לפחות תגובות אלרגיות.

 

בשנים האחרונות, היינו עדים למספר מקרי מוות עקב חשיפה לאלרגניים שונים. החשיפה גורמת לתסמינים קרדיווסקולאריים ומחנק עד מוות. במקרים של תגובה אלרגית קשה לבוטנים, יש צורך לתת באופן מיידי זריקת אפיניפרין, אותה ניתן לקבל רק בבית החולים. בנוסף, הוכיחו מחקרי העבר כי אלרגיה לבוטנים עשויה לחלוף בגילאים מבוגרים יותר אצל חלק מהאנשים.   

גורמים העלולים להחמיר אלרגיות – איך כדאי להיזהר?

1. שתיית אלכוהול. אלכוהול עלול להוות גורם סיכון לפתח אלרגיות עונתיות, בגלל שבירות, יין וליקרים שונים מכילים היסטמין, שהוא כימיקל שאר עלול לגרום להתפרצות אלרגיות.

 

2. אבק ועובש בבית. גם בנעליים בהם הסתובבנו כל היום בחוץ ומרגע שנכנסו הביתה, נכנס יחד איתנו גם האבק, העובש וכל הלכלוך האלרגני מבחוץ לבית.מומלץ לנקות את סוליות הנעליים לפחות פעם בשבוע.

 

3. מקלחת בבוקר. אנשים רבים מתקלחים רק פעם אחת ביום ולרוב בבוקר. האבק ולכלוך הנדבק לגופנו ולשיערנו במהלך היום מהווה טריגר להתפתחות אלרגיות שונות, ההמלצה היא להתקלח שוב לפני כניסתנו למיטה.

 

4. לחץ. הלחץ היומיומי והדחק הנפשי הגדול בו אנו חיים, עלול לגרום לעלייה ברמות הורמוני הלחץ (אדרנלין ונוראדרנלין) ומעצם כל לגרום לעלייה ברמות נוגדנים מסוג IGE, המתפתחים בעיקר בזמן אלרגיות ולגרום לתסמינים כגון: נזלת, התעטשות וכדומה.

 

5. שינה לא מספיקה. האדם הממוצע מבלה כ-8 שעות בשינה בחדר השינה שלו, אלו הם 8 שעות בהם הוא נושם את כל חלקיקי האבק המצויים על השטיח שבחדרו, לכן מומלץ להוציא את כל השטיחים מחדר השינה.

 

6. חיות בית. לפחות 10% מהאוכלוסייה הכללית אלרגיים לפרוות חיות, 30% מהם סובלים באופן קליני מתסמיני האלרגיה ברגע החשיפה לבעל חיים. אנשים הסובלים מאלרגיה לבעלי חיים לרוב נמנעים מלאמץ בעל חיים, אך מה קורה במקרים בהם לחברים שלהם יש כלב או חתול?

 

7.חיים בעיר. לחיות במרכז העיר, מרכז העניינים , לצאת לבארים ולמועדונים הכי שווים, יכול להיות חוויה מרתקת, אך ישנם חסרונות מרובים לחיים עירוניים, ואחד מהם הוא החשיפה הגבוהה והמסוכנת למזהמים רבים ושונים במהלך היומיום. אין זה אומר כי מעתה כולנו עוברים לכפר, אלא פשוט, סוגרים חלונות ומשתמשים במסנני אוויר שונים.

 

8. בשמים ונרות בריחות נעימים. ריחות כאלה עלולים לגרום לגירוי יתר במעברי האוויר באף ובסינוסים, מומלץ לאנשים הסובלים מאלרגיות לבשמים ולנרות מריחים אך עדיין רוצים לשמור על ריח נעים, לקנות גרסאות שונות של בשמים ונרות המבוססים על חומרים ללא אלרגנים.

 

9. פעילות גופנית. חשובה מאוד לבריאות, מומלץ אף לבצע 3 פעמיים בשבוע פעילות גופנית שונה, אך חדרי הכושר האוהבים עלינו ובעיקר המקלחות, הג'קוזי והסאונה מכילים רמות גבוהות של עובש וידוע ממחקרי העבר כי כ-25% מהאנשים הסובלים מאלרגיות, אלרגיים לעובש. מומלץ להימנע משהייה ממושכת במקלחות, סאונה וג'קוזי או לקחת תרופות אנטיהיסטמיניות, במידה שהאלרגיות קשות פורצות לאחר השהייה בחדר כושר.