החורף, בעיקר מזג האוויר הקר, היא עונת המחלות, השפעות וההצטננויות. מה האמת המסתתרת מאחורי הסיבות למחלות, התרופות וההשפעות שלהם עלינו?

 

עוד ב - Onlife

 

 

מרק עוף יכול לנצח את השפעת.

נכון.

 

מרק עוף ידוע כתרופת הסבתא האולטימטיבית. אבל מה הוא בעצם מכיל? מחקר שנעשה במרכז הרפואי של נברסקה, הראה שמרק עשיר באבץ. המשמעות היא שהוא יכול למנוע מהווירוסים מלהתיישב על דרכי הנשימה העליונות, ולמנוע את יכולתם להתרבות. לדברי פרופ' רון אקלס, מהמרכז למחלות קור בארה"ב, כמה מחקרים כבר הוכיחו שמרק עוף יכול לרפא שפעת ולהקל על ההרגשה הלא טובה.

 

ישיבה על משטח קר יכולה לגרום להתקררות ולעצירות.

 נכון חלקית.

 

לדברי ד"ר ג'ון וילסון, מומחה לבעיות קיבה, עצירות ובעיות נוספות בקיבה יכולים להיגרם לאחר ישיבה על מדרכות או משטחים קרים. לדבריו, בעיות בקיבה ועצירות יכולים להיגרם פעמים רבות בגלל תרופות נגד סימפטומים של צינון ושפעת או סירופ נגד שיעול. ההמלצה היא לא לשבת על משטחים קרים, ולנסות לאכול כמה שיותר סיבים.

 

חיסון נגד שפעת יכול לגרום לשפעת.

לא נכון.

 

אמנם הדעות חלוקות לגבי יעילותו של החיסון נגד שפעת, אבל בדבר אחד יש הסכמה. הרופאים ממליצים לאנשים מבוגרים או כאלה החשופים למחלות, כמו אנשי רפואה או חינוך, להתחסן. החמשבה שאנשים שחוסנו, וחולים אחר כך במשהו שדומה לשפעת, באשמת החיסון, היא בעצם מיסקונספציה. לדברי ד"ר מורין בייקר, "מדובר בעצם בצינון שמחקה את סימני השפעת: נזלת, צמרמורת, הרגשה רעה ולעתים שיעול".

אין בעצם טיפול לצינון.

נכון חלקית.

כל הסבתות תמיד אומרות כי צינון עובר אחרי שבוע עם תרופות ואחרי שבעה ימים בלי תרופות. אבל העובדה היא שצינון נגרם בעצם על ידי וירוס, והטיפול הוא נגד הסימפטומים שלו כמו נזלת, שיעול, צמרמורת, הרגשה לא טובה ועיטוש. הטיפול נגד זה הוא אכן מנוחה, שתיית נוזלים מספקת ולבוש חם.

 

לצאת החוצה בשיער רטוב יכול לגרום לצינון.

לא נכון.

פרופ' אקלס, מסביר כי ההידבקות בצינון היא מאנשים חולים או נגיעה בידיות או מוצרים שאנשים מצוננים נגעו בהם. מדובר בעצם בחשיפה לווירוס ולא בחשיפה לדברים חיצוניים. לדבריו, אפשר להצטנן גם באמצע הקיץ. מצד שני, הוא ממליץ להגן על עצמנו על פי מזג האוויר בו אנחנו חיים. כך שאם מאוד קר, כדאי להתלבש בצורה שתחמם את גופנו  די הצורך.

 

מזג אוויר קר יכול לגרום לכאבי פרקים.

נכון חלקית.

 על פי מחקרים שונים בארה"ב, נמצא כי ירידה של 10 מעלות במזג האוויר, יכולה לגרום לכאבים בפרקים. רופאים מסבירים כי לחץ אוויר נמוך יכול לגרום למפרקים להתנפח -  הנפיחות יכולה לגרום לנוקשות כמו גם לכאבים. כך שבעצם במזג אוויר קר פשוט מרגישים את הכאבים ביתר שאת.

 

שתיית אלכוהול יכולה לחמם אתכם.

לא נכון.

אחד המיתוסים הכי נפוצים היא שאלכוהול יכול לחמם את הגוף והוא מכיל מספר רב של קלוריות, אבל בעצם האלכוהול גורם להיצרות של כלי הדם, מה שבעצם מוביל לאיבוד חום במהירות. לדברי פרופ' אלן קרויזר מאוניברסיטת גלזגו, כשמתקררים, סירקולציית הדם מתחת לעור מתכווצת ואז גורמת לירידת חום, כך שאולי תרגישו טוב יותר בגלל אדי האלכוהול, אבל בסופו של דבר יהיה לכם קר יותר.