- פרסומי -

"אני חיובי ל-HIV" הן מילים שאף אחד לא רוצה לשמוע מחבר יקר או בן זוג, אבל כבר למדנו שלמציאות דרכים משונות ונסתרות משלה וישנם מצבים פחות נעימים בחיים, שאין לנו אלא להתמודד עימם. גילויו או וידויו של אדם שהינו חיובי טומן בחובו התמודדויות לא פשוטות: מהסטיגמה החברתית דרך הלא נודע הרפואי ועד הפחד מאכזבת היקרים לו, אדם חיובי נאלץ להתמודד עם סוגיות חברתיות ונפשיות לא פשוטות. גם החזק נשבר כאן. ועלינו להחזיק אותו חזק.

 

חשוב לדעת ולהבין שזה אשר משתף בסטטוס החיובי שלו את חבריו/ משפחתו/ בן או בת זוגו, עושה זאת מתוך מקום של מצוקה ורצון לשיתוף, צורך לקבל תמיכה וכתף להישען עליה, לקבל אישרור שהאהבה שהייתה פה רק רגע לפני לא תדעך ותעלם ברגע שאחרי. תעצומות נפש ואומץ נדרשים מאדם לשתף את האחר בסטטוס החדש שלו ועלינו, בני המעגל התומך, להיות רגישים לסיטואציה ולחוש את המקום העדין שבו נמצא יקירנו.

 

כבר לא מתים מזה

הדבר הראשון שצריך לזכור זה שלחיות עם HIV ב-2014 אינו דומה בשום צורה למה שנחקק במוחנו על איידס עוד בתקופת שיא המגיפה בסוף שנות השמונים-תחילת התשעים. התפתחויות רפואיות בתחום הטיפול הפכו את המחלה מ?איידס - מתים מזה? ל-?לחיות עם HIV”. מה זה אומר בתכלס? זה אומר שעם הטיפול התרופתי הנכון, נשאים חיים חיים מלאים ושלמים, ללא הפרעה מהותית לשגרה שלהם.

 

בשיחה טלפונית עם ד"ר דניאל אלבירט, מנהל שירות האימונולוגיה במרכז הרפואי קפלן, הוא מסביר: "בזכות טיפול המשלב מספר מרכיבים בכדור אחד או שניים, ניתן באופן פרקטי להשוות כמעט לחלוטין  את תוחלת החיים של אנשים החיים עם HIV, לזו של אלו שלא".

 

לנוכח שינויים דרמטיים באופן הטיפול, המחלה מסווגת כיום כמחלה כרונית ולא כמחלה סופנית. "הטיפול ב-HIV הפך לטיפול זהה ואולי גם פשוט יותר, מזה של כל מחלה כרונית אחרת (כמו לחץ דם, כולסטרול וכיו"ב)", מבהיר ד"ר אלבירט. יותר מזה, בניגוד למחלות כרוניות שונות אחרות, שהטיפול בהן מצריך לעיתים הזרקות יומיומיות למיניהן וביקורים תכופים בבתי חולים, נשאי HIV יכולים להסתפק בלקיחת כדור אחד ביום.

 

בעת הטיפול של כדור אחד ביום, ההפרעה לשגרת החיים היא מינימלית, מה שמאוד מקל על המטופל ומעלה את הסיכויים להצלחת הטיפול. טיפול תרופתי ב-HIV מביא לכך שכמות הנגיף בדם המטופל יורדת לרמה כל כך נמוכה, שהיא מתחת לסף רגישות הבדיקה. זה נקרא בעגה המקצועית Undetectable ("לא מדבק" בתרגום חופשי). בדמו כמעט ואין זכר לנגיף והסיכוי כי המערכת החיסונית שלו תפגע, שואפת לאפס.

 

וכך, מטופלים לא מגיעים לשלב שבו הם מפתחים כשל חיסוני (איידס) אלא חיים עם הנגיף ש?ישן? בגופם, כל עוד הם מטופלים.

 

 

ילדים של החיים

שאלה מאוד נפוצה שעולה עם חשיפת הסטטוס החדש היא: מה עם ילדים? בין אם הנשא הינו גיי או סטרייט, בן או בת, לסבית או מה שלא יהיה, אין מניעה מנשא מטופל שנמצא תחת הסטטוס של Undetectable להביא ילדים לעולם.

 

"קודם כל חשוב להבין שזרע של גבר נשא אינו מניב תינוק נשא אלא הסכנה היא בהדבקת האם", מסביר ד"ר אלבירט. "הזרע עצמו נקי מווירוס ובעצם נוזל הזרע הוא זה שמכיל הנגיף. במקרה כזה יש פתרון של שטיפת זרע ויש למעלה מ-20 זוגות בהדסה עין כרם שהולידו ככה ילדים בלי שהאם נדבקה. זה בסל הבריאות". 

 

אם האישה היא נשאית והגבר הוא הבריא: גומר בקונדום ומזריק הזרע לאישה. הזרעה עצמית ואין בעיה. אישה הרה עם HIV, המקבלת טיפול מתאים, מורידה את הסיכוי שיוולד תינוק נשא לפחות מ-0.1 אחוז. במרכז בקפלן היו מעל 150 נשאיות שילדו 100 אחוז של תינוקות בריאים".

 

היו שותפים לידע

אז אחרי שהבנו את מהות הסטטוס ומה זה אומר מבחינה רפואית, אנחנו יכולים לנשום אנחת רווחה קטנה (זה לא סרטן) ולהתפנות להעניק אהבה ותמיכה לבן/ בת/ חבר/ בעל החיובי. בכך שהוא משתף אותנו במצבו, רוצה יקירנו לדעת שאנחנו לצדו. תמיד. הן בתקופת אי הוודאות של מיד אחרי האבחון והן בשארית חיינו ביחד.

 

בנוסף, יכול להיות שקרוביו וחבריו של נשא ישימו לב שהוא חש צורך לשתף בידע ובמידע רפואי על הנגיף והמחלה. יש בכך שני אלמנטים חשובים: מצד אחד, הוא יודע שככל שלכם יהיה הידע הנדרש, כך תוכלו לתמוך בו ולעזור לו בעיכול המידע. ובנוסף, גורם לו הדבר להרגיש בטוח וחזק, כמי שמספק לכם את המידע החשוב הזה. היו סבלניים!

 

הקשבה וקבלה הם שני הדברים הכי חשובים שנשא צריך מהסובבים אותו. אין צורך לעשות דרמה ובסופו של דבר, אתם תראו, שכל הנושא הזה ?ישכח? ויהפוך לשגרה שגרתית במיוחד ושמה "חיים".

 

*חשוב להדגיש כי על אף התקדמות הרפואה, הטיפול התרופתי אינו מרפא מהמחלה. הקונדום הוא אמצעי המניעה היחיד למניעת הידבקות באיידס. מומלץ להשתמש בקונדום בכל מגע מיני

 

מוגש כשירות לציבור ע"י חברת ניאופרם ישראל