לאחרונה פורסמו נתוני משרד הבריאות, בדבר גורמי תמותה בישראל והראו כי במקומות הראשונים שובצו הסרטן, מחלות לב, מחלות כלי דם במוח, סוכרת ומחלות כליה. שלושת המחלות במקומות 2 עד 4 הן בעלות מכנה משותף וכרוכות זו בזו. סוכרת שאינה מטופלת כיאות  הינה גורם  סיכון  עיקרי למחלת לב ולשבץ  מוחי. גורמי  הסיכון  האחרים  למחלות אלה דומים מאד והטיפול המניעתי זהה. כך שאם נאחד את  מחלת  הסוכרת  עם  מחלות  לב וכלי  הדם - מסתמן כי יחד, הן מהוות את גורם התמותה מספר 1 בישראל, כמו  גם בעולם כולו.

 

עוד באון לייף:

 

לאורך ההיסטוריה התיחסו למחלת לב כמחלה של גברים, אך היום כבר ברור כי מחלות לב הן גורם התמותה מס' 1 גם בקרב נשים. אלא שציבור הנשים, וגם ציבור הרופאים המלווים ותומכים באישה, לאורך מעגל החיים (רופאי משפחה, גניקולוגים, פסיכיאטרים וכו'), לא בהכרח מודעים לכך.

 

מחלת לב כלילית מתבטאת אצל האישה בגיל מבוגר יותר מאשר אצל הגבר, היא כרוכה בסיבוכים רבים יותר, המביאים בסופו של דבר לשיעור גבוה יותר של מוות. בממוצע, נשים נוטות לחלות במחלות לב וכלי דם, כעשר שנים לאחר הגברים. בעשורים השישי והשביעי לחייהן, כאשר כמות הורמוני המין הנשיים בגוף, ובעיקר האסטרוגן, מתדלדלת משמעותית, ההגנה שהורמונים אלה מקנים לגוף פגה ואז התחלואה הלבבית עולה באופן חד. גם התמותה בעת התקף לב גבוהה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים, אם  בגלל היותן מבוגרות וחולות יותר מלכתחילה, או משום שאחרו להגיע לאבחון ולטיפול. זאת ועוד, נתונים ממחקרים שנערכו בארה"ב, בין השנים 2000 – 2010, מראים כי נשים צעירות, בגילאי 35 – 54, סובלות מתחלואה מוגברת יותר  ותמותה גבוהה יותר בהשוואה לגברים.

 

גם במישור הטיפולי בולטים הבדלים מגדריים. נשים עוברות פחות  התערבויות טיפוליות (צנתור טיפולי, השתלת קוצבים לאי-ספיקת לב וכו') ומטופלות פחות בתרופות המוכחות כמאריכות חיים. אלו המטופלות בתרופות נוטות לפתח יותר סיבוכים, חלקם קטלניים, בתגובה לטיפול התרופתי (נוגדי-טסיות, תרופות  נוגדות  הפרעות קצב, תרופות לאי-ספיקת הלב ועוד). שיעור תופעות הדימום בקרב נשים, המאושפזות עקב התקף-לב, גבוה משמעותית בהשוואה לגברים וגם שיעור הסיבוכים המשניים, הנובעים מפעולות פולשניות כמו צנתור או ניתוח מעקפים, גבוה משמעותית אצל נשים יחסית  לגברים. עוד ידוע כי שיעורי שבץ מוחי גבוהים בנשים בהשוואה לגברים.

 

אבל הבשורה הגדולה היא שמחלות לב, מחלות כלי דם במוח וסוכרת ניתן למנוע באמצעות שורה של פעולות פשוטות ואימוץ אורח חיים בריא:

 

1. הפסיקי לעשן וצמצמי את צריכת האלכוהול לכדי כוס אחת ביום.

 

2. הקפידי על משקל הגוף ועל אחוזי שומן.

 

3. הקדישי לפחות 30 דקות ביום לפעילות גופנית אירובית.

 

4. עקבי באופן קבוע אחר ערכי סוכר, כולסטרול ולחץ דם שלך או במילים אחרות "דעי את המספרים שלך".

 

5. הכירי את התסמינים להתקף לב ושבץ מוחי, המאפיינים נשים, בשונה מגברים - כאבי חזה לא טיפוסיים  (דקירה, הקרנה ליד ימין ולכתף, כאב גב או כאב צוואר),  אי נוחות בפלג הגוף העליון והבטן העליונה, קוצר נשימה, בחילה, הזעה, סחרחורת ועייפות -  ומהרי לקבל טיפול מקצועי במקרה של הופעת התסמינים.

 

6. הכירי את גורמי הסיכון הייחודיים  לנשים  ולכל האוכלוסיה: סוכרת, יתר לחץ  דם,  כולסטרול  מוגבר,  סיפור משפחתי למחלת לב כלילית, במיוחד אצל אימך והריון בסיכון (סוכרת,  יתר לחץ  דם  או  רעלת הריון,  גם  אם  חלפו שנים מאז  ההריון). אם את שייכת – מהרי להיבדק. 

 

7. עם  הפסקת  המחזור (מנופאוזה) צפויה להתרחש הרעה בנתונים.  לכי להיבדק ובררי  מה עלייך  לעשות  לשם שיפור הבריאות.

 

7. שתפי את רופא המשפחה, רופא הנשים ושאר המטפלים בתחושות ובתופעות חריגות וודאי עימם הקשר למחלות לב.

 

8. קחי חלק במשימה החשובה להעלאת המודעות למחלות לב וכלי דם בקרב נשים ובציבור בכלל.

 

הכותבת היא מנהלת אשפוז קרדיולוגיה (ביניים לב) ומרפאת לב האישה במרכז רפואי רבין ויוזמת הכנס הראשון בנושא: "מחלות לב – גורם תמותה מספר 1 בקרב נשים", שיתקיים ב- 10.12 בסינמה סיטי