לרובנו יש תשוקה לאוכל בשעת הלילה מאוחרת ופעמים רבות לאוכל ספציפי. אנחנו לא גאים בה אבל היא לא לגמרי באשמתנו; מסתבר שיש בעולם מזונות ממכרים שמשפיעים ישירות על המוח שלנו. צוות חוקרים מאוניברסיטת מישיגן יצר רשימה של המזונות הממכרים ביותר. ספויילר: באופן לא מפתיע, פיצה נמצאת בראש הרשימה.

 

עוד באון לייף:

 

מחקר בשני חלקים, שפורסם בכתב העת PLoS ONE, כלל מדידות של 120 סטודנטים לתואר ראשון בניסוי אחד, ושאלון שבוצע בקרב 384 משתתפים אחרים. למשתתפים במחקר הראשון, כולם בגילאים 18-23, (75 אחוזים לבנים, 68 אחוזים היו נשים) הוצג סולם המזונות הממכרים (YFAS- Yale Food Addiction Scale), "מידה שפותחה במטרה לזהות את סוגי המזון עם הסימנים הגבוהים ביותר לפיתוח תלות על בסיס צריכת שומן גבוהה / אחוזי סוכר גבוהים". קנה המידה מבוסס על הקריטריונים הסטנדרטיים של התמכרות לסמים.

 

רק במקום החמישי ברשימה. גלידה. צילום: shutterstock

 

למשתתפים הוצגה סדרת תמונות של מאכלים, שתי תמונות בכל פעם. הם התבקשו לבחור לאיזה מאכל מבין השניים לדעתם יש סיכוי גבוה יותר "להיות בעייתי" בהתבסס על סולם המזונות הממכרים.  בין הבעיות שניתן היה לדווח עליהן היו "אכילת יתר של המזון מבלי להתכוון לכך, חוסר יכולת להפסיק את הצריכה, ויתור על פעילויות חשובות, או חיבה גדולה למזון".

 

המחקר הראה כי מתוך 35 אפשרויות, אלה המעובדים יותר, מכילים יותר שומן ובעלי אחוז גליקמי גבוה יותר קשורים בתדירות גבוהה ביותר להתנהגויות אכילה ממכרות.

לצורך המחקר השני, במקום לבחור בין שני תמונות מזון, המשתתפים, בגילאי 18 עד 64 (59% גברים על 59, % 77 קווקזים, סתם שתדעו), התבקשו לדרג בסולם ליקרט (טכניקת סילום שמטרתה לתת אפשרות לדרג משתנים שאין בעבורם יחידת מידה קבועה ומוסכמת) את הבעייתיות של כל אחד מ-35 המזונות מ-1 עד 7, כשהמשמעות של 7 היא "בעייתי ביותר".

 

כבשה את הפסגה. פיצה. צילום: shutterstock

 

"זה מתקבל על הדעת כי כמו סמים שנצרכים לאחר התעללות", נכתב בסיומו של המחקר, "מזון מעובד מאוד סביר שעורר תגובות ביולוגיות והתנהגויות סמי-ממכרות בשל רמות גבוהות של תגמול לא טבעי שהוא מעניק".

 

התוצאות השתנו מעט בין שני חלקי המחקר אולם הפיצה, השוקולד, העוגיות, הגלידה הופיעו בחמשת המקומות הראשונים בשני הרשימות. הנה 20 המאכלים שהופיעו במעלה הדירוג של המחקר השני (שהחוקרים מצאו אותו "יותר מייצג", "מדגם מגוון"):

 

1. פיצה

2. שוקולד

3. חטיף צ'יפס

4. עוגיות

5. גלידה

6. צ'יפס

7. צ'יזבורגר

8. משקה מוגז לא- דיאטטי

9. עוגה

10. גבינה

11. בייקון

12. עוף מטוגן

13. לחמניות

14. פופקורן מחאה

15. דגני-בוקר

16. סוכריות גומי

17. סטייק

18. מאפינס

19. אגוזים

20. ביצים