מהו כבד שומני?

הכבד הוא אחד האיברים החשובים ביותר בגוף. הוא אחראי לפעולות רבות בהן חילוף חומרים, נטרול רעלים והפקת אנרגיה. באופן טבעי, בכבד לא אמורים להיאגר תאי שומן, אך במצבים מסוימים השומן מתחיל להיאגר בו. כבד יוגדר "שומני" כאשר כמות תאי השומן בו עולה על 5% מכלל התאים. המצאות תאי השומן בכבד פוגמת בתפקודו התקין ומכאן גם בחילוף החומרים של הגוף. 

 

המצב הקל ביותר על פני הרצף נקרא 'כבד שומני'. לרוב, לא יורגשו סימפטומים ובעזרת תזונה נכונה, ירידה במשקל ופעילות גופנית ניתן יהיה לטפל בתופעה ולהחזיר את הכבד לתפקוד מלא. אם שומן ממשיך להצטבר בכבד, עלולה להתפתח דלקת (סטאטוזיס) שיכולה לגרום להצטלקות והרס תאי הכבד (שחמת כבד).

 

מהי השכיחות של כבד שומני?

מחקרים מעריכים כי 30% מהאוכלוסייה סובלת מכבד שומני. למרות שמקובל לחשוב כי כבד שומני הוא נחלתם של בעלי עודף משקל בלבד, גם אנשים בעלי משקל תקין עלולים לסבול ממנו. למעשה, אנשים בעלי משקל תקין עם כבד שומני מאופיינים בהרגלי חיים ותזונה לא בריאים כמו צריכה עודפת של סוכר וחוסר פעילות גופנית. כלומר, על אף שעודף משקל הוא גורם סיכון לכבד שומני, אורח חיים ותזונה לא בריאים יכולים להוביל למחלה, גם ללא עודף משקל או השמנה.

 

מי  האוכלוסייה בסיכון?

אנשים הנוטים לשתות כמויות גדולות של אלכוהול הינם קבוצה שנמצאת בסיכון הגבוה ביותר להתפתחות כבד שומני. כמות מופרזת של אלכוהול מוגדרת כמעל 30 גר' אלכוהול ביום עבור גבר ומעל 20 גרם אלכוהול ביום עבור אישה. אלכוהול עובר נטרול בכבד ולכן צריכה עודפת שלו עלולה לפגוע בתאי הכבד.

 

כבד שומני שכיח בקרב שותי אלכוהול כבדים

 

מלבד שתייה עודפת של אלכוהול, גם הרגלי חיים נוספים עלולים לגרום לכבד שומני. צריכה של מזונות עתירים בסוכר, שתייה מתוקה, מזון מעובד וחוסר פעילות גופנית תורמים להתפתחות כבד שומני ולמחלות נוספות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד. כאמור, גם עודף משקל והשמנה מעלים את הסיכוי להתפתחות כבד שומני.

 

לא על כבד שומני לבדו

ברוב המקרים, כבד שומני לא יופיע כמצב בודד אלא ביחד עם מחלות מטבוליות נוספות כמו טרום סוכרת או סוכרת, השמנה, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם וכו'.

תזונה מערבית, העשירה בשומן, במיוחד שומן רווי, דלה בדגנים מלאים, בירקות ופירות טריים, וחוסר פעילות גופנית הם שני גורמי סיכון לבעיות בריאותיות רבות. פעמים רבות, מופיעות יחד מספר בעיות מטבוליות שהתפתחותן קשורות באותם מנגנונים. החדשות הטובות הן כי שינוי אורח החיים ואימוץ הרגלי חיים בריאים יובילו לשיפור במדדים בריאותיים רבים ויטיבו עם כל המצבים ביחד.

 

כיצד מאבחנים כבד שומני?

בשלבים הראשונים של התפתחות הכבד השומני כמעט ולא מופיעים  סימפטומים, ואם קיימים סימפטומים הם מאד כללים כמו: עייפות, חולשה, כאב בטן ועוד כך שלא באמת ניתן לאבחן את המצב על פי הסימפטומים.

השיטה הנפוצה והנוחה ביותר לאיתור כבד שומני היא בדיקת אולטרה סאונד בטן, שהתוצאות שלה מדויקות יותר בהשוואה לתוצאות של בדיקת דם.

 

כיצד אפשר למנוע ולטפל בכבד שומני?

באופן כללי, אימוץ אורח חיים בריא יכול להועיל במניעה ואף בטיפול בשלבים הראשונים של כבד שומני. עם זאת, חשוב לציין, כי במידה והופיעה דלקת וחלה החמרה במצב, וגם במצבים ראשוניים, חשוב  להתייעץ עם דיאטנית לבניית תכנית וליווי אישית.

 להלן מספר טיפים:

 

לשתות אלכוהול בצורה מתונה: כאמור, שתייה מופרזת של אלכוהול פוגעת בפעילות הכבד ועלולה להוביל לכבד שומני. כמות מתונה לאלכוהול היא עד שתי מנות ליום עבור גבר ועד מנה ביום עבור אישה. מנה נחשבת לכוס יין (150 מ"ל), שליש בירה (240 מ"ל), כוסית ויסקי (40 מ"ל) או כוסית ליקר (70 מ"ל). חשוב לפזר את האלכוהול על פני השבוע באופן שווה ולא לשתות כמות גדולה בבת אחת.

 

לרדת במשקל: נכון שכבד שומני אינו אופייני רק לבעלי עודף משקל, אך ירידה במשקל במידת הצורך עשויה לשפר ולהוריד את כמות השומן שנאגרה בכבד. למעשה, ירידה של 5%-7% מהמשקל קשורה בשיפור הכבד השומני ללא קשר לשינוי הרגלי האכילה האחרים. כמובן, שהשפעה של ירידה במשקל בנוסף לשינוי הרגלי אכילה תגרום להטבה גדולה אף יותר. 

 

ירידה במשקל עשויה לשפר ולהוריד את כמות השומן שנאגרה בכבד

 

להפחית את כמויות הסוכר: ידוע, שסוכר הוא הגורם למחלות רבות, כמו סוכרת והשמנה. לסוכר יש תפקיד מרכזי גם בהתפתחות כבד שומני.

בימנו, המזון  עתיר בסוכר ובעיקר ב'סירופ תירס עתיר פרוקטוז'. הסוכר מצוי בשתייה מתוקה, שוקולדים, עוגות, עוגיות אבל גם במזונות מעובדים אחרים כדוגמת שניצל, קטשופ, דגני בוקר ועוד. פרוקטוז הוא חד סוכר המצוי באופן טבעי בפירות, אך בכמויות גדולות יכול לגרום לתופעות שליליות ובהן כבד שומני.

 

לבצע פעילות גופנית: פעילות גופנית מסייעת להורדת הסוכר בדם, לירידה במשקל וכתוצאה מכן גם לירידה בתכולת השומן בכבד. אין חשיבות רבה לסוג הפעילות הגופנית, אימון אירובי או אימון כוח , העיקר הוא לעשות! חשוב להקפיד על ביצוע פעילות גופנית מכוונת באופן קבוע, כחמש פעמים בשבוע לפחות 30 דק' כל פעם. 

 

**הכותבת היא דיאטנית קלינית בחברת מותר לי – דיאטנית לליווי אישי בתהליך ירידה במשקל