חנוכה הוא חג השמן. ושמ?נים, מה לעשות, כשמם כן הם, משמינים. ויש לכך גם סיבה: הקלוריות בשמן צפופות מאוד, בכל גרם שמן מצטופפות להן 9 קלוריות. ואם נתרגם את זה לשפה פשוטה – בכפית שתכולתה 5 גרם לכל היותר יש 45 קלוריות (יותר מפרוסת לחם קל). וגם אם הדיאטה והקלוריות הן לא ממש בראש סדר העדיפויות שלכם, הרי שהרבה שמן בתפריט לא ממש יוסיף לבריאותכם, אפילו אם הוא ממש מאיכות מעולה.

 

עוד באון לייף:

·         לקראת חנוכה: מתכון ללביבות לא שגרתיות

·         הסוד להכנת סופגניות ביתיות

·         8 טיפים לטיגון פחות מזיק

 

את השומן במזון מחלקים ל– 2 קבוצות עיקריות: שומן רווי ושומן בלתי רווי.

שומן רווי­- הוא שומן שבטמפרטורת החדר יהיה במצב מוצק. ידוע ממחקרים כי יש מתאם ברור בין צריכת שומן רווי בתפריט לבין שכיחות מחלות כגון: סוכרת, מחלות לב וכלי דם ואירועים מוחיים וכן רמה גבוהה של כולסטרול. שומן רווי מצוי בדרך כלל במזון מהחי, בין היתר, בדגים, מוצרי חלב וביצים. אבל יש גם צמחים המכילים שומן רווי – בעיקר שמן דקל וקוקוס. חשוב לדעת זאת, כי חטיפים רבים מכילים שומן זה שנתפס בטעות כשומן בריא בגלל שהוא שומן ממקור  צמחי.

 

שומן  צמחי מוקשה (שומן טראנס) - תת קבוצה בתוך השומן הרווי. זהו למעשה שומן, שהיה במקורו בלתי רווי וצמחי. במהלך העיבוד התעשייתי עבר הרוויה - מה שהפך אותו לשומן רווי. מבחינה תעשייתית, זהו שומן נוח לעיבוד המתאים לתעשיית החטיפים, העוגיות והממתקים מכיוון שהוא מוקשה. המרגרינה, שעשויה משומן צמחי מוקשה, היא אחד המוצרים הנפוצים ביותר באותה קטגוריה והיא מצויה כמרכיב במאות מוצרי מדף מוכנים. 

 

מבחינה בריאותית, עד שנות השבעים של המאה ה- 20 נטו לחשוב שהוא גם עדיף על פני השומן הרווי כמו החמאה. אבל מחקרים שנעשו הוכח שבתהליך התעשייתי משתנה הרכבו הכימי ונוצר שומן המכונה שומן טראנס. מחקרים רבים הראו שמבנה זה של שומן קשור להיווצרות מחלות לב וכלי דם, סרטן והאצת ההזדקנות. לכן בעשור האחרון החלו חברות מזון רבות לייצר מוצרי המכילים שומן צמחי מוקשה ללא, או כמעט ללא, שומן טראנס. לאחרונה נקט הFDA האמריקאי (מנהל המזון והתרופות) את הצעד הראשון בדרך  להוצאת השומן הטראנס מחוץ לחוק לשימוש בתעשיית המזון.

 

שומן בלתי רווי - זהו שומן המגיע לתפריט ממקורות צמחיים. בטמפרטורת החדר הוא יהיה במצב נוזלי. הוא מתחלק ל- 2 תת קבוצות: שומן חד בלתי רווי ושומן רב בלתי רווי והוא מומלץ לצריכה אבל בכמות מוגבלת – מנה אחת ביום מכל קבוצה.

 

שומנים חד בלתי רווים

מנה = 1 כף שמן זית\ 10 זיתים\ 10 שקדים\ רבע אבוקדו\ 10 בוטנים\ 5 אגוזי פקאן.

 

קבוצה ב – שומנים רב בלתי רווים 

מנה = 1 כף שמן מכל סוג (חוץ משמן זית)\ 2 כפות טחינה\ כף מיונז\ 5 אגוזי  מלך או קשיו/ 3 אגוזי ברזיל

 

כמה שמן יש במאכלי החנוכה הקלאסיים?

סופגניה מכילה לפחות 3 כפות שמן

לביבה מכילה לפחות כף שמן אחת ולפעמים יותר.

 

*מתוך הספר 365 יום בלי תירוצים של ליאורה חוברה בהוצאת כנרת

עוד טיפים לחנוכה בריא ודל שומן וגם 3 מתכוני חנוכה קלאסיים מנצחים ודיאטטיים תוכלו למצוא כאן