1. צריכת ביצים קשורה בעליה בסיכון למחלות לב ותמותה. ביצה אחת קטנה מכילה קצת יותר מ-200 מ"ג כולסטרול. ביצת XL  מכילה כבר מעל 300 מ"ג כולסטרול. ההמלצה המשותפת למשרד החקלאות ולמשרד הבריאות האמריקאיים (הגופים שאחראים על הנחיות התזונה הרשמיות בארה"ב), היא לצרוך מקסימום 300 מ"ג כולסטרול ביום לאוכלוסייה בריאה, ועד 200 מ"ג כולסטרול לאנשים בסיכון גבוה למחלות לב.

כולסטרול, כידוע, הוא אחד הגורמים למחלות לב וכלי-דם. מטא-אנליזה שפורסמה בשנה שעברה ושקללה את תוצאות המחקרים המובילים בתחום מצאה כי צריכה גבוהה של ביצים מעלה ב-19% את הסיכון למחלות לב.

 

במחקר של אוניברסיטת הרווארד, שעקב אחר יותר מ-50,000 נשים במשך 18 שנים ("מחקר האחיות"), נמצא קשר בין כולסטרול לתמותה מוקדמת: צריכת 100 מ"ג כולסטרול  ב- 1000 קלוריות נמצאה קשורה בעלייה של 17% בסיכון לתמותה מוקדמת.  כלומר, אישה שצרכה 1500 קלוריות (סה"כ קלוריות די סטנדרטי) ו-150 מ"ג כולסטרול (פחות מביצה קטנה) ליום היתה כבר בסיכון לתמותה מוקדמת של כ-25% יותר מאישה שצרכה פחות כולסטרול בתזונתה.

 

2. הכולסטרול לא נמצא רק בחביתה. בתחשיב צריכת הכולסטרול שלנו יש לקחת בחשבון שביצים מסתתרות במאפים, פשטידות, רטבים לסלט ועוד. כמו כן, הכולסטרול מצוי במזונות אחרים מהחי. כלומר, גם אם צורכים רק ביצה קטנה אחת ליום ומוסיפים לה גבינה בבוקר וחזה עוף בצהריים עוברים בקלות את מכסת הכולסטרול היומית.

 

3. צריכת ביצים גבוהה עלולה להיות מסוכנת לחולי סוכרת. מחקרים מגלים שצריכה של מעל 3-4 ביצים בשבוע עלולה להעלות את הסיכון לתמותה בקרב חולי סוכרת. ב"מחקר הרופאים" של אוניברסיטת הרווארד נמצא כי הסיכון לתמותה בקרב חולי סוכרת שצרכו מעל 4 ביצים בשבוע הוא יותר מכפול בהשוואה לאלו שצרכו פחות מביצה בשבוע. בשתי מטא-אנליזות שהתפרסמו בשנה שעברה ב-British Medical Journal  וב-The American journal of clinical nutrition  נמצא כי בקרב חולי סוכרת שצורכים הרבה ביצים הסיכון למחלות לב גבוה דרמטית (ב-54% במחקר אחד ו-42% במחקר השני) מאשר אצל אלו שאוכלים שצרכו מעט ביצים.

 

4. ביצים מעלות את הסיכון למחלת הסוכרת. במחקר שפורסם ב-2009 בכתב העת המוביל בתחום הסוכרת Diabetes care נמצא כי צריכה של מעל 4 ביצים בשבוע העלתה את הסיכון לסוכרת בעשרות אחוזים. בקרב גברים שרמות הכולסטרול שלהם היו גבוהות, או שהיו מטופלים בתרופות להורדת כולסטרול (סטטינים), הסיכון לחלות בסוכרת כתוצאה מצריכה של ביצה ביום או יותר עלה כמעט פי 2! הממצאים מתחזקים לנוכח מטא-אנליזה שפורסמה בשנה שעברה, שבה עולה כי צריכת  4 ביצים בשבוע או יותר קשורה בעליה של 29% בסיכון לסוכרת.

צריכה של ביצה ליום מעלה גם את הסיכון לסוכרת הריון שמהווה סיכון הן לעובר והן לאם, ובין היתר עלולה לגרום להתפתחות סוכרת סוג 2 לאחר ההריון.

 

5. דיוקיסינים בביצים. דיוקסינים הם חומרים שנמצאו קשורים בסוגי סרטן מסוימים ובהשפעה על תפקודי כבד ותפקוד המערכת האנדוקרינית (ההורמונלית). בסקר שערך משרד הבריאות ב-2013 נמצאו רמות חריגות של דיוקסינים בכמעט רבע מדגימות הביצים. כמות הדיוקסינים הממוצעת היתה 342 פיקוגרם דיוקסינים לק"ג ביצים, כך שביצים היו המקור השני בתרומתו לכמות הדיוקסינים בתזונה (אחרי חלב ושמנת).משרד הבריאות טוען שהסיבה לכך היא תערובות מזון מזוהמות שקיבלו התרנגולות ושהופסק השיווק מהלולים הנגועים. אולם גם בסקירות שנערכו באירופה ובארצות הברית נמצא כי גם שם ביצים נוטות להיות מזוהמות במיוחד בדיוקסינים.

 

6. האם ביצים הן מקור טוב לחלבון? בחצי כוס קטניות מבושלות יש אותה כמות חלבון כמו בביצה (בערך 7 גרם), וכך גם ב-30 גרם קמח חומוס, שהפך לרכיב פופולארי להכנת חביתות טבעוניות בשנים האחרונות. אותה כמות חלבון יש גם ב-3 פרוסות לחם מלא. קטניות ודגנים מלאים מהווים גם מקורות לברזל ולאבץ שיש בביצים והשילוב ביניהם (לאו דווקא באותה ארוחה) נותן חלבון מלא.

 

7. בניגוד לשמועות, ביצים הן לא מקור טוב לנוגדי חמצון. תעשיית הביצים מנופפת בשני נוגדי חמצון שמיטיבים עם בריאות העין, הלוטאין והזיאקסנטין. למעשה, הכמות שלהם בביצה גדולה היא כ-250 מק"ג בלבד, בעוד כף תרד מבושל מכילה 1800 מק"ג לוטאין וזיאקסטין – שווה ערך ל-7-9 ביצים (תלוי בגודלה של הביצה). ההמלצה של איגוד האופטומטריסטים האמריקאי היא לצרוך כ-10,000 מק"ג לוטאין ו-2000 מק"ג זיאקסטין ביום. כלומר, אם נסתמך על ביצים בהקשר זה נצטרך לאכול יותר מ- 40 ביצים ביום. תסכימו איתי שהאופציה של 6 כפות של תרד מבושל יותר מוצלחת.

מזונות נוספים שמכילים לוטאין וזיאקסטרנטין בכמויות גבוהות בעשרות מונים מאשר ביצים: דלעת, תירס, אפונה, ברוקולי, חסה, בצל, גזר, פלפל אדום, שעועית ירוקה וצהובה, קורנפלקס, פיסטוק ורוטב עגבניות. בקיצור, אם אתם רוצים לשמור על העיניים, מומלץ לאכול לפחות 5-6 מנות ירק ביום ולא להסתמך על ביצים.

 

אם כך, מה עומד מאחורי ההמלצות לאכול ביצה ביום?

בשנים האחרונות התברר שהשומן הרווי (שהמקור העיקרי שלו הוא המזון מהחי) כנראה מסוכן יותר להעלאת רמות הכולסטרול בגוף מאשר צריכת כולסטרול ממזון. בתעשיות הביצים עבדו קשה כדי לנקות את שמו של הכולסטרול, יצאו לקמפיינים לעידוד צריכת ביצים וזרעו חול בעיני הציבור. יש להבין כי צריכת מאכלים עתירי כולסטרול עדיין מעלה את רמות הכולסטרול בגוף, גם אם פחות ממה שחשבו בעבר, וגם ייתכן שהיא לא משפיעה על כולם באותה צורה. ישנם אנשים שצריכת מאכלים עתירי כולסטרול מעלה את רמת הכולסטרול בגופם, ואצל אחרים פחות. אך קשה לדעת לאיזו קבוצה אתם משתייכים. מה שבטוח, כולסטרול ודאי לא הפך פתאום לגורם מגן מפני מחלות לב או סוכרת, ועדיף להימנע מסיכונים ולחשוב פעמיים לפני החביתה הבאה.

 

צילום: shutterstock