כמי שמזה חמישים שנים עוסק בדייג, ושיווק דגים. ואף שימש בעבר בהנהלת ארגון הדייגים,  אבא שלי רגיש באופן קיצוני לבזבוז מים.הוא כותב: "אני מבקש להפנות את תשומת לבכם לבזבוז עצום של משאב יקר זה, המתרחש במסגרת תהליכי שיווק דג הקרפיון, ושאין לו למעשה כל הצדקה איכותית, רפואית, או אחרת.

 

עוד ב- Onlife

למה אזני המן יכולים להיות מסוכנים עבורכם

דייג אוהב דגים, ומה קורה עם אשתו?

מאכל גורמה משאריות: מאפה עגבניות וגבינה

 

 

כידוע, דגי הקרפיון, משווקים בישראל במצב ''חי''. לכאורה, הסיבה היא להבטיח את ''טריות הדג'' או את ''איכותו''. למעשה, מדובר בתפיסה אנכרוניסטית של הציבור, שמקורה בימים רחוקים, בהם שיטות הקירור והשינוע של דגים היו בחיתוליהן, והדרך היחידה לגרום לדג לשמור על טריותו הייתה לשמור אותו בחיים.

 

הציבור, שברובו רכש, כאז כן היום, דגי קרפיון, הורגל לכך שקרפיון ''טרי'' רק כאשר הוא חי. זו הסיבה היחידה לכך שדגי הקרפיון, שהם הפופולאריים שבדגי המאכל בישראל, משווקים ומשונעים עד היום במצב ''חי'' כלומר, לא מומתים בצינון ונשמרים בקירור, כמו כל דג ים ו/או בריכה אחר.

 

לא הייתי מטריח את מכובדי עם זוטות שכאלה אם לא היה מדובר בשיטת שיווק בזבזנית, יקרה, ובעיקר ? כזו שיוצרת אובדן עצום במים מתוקים. הסיבה לבזבוז טמונה בדרך אותה עושים הקרפיונים מן המגדל, דרך המשווק הסיטונאי ועד למשווק הקמעונאי.

 

בכל אחת מן התחנות הללו, מוכנסים הדגים לתוך מיכלים של כמה אלפי קו"ב מים מתוקים, ''טריים'' ולא ממוחזרים, מים שלאחר השימוש בהם מוזרמים לביוב ולים. אין צורך לומר שגם בכלי הרכב המשנעים את הדגים הללו יש תחלופה גבוהה מאד של מים, שכן זו הדרך היחידה להבטיח שריח רע לא ידבק בדגים.

 

כדייג וכמשווק דגים הבקיא בתחומו, אני סמוך ובטוח כי אין הבדל ממשי מבחינת ''חיי המדף'' בין הקרפיון הגדל בבריכות לבין כל דג בריכה מזן אחר, המומת בצינון ושתהליך שיווקו איננו גורם לבזבוז מים כה רב.

 

לכן הצעתי היא, במסגרת ההתגייסות הכללית לחסכון במים ? לאסור לחלוטין את השיווק של דגי בריכה למאכל כשהם במצב ''חי''. ולחייב בכך את מגדלי ומשווקי הדגים לעבור  לשיטה של המתת הדגים בצינון, ושינועם ושיווקם בקירור. כמובן שהדבר גם יחייב תהליך ''חינוך מחדש'' של הציבור.

 

כלומר קמפיין המציג את העובדה שאין כל הבדל בין דג ''חי'' לדג ''מת בצינון'' מבחינת איכותו. בסופו של דבר גם למגדלי ולמשווקי הדגים ייחסכו עלויות השימוש במים, ולדעתי גם הם ישמחו לתרום לקמפיין זה. 

 

 

 

 

ולקראת פסח, שממש כבר מעבר לפינה, הנה מתכון לגפילטע פיש

 

חומרים לציר:
2 בצלים פרוסים

2 גזרים שלמים

קורט מלח ופלפל גרוס

כף חומץ

אפשר להוסיף כפית סוכר

 

חומרים לקציצות:
1 ק"ג דג קרפיון נקי וטחון (אנו טוחנים בחנות ואפשר לטחון עם העור והעצמות)

1 בצל מגורד

1/2-3/4 כוס קמח מצה

2 ביצים חיות

1 ביצה קשה מגורדת

1 כפית גדושה סוכר - אפשרי

פלפל ומלח

גזר חי מגורד - אפשרי

4 כפות שמן

 

אופן ההכנה:

 

לציר
בסיר עם מים לשים את חומרי הציר עם חלקי הדג שלא טחנתם.

להביא לרתיחה ולבשל 10-15 דקות. 

לקציצות
ללוש את כל מרכיבי הקציצות ולהוסיף קמח מצה כמה שצריך בשביל שהעיסה תעשה נוחה לעבודה. להביא את הירקות והמים לרתיחה. ליצור קציצות ולסדר אותם בתוך הסיר בשכבות. בין סידור

שכבה אחת לשנייה יש להמתין עד שהמים יגיעו שוב לרתיחה מוחלטת.

לשים את ראשי הדג בתחתית הסיר שלא ימעכו את הקציצות.

לבשל 1/2 שעה עם סיר מכוסה ואח"כ לפתוח קצת את המכסה. ולבשל עוד 1/2 שעה.
להשאיר עם מכסה סגור עד להתקררות מוחלטת. 

להעביר לכלי ולקרר היטב במקרר.