מחקר חדש מצא כי נערות אוסטרליות שנכנסו להיריון מתחילות לעשן בכוונה במהלך ההיריון. הסיבה: לגרום לכך שהתינוק שעתיד להיוולד יהיה קטן יותר.

 

על פי המחקר, נערות באזור גיל 16 מתחילות לעשן במכוון כי הן מאמינות שגופן הצעיר לא יהיה מסוגל להתמודד עם לידת תינוק במשקל ממוצע או גדול. הנערות דיווחו כי הן קיבלו את הרעיון מאזהרות הבריאות הכתובות על גבי קופסאות סיגריות באוסטרליה בהן נכתב כי "עישון במהלך ההיריון עשוי להקטין את משקל התינוק שלך". במקום להירתע מהאזהרה, הן אימצו את העישון כדי להגדיל את סיכוייו של העובר להיוולד במשקל נמוך.

 

 

"אני בת 16 ומגדלת ילדה מדהימה"

נערות שנכנסו להריון ובחרו לגדל ילד מדברות על הסטיגמות, הוויתורים והדילמות – וגם על האושר שבאימהות המוקדמת: "אנחנו לא מעודדות הריונות בגיל צעיר, אבל אנחנו לא נתבייש"

לכתבה המלאה

 

נערות שכבר עישנו טרום הכניסה להיריון הגבירו את צריכת הסיגריות שלהן, בעוד שאחרות שלא עישנו מעולם לפני הכניסה להריון התחילו לעשן כשגילו שהן הרות. התוצאות המפתיעות התקבלו במחקר אנתרופולוגי לאומי על הרגלי עישון באוסטרליה שנמשך עשור שלם, כל על פי דיווח של הראלד ניו זילנד.

 

פרופ' סיימון דניס מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה מספר: "הן קראו על כך שעישון עשוי להפחית את משקל הלידה של התינוק, וכמובן לא כך ביקש משרד הבריאות שהמסר הזה יתקבל".

 

"הן מפחדות כי הן קטנות והדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות להן, מבחינתן, זה ללדת תינוק עצום בגודלו. הן בנות 16-17 והפחד הזה תופס אצלן מקום משמעותי. כמו שהן רואות את זה, הסיטואציה כולה מסתכמת ב'אוי אלוהים, אני הולכת ללדת תינוק ענקי! איך אני אעשה את זה?", ולכן הן משתמשות בסיגריות כמו שמשתמשים בתרופות- למניעה מה שלא רצוי.

"חלקן עישנו לראשונה רק בגלל זה והכריחו את עצמן לעשן כמה שיותר, בתקוות שההבטחה על האריזה תתגשם. 'ככל שתעשני יותר- יש לך סיכוי יותר טוב', הן מאמינות בזה".

 

נערות בהיריון

 

ואולי זה ההסבר הטוב ביותר למדוע רצוי שנערות לא יביאו ילדים לעולם. לא רק שגיל 16 הוא צעיר להורות וללידה עצמה, נראה כי גם מערך השיקולים, חוסר בניסיון חיים, העדר ההבנה של ההשלכות להחלטות שאנו עושות, הילדותיות וכן, גם העדר הידע, כל אלה פוגעניים ממש, הן לאם והן לעובר.