בתור ילד שגדל בשנות השמונים, נחקקה בראשי סצנה מסרט ישן שראיתי ובה הבעל חוזר הביתה מיום עבודה ארוך. לאחר שהאישה האוהבת מתקינה לו ארוחה חמה, היא מתפנה לקפל את בגדיו בחדר השינה, כשלפתע היא מריחה ריח של בושם לא מוכר על חולצתו וחשדותיה מתעוררים. חיפוש קצרצר בכיסי המכנס שלו מעלה בידה פתק קטן ומקומט ועליו שם של אישה אחרת ומספר טלפון. סצנה קלאסית ברוח התקופה ההיא, שחזרה על עצמה במגוון סגנונות בסדרות ובסרטים רבים. היום סצנה כזאת יכולה בקלות להיחשב כמדע בדיוני. הבגידות כבר מזמן לא מאופיינות בפתקים מקומטים שעברו כביסה ובריח בושם זול. בתקופה המודרנית, כשגוגל יודע את המיקום שלנו בכל זמן נתון, הפייסבוק מזהה את פרצופינו בתמונות מבלי שביקשנו ממנו, הוואטסאפ מזכיר לקרובינו מתי ביקרנו בו לאחרונה והדפדפן שלנו שומר תיעוד של כל מעללינו ברשת נשאלת השאלה האם הקידמה עומדת לרשותנו או שמא בעוכרינו?

 

עוד באון לייף:

 

"לפני שנה הכרתי בחור תל אביבי יפה, ממסובבי הראשים האלה", מספרת דנה, בת 29 מתל אביב. "הכרנו באחת מאפליקציות ההיכרות ויצאנו במשך כמעט חודשיים. תוך כמה שבועות התחלתי להרגיש שמשהו שם לא מסתדר לי. מצד אחד הוא מחזר ומשקיע, אנחנו אוכלים יחד, ישנים וצוחקים, אבל מצד שני הוא נעלם לפרקים ובכל יום מספר החברות הבנות שנמצאות בפייסבוק שלו הולך וגדל. יום אחד קבענו להיפגש בערב, אבל אחה"צ הוא התקשר ועדכן אותי שהוא יישאר בעבודה עד מאוחר ושהוא נורא עייף. דחינו את המפגש. כשהגעתי אליו לדירה ביום שאחרי, הוא התעקש שנחליף מצעים. הרמתי גבה, אבל לא עשיתי מזה עניין. אחרי זה הוא התחפר במיטה ואמר לי לילה טוב. היה לי מאוד מוזר שהוא לא מכוון לסקס. כשהוא נרדם החלטתי שאני חייבת להבין מה קורה פה. פתחתי את המחשב שלו ונכנסתי להודעות הנכנסות שלו בפייסבוק, חשכו עיניי. כל ההודעות שם היו מבחורות וכולן בקטע רומנטי. ראיתי הודעה מהערב שלפני, בה הוא נותן לבחורה את הכתובת שלו וקובע איתה שעה אצלו בבית. ואז הכל התחבר לי - העייפות, המצעים, הסקס. לקחתי את הדברים שלי ב02:00 בלילה ועפתי משם".

 

כל המידע בטלפון הסלולארי. צילום: shutterstock

 

ומה קורה בצד השני? קארין בת 32 מרעננה ניהלה רומן בן 7 שנים עם גבר נשוי. "כשהתחלנו הוא שמר את המספר שלי בטלפון תחת השם שלי, עוד לפני שהוא התחתן. כשהתחילו שאלות מצד אישתו, הוא שינה אותי אצלו בטלפון ל-"אבי-עבודה". כשהגיע העידן הוואטסאפ הבנו שגם זה לא בשבילנו, אפשר היה לראות את השם האמיתי שלי כששלחתי הודעה וכמובן יש גם תמונה. אז הוא מחק אותי לגמרי מהזיכרון של הטלפון. יום אחד שלחתי לו הודעה באמצע הלילה והזמנתי אותו אליי. הוא לא הגיב והתקשר כועס למחרת להגיד לי שאשתו ראתה את ההודעה והשתגעה. ואז קיבלתי שיחה ממנה, היא שאלה אותי מי אני, אמרתי לה שהיא התקשרה אלי ושאלתי אותה "מי את?" היא אמרה שזאת כנראה טעות וניתקנו. בזמנו היא כבר הייתה בהיריון, אני חושבת שהיא ידעה והרגישה, היא פשוט לא רצתה או יכלה להתמודד עם זה, ההודעה ששלחתי לו לא השתמעה לשתי פנים. אחרי התקרית התנתקנו לכמה שבועות אבל מהר מאוד חזרנו לאותו התלם, אבל הפעם תקשרנו דרך הפייסבוק. כשהעניינים נרגעו ואני החלפתי מספר חזרנו לטלפון".

 

רותם גז, 32, הוא מומחה לסייבר, מתעסק בניהול מוניטין ברשת, כריית מידע וסושיאל אנג'ינירינג. "הניסיון שלי הוא בעיקר עם הגורמים שמקשרים בין הבוגדים כיום או חשיפתם. אתרי הדייטים למטרת סקס נחשבים ל"שכונה רעה" ולכן מנגנוני הפרסום של גוגל ופייסבוק לא מאפשרים לחברות הללו לפרסם את עצמן, פה אנחנו נכנסים לתמונה. העבודה שלנו היא למצוא את הדרכים הקלות והזולות ביותר לעזור להן להגיע למקסימום חשיפה בזמן קצר".

 

בימים אלה, חוקר פרטי זה פתרון רלוונטי או שהטכנולוגיה שקיימת בשוק כבר יכולה לעשות עבורי את העבודה?

"הטכנולוגיה של היום די הרסה את תחום החקירות האישיות. בעבר הלא רחוק כ"כ נדרשו שני עוקבים על מנת לבצע מעקב ראוי אחרי נבדק. מהסיבה שלא ניתן לדעת מתי הנבדק יבגוד, נדרשו הרבה שעות מעקב שעלו הרבה כסף ללקוח מאחר והוא העסיק את העוקבים שעות רבות. היום זה הרבה יותר קל. חוקרים פרטיים וגם אנשים פרטיים משתמשים בטכנולוגיות שמקצרות תהליכים כמו לדוגמא  GPS Tracker- מכשיר קטן שמחברים לתחתית הרכב עם מגנט וצופים בנסיעה של הרכב על מפה של גוגל. בד"כ יהיה ניתן להבחין בשבירה של מסלול הנסיעה, מה שיכול להדליק לעוקב נורה אדומה. לדוגמא, אדם שהדביק את הטראקר לרכבו רואה שהיא עצרה באזור של בתי מלון או אפילו ליד ביתו של חברו הטוב. מכשיר כזה עולה בחנויות הספיי דופ בארץ בסביבות ה-1,000 ש"ח אך ניתן להשיג גם ב"עלי אקספרס" ב-20$ (השוני לרוב הוא בזמן הסוללה).

 

חוץ מהטראקר, הנבגדים משתמשים גם באפליקצית Spy Phone- בזמן שבן או בת הזוג ישנה, מתקינים את האפליקציה על המכשיר של היעד וההצגה מתחילה - צפייה בהודעות, הקשבה לשיחות והקלטה אוטומטית שלהן כמובן, צפייה ביומן, צפייה במיקום הסלולאר בכל זמן נתון, גישה לוואטסאפ, חסימת מתקשרים וכל סוג של שליטה מרחוק. חשוב לציין שחוקרים פרטיים היום לא הכי אוהבים להשתמש באפליקציות הללו מהסיבה שזאת פעולה שנחשבת למסכנת רישיון. מצד שני, בן הזוג שמרגיש נבגד לא מתרגש מהחוק, גם כי לא ברורה לו חומרת העבירה וגם הרצון לדעת חזק ממנו.

בנוסף ניתן למצוא ברשת אין סוף מצלמות נסתרות שיכולות לספק הרבה חומרים מרשיעים אם יודעים להשתמש בהם בחוכמה".

 

הטכנולוגיה של היום הרסה את תחום החקירות. רותם גז

 

מנגד, איך הבוגדים יכולים להשתמש בטכנולוגיה המתקדמת כדי להגן על עצמם?

"האמצעי מספר 1 של הבוגדים הוא קודם כל הוא Ctrl+Shift+N (גלישה בסתר של דפדפן כרום). רוב חקירות האישות, בין אם הן מבוצעות ע"י חוקרים פרטיים או הנבגדים עצמם, מתחילות בעיקר בגלל שהנבגד ראה משהו מטריד בהיסטוריית הגלישה או שפתאום נפתח לו חלון צ'ט תוכן מחשיד.

 

ישנם שירותים שבודקים האם הסלולארי מכיל את אחת האפליקציות הללו או כל וירוס אחר, מאחר ואחוז גבוה מהבגידות מתבצעות ברשת אז לחלק גדול מהבוגדים יש בד"כ זהות נוספת שכוללת חשבונות מייל נוספים שנוצרו להרשמה לאתרי היכרויות, כרטיסי אשראי ווירטואלים לתשלום סמוי ולפעמים גם פרופילי פייסבוק שהם מפעילים בנוסף לפרופיל הרגיל שלהם.

 

יצא לי לראות פרופילים אמיתיים של אנשים כמעט ללא עדכון חוץ מימי הולדת בעוד הפרופיל המקביל שלהם פורח. אציין שהבוגדים המנוסים יותר נוהגים להחזיק בסלולארי נוסף ואוהבים מוניות כך שיהיה קשה יותר לתפוס אותם".

 

אין ספק, בימינו אנו, ימים בהם מגוון האפשרויות החברתיות ברשת עצום, קל יותר למצוא פרטנר לבגידה, אך מנגד קשה יותר להסתיר את דבר הבגידה. אם פעם הבעל או האישה היו צריכים לזרוק את הפתק המפליל שבכיס לפח, היום הם פשוט צריכים לא לשכוח למחוק את היסטוריית הוואטסאפ, למחוק את היסטוריית הפייסבוק, לגלוש בסתר, לוודא שלא הותקנה אפליקציה על הטלפון ,לשנות את השם של הפילגש בטלפון, לבטל את ה-GPS של גוגל, לבדוק מתחת למכונית שלא מותקן משדר, לנסוע במוניות, להחליף זהות - והם מסודרים.