עיתון ה-sun דיווח על מכירת נעלים מיוחדת שנערכה השבוע באחד מבתי האופנה בבריטניה. המכירה יועדה לילדות בנות 6 ומעלה וכללה נעלי עקב בגובה 4-5  אינץ' שהם לא פחות מ-10 סנטימטר. כן, מתברר שטום קרוז וקייטי הולמס אשר זכו לביקורת קשה כיוון שנתנו לבתם סורי, בת ה-5, לנעול נעלי עקב מפוארות, אינם ההורים היחידים שחוטאים בכך. למעשה, בבריטניה, מדובר בטרנד של ממש.

 

הכתבה על התופעה בסאן

 

אותם הורים מתעלמים ממכלול הבעיות הנגרמות לגב, לעמוד השדרה או למבנה כף הרגל והיציבה של הילדות כתוצאה מנעילת נעלים בגובה שכזה. מלבד כעס על בעיות בריאות צפויות, ההורים באנגליה התרעמו על הניסיון להפוך ילדות בנות 6 לנשים קטנות וסקסיות.

 

הדיון על נעלי עקב מצטרף לסערות נוספות בשנה האחרונה בבריטניה בנוגע לעידוד ילדות להתלבש בצורה סקסית, שאינה תואמת את גילן. לפני כחצי שנה אף יצא ראש ממשלת בריטניה בהצהרה שהביגוד הנמכר בחנויות יעבור פיקוח. ההצהרה הגיעה הודות ללחץ של ארגוני הורים לאחר שבחנויות הגדולות וברשתות נמצאו חזיות מרופדות לילדות בנות 6 ותחתונים עם כתוביות על סקס.

 

ככה זה כשוויקטוריה בקהאם היא המודל

השאלה מדוע ילדות בנות 6 שאמורות לשחק ולהתרוצץ בגן ילדים, ירצו ללבוש בגדים סקסיים או לנעול נעלי עקב כנראה ברורה: הן מושפעות מדוגמניות ומאיקוני אופנה שתמונותיהם מופיעות בכל מקום. דוגמה מהשבוע האחרון ניתן למצוא בעקבים גבוהים במיוחד שוויקטוריה בקהאם התהדרה בהם - תוך כדי שנשאה את ביתה הקטנה בידיה.

 

צילום מתוך ivillage

אמהות קונות לבנות בגדים סקסיים

ד"ר דבורה לדרמן דניאלי, מהמחלקה לחינוך באוניברסיטת בן גוריון טוענת שתופעת הלבשת הילדות בביגוד שנתפס כמפתה וסקסי, משקפת מראה מעוותת של מה שיצרנו כנשים בתוך עידן החופש המיני הנשי. החופש מבורך אבל ההשלכות פחות.

 

"החופש  שחרר אותנו כביכול מהתייחסות מסורתית זכרית מחפיצה, אך אנו בחרנו לאמץ את ההתייחסות הזכרית הזו לגופנו, ולהתייחס אל גופנו כאל אובייקט לשימוש מיני - ככלי פיתוי.  איננו זקוקות כבר לגבר שיתייחס אלינו כאל אובייקט - אנו בוחרות להתייחס  אל הגוף הנשי שלנו כאל אובייקט שמיש, כדי לשווק את עצמנו כאטרקטיביות, וכדי להשיג מטרות ואינטרסים.  תופעת "נעלי העקב לילדות"  ממחישה זאת בצורה מובהקת - לא האבות קונים לילדותיהן את בגדיהן ונעליהן - אלא האמהות. 

 

"אימצנו את דרך ההתייחסות הגברית אל הגוף הנשי, והפנמנו אותה כה עמוק עד כי איננו מודעות לעוצמת הדיכוי העצמי שבדפוס זה.  "אף אמא לא תכריז שהיא מלבישה את בתה בת ה-7 כדי שתראה כאובייקט מיני, אולם באופן לא מודע אמהות רבות מחנכות את בנותיהן לסגל מראה "נשי" ומיני, ומתוות עבורן נתיב עתידי של התייחסות מעוותת כלפי גופן". 

 

מעודדים את הילדות להפגין מיניות

"הילדות מקבלות את המסר שעליהן להפגין מיניות בגיל בו הן לא בשלות להתמודד עם התגובות הסביבתיות לארוטיות הנרמזת שהן מבטאות כלפי חוץ. הן פוגשות מוקדם מדי התנהגויות וניואנסים שאין להן כלים לפרש אותם נכון ולהתמודד עימם בצורה בריאה.

 

"חשוב מאד החינוך העצמי שלנו כנשים וכאמהות, שדרכו  נהפוך מודעות לדיכוי הגוף שאנו מפעילות על עצמנו, ובאופן לא מודע על בנותינו הצעירות. מתוך מודעות זו  נוכל אולי לבחור מחדש  לחיות את החופש המיני הנשי שלנו כחופש בונה ומעצים, שבו גופנו הוא לא חפץ מנוכר ושמיש אלא חלק מהשלמות הנשית שלנו".

 

המקום של נעלי עקב: בארגז התחפושות

הדס לוז סטייליסטית, מנחת קבוצות ומקימת המרכז "פשוט הורים" מתייחסת גם היא לטרנד: "ילדות רבות רוצות להראות כמו אימן, או כמו אחותן הגדולה. אבל כמו שאנחנו לא מלמדים אותן בגיל הזה את רזי הסקס, לא נותנים להם לשתות קפה ולא ממתיקים להן משקאות בסוכרזית, אנחנו לא צריכים לתת להן לנעול נעליים כאלו".

 

לדבריה" מלבד כל המשמעות של מה שזה מקרין, ישנו נזק בריאותי חמור ליציבה, לגב ולרגליים. זאת, בייחוד בגיל זה, בו הגוף עוד לא סיים לגדול - כל עיוות בדרכו גורר אחריו נזקים חמורים פי כמה מאשר אצלנו, המבוגרים. גם כסטייליסטית, הייתי מכניסה אביזר כזה הביתה למטרה אחת בלבד: לארגז התחפושות".

נעלי עקב כן או לא?

גלי בראון רפלקסולוגית בכירה, שמטפלת בנשים בהריון ולאחר לידה מסכמת שנעלי עקב לא מומלצות לילדות אבל גם לא לנשים: "הליכה בנעלי עקב משבשת את המבנה של עמוד השדרה. לשם פיצוי הטיית הגוף הנגרמת ע"י העקב, עמוד השדרה משתנה. מופעל לחץ על חוליות ונוצרת הקשתת יתר של חוליות הגב התחתון והדבר גורם לכאבי גב".

 

בראון מציינת כי מבנה כף הרגל משתנה ותורם לכאבי הגב. "דבר נוסף הנובע מהשינויים בעמוד השדרה הוא שינוי בזוויות האגן, דבר המשפיע מאד על רצפת האגן, והאיברים הפנימיים. במעבר לנעליים שטוחות שוב נוצר חוסר איזון לעמוד השדרה בשל שינוי בהטיית הגוף וגם זה מוסיף לכאבים. אישית אני לא מעודדת הליכה בנעלי עקב כנעליים יומיומיות. אך אין כול פסול בזוג נעלי עקב סקסיות לאירועים חגיגיים".