החורף מגיע ומביא איתו מלבד גשם וקור גם צינון, וירוסים ומגוון מחלות. רגע לפני בוא השפעת ובין ההתלבטויות להתחסן או לא מסתבר שאפשר להתמודד עם החורף גם בלי תרופות ובצורה טבעית. מספר מומחים בתחום הרפואה המשלימה, הקוסמטיקה והילדים מגישים את המדריך הטבעי למניע מחלות חורף ולטיפול בילדים.

 

עוד ב onlife:

 

ד"ר טל קבסה, מומחית לרפואת ילדים משולבת ממכללת מהות מליצה להבבין מהי שגרת החורף ולזרום עם מזג האוויר והחושך. ד"ר קבסה גורסת שלא חייבים להתקלח כל יום בחורף. כדי לעבור חורף בריא ולשמור על מערכת החיסון ממליצה ד"ר קבסה:

 

מתן פרוביוטיקה: חשיפת הגוף לווירוסים מפרה את שלוות החיידקים במערכת העיכול. כאשר מאזן זה מופר, מערכת החיסון נחלשת ולכן, חשוב לספק תוספת של חיידקים ידידותיים לגוף כדבר שבשגרה בעונות רגישות יותר כמו החורף.

 

התאמת השגרה לתקופת החורף: עם הירידה בטמפרטורות חשוב לנסות להתאים את השגרה לאנרגיה הכללית. למשל, את המקלחת כדאי להעביר משעות הערב לשעות היום, בהן השמש גבוהה וחם יותר ומכיוון שהטמפרטורות יורדות מעט רצוי שלא לחשוף את הגוף לשינויים חדים. כאשר התינוקות קטנטנים, רצוי מאד שלא לקלח אותם כל יום (לא חייבים לספר על כך לאף אחד). ניתן להעביר מטלית על הגוף ועל אזור הטיטול. בימים קרים רצוי שלא להרטיב את הראש ולדאוג לייבש היטב את איזור העורף.

 

חשיפה לשמש גם בחורף: להרבות בטיולים בטבע ולהיחשף לשמש בשעות הבטוחות, חשיפה נכונה מועילה מאד למערכת החיסון. ניתן לשמור על הגוף על ידי לבישת בגדים ארוכים העשויים כותנה ונעימים במיוחד כשחם מאד.

 

להרבות במגע: עיסויים שגרתיים והמון חיבוקים חמים וחזקים, נשיקות וליטופים. לאפשר לילד ללכת יחף על משטחים שונים בבית, בחוץ, בארגז החול, על הדשא וכולי. דרך מגע כף הרגל על המשטחים השונים נעשה עיסוי פנימי עמוק מאד, החיוני לגוף ולנפש ובעל השפעה מאד מחזקת ומרגיעה.

 

להרגיע: לנסות להוריד את מידת הדאגה התמידית שאנו שרויים בה בכל תחומי החיים, להאמין ביכולת המופלאה של הגוף לאזן את עצמו ולהבריא. לנסות להביא לאווירה הרמונית ונינוחה יותר. לפתח רגש חיובי של הומור ושמחה, קלילות וצלילות, הידועים כמחזקים את מערכת החיסון.

הסבתות צודקות: תה טוב לבריאות

שתיה חמה ותזונה נכונה מהווים גם הם חלק מהכנת הגוף לחורף ולמזג האוויר המשתה. מסתבר שגם בדברים הפשוטים כמו הכנת תה או הקפדה על המזון שאנו אוכלים, יש משמעות בחיזוק הגוף.  בלהה הראל- גורן, ארומתרפיסטית, ובעלת רשת בייבי טבע  ממליצה על תזונה נכונה כדרך משמעותית להתמודדות עם וירוסים וכדי למנוע מחלות חורף:

 

השתמשו בשמנים: בחודשי החורף, מומלץ לטפטף על הבגד תערובת שמנים אנטי- וריאלים ומחטאים המונעים הדבקה. כגון: איקליפטוס, לבנדר, עשב לימון.  שמנים טהורים מאיכות גבוהה לא יכתימו את הבגד.

 

הפחיתו מוצרי חלב ומזון: מומלץ להפחית צריכת חלב ומוצריו, בכדי להפחית סיכוי להיווצרות ליחה, ולהקל על מערכת העיכול ועל הגוף כולו. כמו כן, מומלץ להגביל אכילת סוכרים, שכן ממתקים מחלישים את הגוף ומפחיתים אנרגיה. ולבסוף, יש להגביל מזון שמן ושומני עד כמה שאפשר, שכן קשה לעכל שומנים כשמערכת העיכול חלשה בזמן התקררות.

 

שלבו פרופוליס כהגנה: ישנם סירופים המכילים פרופוליס, אכינצאה וסמבוק שחור שמקלים מאוד בתופעות מחלת השפעת (שיעול, כאב גרון, נזלת, חום גבוה, כאב ראש, עייפות, תשישות, וכאבי שרירים). יש לזכור שפרופוליס לא מומלץ לילדים מתחת לגיל שנה.

 

שתייה חמה וסוגי חליטות: שתייה חמה מקלה מאוד ומרגיעה את השיעול, אפשר להכין תה עם דבש, לימון וג'ינג'ר. גם חליטה מקורנית (תימין) מסייעת מאוד במצב זה, הקורנית היא צמח אנטיספטי (מחטא), מסייע לכיוח ומרחיב סמפונות (אינו מומלץ לנשים הרות).

 

שימוש בצמח הפלנטגו (לחך) בתרסיס מקל מאוד על הגודש ומסייע לכיוח. גם שילוב של פרופוליס עם ויטמין Cיעשו את העבודה.

 

עיסוי: מומלץ לעסות את בית החזה ממפתח הלב לכיוון הכתפיים על מנת לשחרר ולהקל על השיעול. על כן, יש להשתמש בשמן בסיס (שקדים, חוחובה, קלנדולה, זרעי ענבים ועוד) ולהוסיף שמנים ארומטיים כגון: איקליפטוס, רוונסרה, לבנדר, ועץ התה וזאת על מנת לפתוח את דרכי הנשימה ולהקל עליה.

איך מגנים על העור?

עידו מגל, ארומתרפיסט ובעלים של חברת הקוסמטיקה הטבעית LAVIDO מתייחס לעור העדין של התינוקות והפעוטות בחורף: "שינויי מזג האוויר גורמים לעור לחוסר לחות בסיסי, מה שגורם ליובש בעור ולסדקים, המלווים לרוב באדמומיות וגרד. להזנה קבועה של אצל תינוקות הסובלים מעור יבש ונוטה לאסטמה של העור  אטופיק דרמטיטיס". מגל ממליץ להוסיף מעט שמן קלנדולה לאמבט הרחצה,. 

 

"ילדים גדולים יותר שסבלו בעבר מאסטמה של העור או בעלי נטייה לעור יבש חשוב לשמור על העור לח מומלץ למרוח  על גופם כאשר הוא עדיין טיפה לח לאחר המקלחת שמן שקדים מתוקים מזוכך. באזורים מגורים אף יותר כמו כפליי הידיים, הברכיים והמרפקים מומלץ למרוח משחה המכילה קלנדולה". מסביר מגל

 

מגל ממליץ על שימוש בשמנים כדי לשמור על מערכת החיסון של הילדם ולהתמודדות על מחלות נשימתיות.

 

ברונכיט ובעיות נשימה: בעיות נשימה אופייניות מאד לתקופה זו. הבעיה הגדולה יותר היא שהן משפיעות בעיקר על פעוטות ברונכיט, הצטברות ליחה בקנה הנשימה ואלרגיות של העור . כדי לטפל ולהקל על כל אלה בדרך טבעית ונעימה מומלץ להשתמש בשמן הדס. מריחה  ועיסוי על העור (אין למרוח ישירות אלא רק לאחר מהילה עם שמן בסיס) והפצת הניחוח הארומתרפי  באמצעות מבער יקלו על תופעות אלה.

 

שמנים: בחורף, מומלץ להחזיק בבית שמן קצח, אחד השמנים היעילים ביותר בשמירה על מערכת חיסונית והגנה על הגוף הודות לתכונות המרפא הטמונות במרכיבי הצמח. השמן מרגיע תגובות אלרגיות במערכת הנשימה, יעיל בהרגעת כאב במקרה של דלקות מפרקים, מסייע להוצאת ליחה מהגוף, נוגד חמצון, מסייע בריפוי דלקות על העור, מועיל בטיפול בחולשה במערכת הנשימה: אסטמה, ברונכיט, שיעול, יעיל בטיפול בבעיות עיכול. השמן מקל גם במקרים של עצירות ומסייע באיזון הורמונאלי וטיפול בתופעות גיל המעבר. שמן הקצח מיועד למאכל ומומלץ לצרוך ממנו 1-3 כפיות ליום ישירות לפה או בתוספת על סלטים, מטבלים והעשרת תבשילים.

מתי לחמם את הבית?

אחת השאלות העולות אצל הורים היא כיצד להלביש את התינוק ומתי לחמם את הבית. הלבוש, המגן עלינו משמעותי אבבל במקביל גם חימום יתר או  שכבות בגדים רבות יותר מזיקות ואפילו מסוכנות. שירה קראוטהמר, אחות מוסמכת, יועצת שינה בכירה, מנהלת תחום ייעוץ שינה בחברת בייבי לינק מדגישה שבחורף דווקא הדברים הפשוטים כמו רחיצת ידים וביגוד מתאים, עוזרים לתינוק ולפעוט להרגיש טוב:

 

רחיצת ידיים: זכרו שחלק ניכר מהחיידקים מועברים במגע ידיים. לכן תקפידו שכל בני הבית ירחצו ידיים עם מים וסבון לפני ואחרי האוכל, אחרי כל יציאה מהשירותים, החלפת חיתול וכו'. הקפדה על היגיינת הידיים תמנע הדבקה.

 

חימום הבית: יש לנו חשש בחורף שלילדים קר. בעיקר אצל תינוקות רכים- ולכן הורים רבים נוטים לחמם יותר מדי את הבית. הטמפ' המומלצת בבית היא בין 21-23°. שימו לב שמזגן מאוד מייבש ולכן כדאי לשים מכשיר אדים או כלי עם מים כדי להוסיף לחות לאוויר. מומלץ אחת ליממה לפתוח את חלונות הבית ולאוורר היטב את חדרי הבית, כדי למנוע שגשוג חיידקים בבית.

 

שמירת חום גוף של תינוק: אצל תינוקות קטנים תמיד קיים החשש שקר להם. אין ספק שתינוק שרק נולד עדיין לא יודע לשמור את חום גופו בכוחות עצמו ולכן נזור לו יותר. אצל תינוק עד גיל 3 חודשים הכלל הוא שהם לובשים שכבה אחת יותר ממה שאנחנו לובשים. כלומר- אם אנחנו לובשים שכבה אחת ארוכה (ונוח לנו) לתינוק נלביש שתי שכבות. מקומות שתינוקות בעיקר עשויים לאבד בהם חום גוף הם כפות הרגליים והראש.

 

בגדים: חשוב לא להעמיס על התינוק בגדים חמים ומסרבלים מדי. חממו את החדר והלבישו את התינוק בהתאם לטמפ'  החדר ולא הטמפ' בחוץ. שכבת ביגוד נוספת מחממת יותר מאשר שמיכה.

 

בטיחות בשינה: מומלץ לא לכסות תינוק עם שמיכות גדולות ועבות. חממו את החדר , הלבישו בצורה נוחה ומתאימה וכסו בשמיכה קלה ומתאימה מבחינת גודל התינוק.

 

התינוק מצונן: טפטפו מי מלח לאף כרבע שעה לפני אוכל ולפני השינה. מי מלח יעזור לפתוח את האף ויקל  על הנשימה בזמן אוכל שינה או בלקיחת מוצץ. (אפשר לקנות בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא, לא מומלץ להכין בבית).

 

להרבות בשתייה: תינוקות רגילים לנשום דרך האף. כשהם מצוננים ונושמים דרך הפה הם מאבדים נוזלים. לכן, שימו לב לאפשר להם לשתות הרבה. תינוק שיונק או ניזון מבקבוק- צפוי שירצו לאכול יותר. לעיתים מקל עליהם לאכול כמויות קטנות לעיתים תכופות בזמן צינון.