תום ומובי שואלים

האתר: בריינפופ

הכתובת: brainpop.co.il

המטרה: להקנות לילדים ידע כללי בנושאים מגוונים בהתאם לתוכנית הלימודים, באמצעות סרטוני אנימציה קצרים

גיל מומלץ: 7-14

מחיר: 19.90 שקל בחודש. ניתן להתנסות במגוון סרטונים בחינם לצורך התרשמות.

 

איך זה עובד: תום ומובי, הדמויות הצבעוניות של סרטוני בריינפופ, נוהגים לקבל מכתבים מילדים סקרנים ששואלים שאלות חשובות על העולם. כל אחד מ-700 הסרטונים שיש באתר בריינפופ נפתח במכתב כזה, וממשיך בהסבר המעניין של הילד תום.

התכנים אינסופיים: באותה התלהבות שתשמעו על חייה של הלן קלר תקבלו הסבר לשאלות כמו "מה זו בורסה"?, "איך יצרו את שלגיה ושבעת הגמדים?" ו"איך קוראים עיתון באנגלית?".

 

דמותו המצוירת של הילד תום פשוטה. למעט ההדפס על החולצה שהוא נוהג להחליף בהתאם לנושא שבו עוסק הסרטון, אין בו שום דבר אופנתי, צעקני או מתיפייף. הוא מדבר בטון בוגר ובקול ברור, ובעיקר בטבעיות שאינה נגועה בקלישאות הצורמות שאנו פוגשים בניסיון לדבר לילדים בגובה העיניים.

האתר האיכותי משמש גם בתי ספר, הוא מציג מערכי שיעור וכן אפשרות לבחון את עצמכם אחרי כל סרטון. אבל דווקא ההתנסות בו מחוץ לבית הספר מומלצת - בשקט, מצוידים בסקרנות בלבד, ובלי שאף אחד מכוון לסרטון הרצוי.

היסטוריה עם סטייל

האתר: מהדורת השטח של צנונית ונצח

הכתובת: mahadura.tv

המטרה: הרחבת הידע ביהדות, היסטוריה ותרבות

גיל מומלץ: 9-12

מחיר: חינם

 

איך זה עובד: באולפן הצבעוני של מהדורת התחקירים המצוירת יושבת צנונית, מגישת חדשות בלונדינית של "תוכנית התחקירים שמחזירה את ההיסטוריה לסטייל". בכל מהדורה נשלח כתב השטח, נצח ישראל, לסקר את האירוע, לדובב את העדים ולתאר את ההתרחשויות.

 

בסרטוני אנימציה ובדיבוב בסגנון ערוץ הילדים, הילדים שומעים על הלל ושמאי, רות ובועז, שמשון הגיבור ואחרים - וגם זוכים להציץ בפרופיל שלהם ברשת חברתית פיקטיבית בסגנון פייסבוק. לכל דמות דף מידע אודותיה, יומן רשת, אלבום תמונות, חברים, תחביבים ועוד.

 

המטרה השאפתנית של התוכנית הייחודית היא לעורר עניין וסקרנות בקרב הילדים בהרחבת הידע הבסיסי במורשת ישראל ובהבנת מושגים, ערכים ומונחים בנושא.

פרדוקס האפרוח

האתר: אלף אפס

הכתובת: alefefes.macam.ac.il

המטרה: לימוד מתמטיקה באמצעות שעשועי מתמטיקה, חידונים וחידות מתמטיות

גיל מומלץ: 13 ומעלה

מחיר: חינם

 

איך זה עובד: "תרנגול עולה חמישה מטבעות, תרנגולת שלושה מטבעות ושלושה אפרוחים עולים מטבע אחד. אם קנינו 100 עופות תמורת 100 מטבעות, כמה קנינו מכל סוג?". נשמע פשוט? הגרסה המקוונת של הרבעון "אלף אפס" לשעשועי וחידוני מתמטיקה ולפרדוקסים מתמטיים ממש לא פשוטה. היא כוללת עשרות חידות ובעיות מתמטיות מאתגרות שיגרמו לכם לשלוף את המחברות.

 

לא רק בני נוער סקרנים ימצאו בה עניין, אלא גם הורים עם סבלנות - או לכל הפחות קורטוב של תחרותיות. החידות מלוות באיורים עדינים שלעתים מתפקדים כחלק מהחידה עצמה.

האתר לא מסתכם רק ברשימת חידות. הוא מאגד 40 משחקי חשיבה מוכרים ומוכרים פחות: שחמט, צוללות, שמונה מלכות. כאתר מתמטי הוא מציע דפי נוסחאות, מחולל גרפים וכלי לתרגול ארבע פעולות החשבון.

ביזנס מלידה

האתר: איפה הכסף?

הכתובת: kids.gov.il/money_he

המטרה: להקנות מיומנויות של שימוש בכסף

גיל מומלץ: 6-13

מחיר: חינם

 

איך זה עובד: כדי לערוך קניות בקניון הווירטואלי של האתר נדרשים הילדים לנהל רשימת קניות, להחליט על סדרי עדיפויות, ללמוד כיצד להשוות בין מוצרים ולבחור אותם. הילדים מוזמנים לפתוח לעצמם תוכנית חיסכון חודשית ולצאת לעבוד כבייביסיטר כדי לחסוך כסף למצלמה דיגיטלית.

 

בדרך למצלמה הנחשקת הם ייאלצו להכריע כמה כסף מותר להם להוציא בקניון בלי לחרוג מתוכנית שהוגדרה מראש, ומתי עליהם לסרב להזדמנויות להרוויח עוד כמה שקלים בשביל להספיק לישון כמו שצריך.

 

הילדים גם מוזמנים להקים עסק - שבו הם מתמחרים את המוצרים, מזמינים מלאי ומנתחים תרשימים של הכנסות והוצאות. ואם יבקשו, הם אפילו יזכו להיות שרי האוצר ליום אחד - לנהל את תקציב המדינה ולנסות להעבירו בכנסת.

עולם וירטואלי של מנהיגים

האתר: אקולוקו

הכתובת: ekoloko.mako.co.il

המטרה: להקנות ערכים חיוביים של מעורבות חברתית ומודעות סביבתית באמצעות עולם וירטואלי

גיל מומלץ: 7-14

מחיר: ההרשמה בחינם, ומאפשרת ליצור דמות ולהתחיל לשחק. כדי ליהנות מכל מה שיש לאתר להציע יש לרכוש מינוי: לשבוע - 15 שקל, לחודשיים - 60 שקל, לחצי שנה - 125 שקל.

 

איך זה עובד: בעולם הווירטואלי של אקולוקו לכל ילד יש "ירח": בית-אוהל שאפשר לרהט, עם גינה שצריך לטפח. בכל רגע נתון פועלים באתר כ-2,000-3,500 ילדים, שעוברים בין אינסוף החנויות, חצרות, בתים ואטרקציות. הם משוחחים, מבצעים משימות מאתגרות, מאמצים גור של חיה וכשהוא גדול מספיק משחררים אותו לטבע, נרתמים לסיירת הילדים שעוזרת לילדים חדשים באקולוקו, ממיינים פסולת למיחזור ומשתמשים באנרגיה סולארית.

 

במהלך המשחק באתר צוברים "נקודות מנהיגות" - אותן מעניקים להם חבריהם עבור פעילותם הקהילתית ומקנות להם את הזכות לרכוש בגדים יוקרתיים ופריטים נדירים.

 

אקולוקו משווק כ"עולם וירטואלי בטוח לילדים", והאתר מפעיל סדרת צעדי בטיחות ראויים. למשל: משתמש יכול לשחק לכל היותר שש שעות ביום, הצ'אט באתר אינו פרטי אלא חשוף לכל הנוכחים באותו מסך ונסגר ב-22:00 - כשמנהלי האתר מפסיקים לשוטט בין המסכים לצורכי פיקוח. קללות ומלות גנאי מזוהות באופן אוטומטי וילד שמשתמש בהן מושעה ל-24 שעות עם פתק להורים בצורת הודעה למייל שהזינו במעמד פתיחת החשבון.

המהדורה המוקדמת

האתר: חדשות הילדים

הכתובת: news.galim.org.il

המטרה: להעביר לילדים אקטואליה בגובה העיניים

גיל מומלץ: 10-14

מחיר: חינם

 

איך זה עובד: איך כותבים לילדים על ועדת טירקל? איך מסבירים להם את סוגיית גירוש ילדי העובדים הזרים? לאתר חדשות הילדים יש נוסחה מוצלחת: בשפה פשוטה אבל לא נמוכה, עם פירוש קצר למלים קשות - אך בלי להעמיס.

 

פוליטיקה, חברה, כלכלה ומדע הם רק חלק מהנושאים המסוקרים באתר. דוגמה מפרשה שהסעירה את המדינה באחרונה: "בשבוע שעבר סערה המדינה בעקבות פרסום מסמך מעורר מחלוקת, שכונה 'מסמך גלנט' על שם האלוף יואב גלנט, שהמסמך קשור אליו", כותבת אורית קופל באתר. "בראש המסמך מופיע סמליל של חברת 'ארד תקשורת', המתמחה ביחסי ציבור. כלומר, חברה שמטרתה להשפיע על הציבור לאהוד אדם או מוצר כלשהו בדרכים שונות. במסמך מפורטות הוראות שאמורות להוביל לבחירת גלנט לתפקיד הרמטכ"ל".

ירוק עולה

האתר: סבבה

הכתובת: sababa.sviva.gov.il

המטרה: לימוד מושגים וערכים הקשורים לשמירה על הסביבה

גיל מומלץ: 6-12

מחיר: חינם

 

איך זה עובד: המושגים "ירוק" ואיכות הסביבה כבר אינם זרים לעולמם של הילדים, ובתי ספר רבים משקיעים שעות לימוד בנושא. לילדים שמתעניינים בתחום מעבר לשעות הלימודים יש לאן לפנות - אתר סבבה מבית המשרד לאיכות הסביבה.

 

הילדים ימצאו כאן מידע בנושאים סביבתיים, ייהנו ממשחקים וימצאו קישורים לאתרים אחרים בנושאי איכות הסביבה. האתר מכיל את המילון הירוק, שמסביר גם מושגים כמו אנרגיה הידרואלקטרית. אפשר למצוא בו גם חידוני טריוויה בנושאים כמו ים המלח או בעלי חיים בסכנת הכחדה, ולהשתתף בסקרים מעניינים כמו "האם החום הרב משפיע על הסבלנות שלי?" (40.4 אחוז מהילדים קבעו: משפיע מאוד).

 

במדור אכפת לי, הילדים מוזמנים להציע רעיונות לפעילות להגנה על הסביבה, לדווח על מפגעים בסביבתם, להשתתף בקבוצות דיון ולפרסם שירים, סיפורים או ציורים בנושא איכות הסביבה. אם הם יהיו פעילים מספיק אולי יזכו להופיע בעמוד הבית של האתר בתור כוכבי השבוע.