אם תשאלו כל הורה ממוצע, הפרעות שינה אצל ילדים הם דבר שבשגרה. הפרעות שינה הם מצב נורמלי שאיתו ההורים נאלצים להתמודד כל לילה שוב ושוב.

 

את הפרעות השינה ניתן לחלק לשתי קטגוריות רחבות:

  • הפרעות שינה כרוניות - הפרעות קבועות ושינה לא רציפה של הילד או התינוק.
  • הפרעות שינה אקוטיות - חדשות ופתאומיות.  הילד או הפעוט לא סבלו מהפרעות בעבר והן הופיעו עקב שינוי בחייהם.

 

 

פרמטר נוסף שבעזרתו ניתן לחלק את הפרעות השינה הוא הגיל:

  • פעוטות: אצל פעוטות נראה שינה קלה עקב צמיחת שיניים, הרגלי אכילה, גזים או מחלה.
  • ילדים:  ילדים בגילאי גן, החל מגיל 4 ובית ספר יסודי. הסיבות להפרעות שינה יהיו סביב שינוים, כמו כניסה לגן או לכיתה א, היפרדות ממוצץ, שינוי בבית ועוד.

 

בנוסף לשינויים אלו קיים בדרך כלל אורח חיים לא מאוזן המגביר את הפרעת השינה.

.

הפרעות שינה לפי הרפואה המשלימה

על פי הרפואה הסינית הפרעות שינה קשורות למצבו הנפשי של האדם. הנפש והתודעה שלנו שואפות לרוגע וניקיון מחשבתי לאורך כל היום ובעיקר בלילה, בזמן בו התודעה נחה יחד עם שאר איברי הגוף.

 

הסינים רואים קשר חשוב בין איכות הדם לבין שקט נפשי. מתוך הראייה ההוליסטית שגוף ונפש הם אחד שעובר את כל התהליכים הפיזיים והנפשיים יד ביד, ישנו קשר שבין זרימת הדם בכלי הדם, איכותו וחוזקו של הדם לבין המצב של הנפש שלנו.

 

הסינים רואים את הדם כאחד משלושת אוצרות החיים, אוצר שעלינו לטפח ולחזק מיום ליום על ידי תנועה, תזונה וחשיבה חיובית ובריאה. ככל שהדם בגוף יהיה עשיר יותר בחומרים חיוניים ונקי מרעלים, כך נהיה בריאים יותר ומלאי חיות. הנפש ובתוכה התודעה שלנו, תהיה רגועה, תכיל חוויות חיוביות ומלאות בתוכן ותאפשר הרדמות קלה, שינה עמוקה ומחדשת והתעוררות ללא קושי.

 

כדי שהדם שלנו יהיה נקי מרעלים יש צורך בסינון רעלים. על חלק ניכר מפעולת הסינון אחראי הכבד שבין תפקידיו נמנים סינון רעלים, אחסון חומרים חיוניים והפצתם אל התאים. שעות הפעילות העיקריות שלו הן בלילה וכאשר הגוף מלא ברעלים, הכבד משתמש בכל הכלים שיש לו כדי לטהר את הדם.

 

הלילה של הפעוט יהפוך לליל שימורים בו הוא נלחם ברעלים במקום לאחסן בנוחות את המאגרים שהגוף זקוק להם. השינה של הילד תתבטא בשינה קלה, מלאת חלומות לעיתים אף סיוטים, קושי להתעורר בבוקר בשעה הרצויה ועייפות שתמשך אל תוך שעות הבוקר והצהריים. לדוגמא: הגננת מספרת שהילד מתעורר באמת רק ב – 11:00 בבוקר למרות שהגיע לגן כבר ב – 8:30.

מהיכן מגיעים רעלים?

הרעלים מגיעים בדרך כלל מתזונה לא מאוזנת, מיעוט בשתיית מים, חוסר בפעילות גופנית, מתח נפשי (סטרס) ומחסור בשינה. אחד הגורמים הקלים לטיפול הוא התזונה: תזונה תשפיע בהכרח על מצבו של הילד מכל הבחינות שכבר ידועות לנו, אך בעניין של הפרעות השינה התזונה הופכת להיות כלי טיפולי חשוב, זמין וקל להבנה:

 

זמן האכילה האחרון משפיע על שנת הלילה: מערכת העיכול אמורה לנוח בשעות הלילה. כשאוכלים בשעה שקרובה אל שעת השינה מעמיסים על המעיים וגורמים להם לעבוד אל תוך הלילה.

 

דאגו שארוחת הערב תהיה במרחק של לפחות שעה מזמן השינה. אצל תינוקות ההתנהלות היא שונה לחלוטין משום שזמני הארוחות משתנים ורבים יותר, לכן המלצה זו לא תקפה לגביהם.

 

סוגי מזון: לפי הרפואה הסינית מאכלים מסוימים מייצרים לחות בגוף. התחושה שתיווצר בגוף עקב צריכת מוצרים אלה תהיה של כבדות ועייפות, בעיקר אחרי האוכל, אך יכולה להמשך לאורך היום, מערכת העיכול תהיה עמוסה ותתמלא בגזים והילד עשוי להתלונן על כאבים בבטן.

.

ארוחת ערב מאוזנת

מומלץ להמעיט ואף להימנע מהמאכלים הבאים לפני השינה: מוצרי חלב המיוצרים מחלב בקר, בוטנים, מוצרים העשויים מסוכר לבן  וקמח לבן, מאכלים מטוגנים ממתקים (זכרו שבמבה עשויה מבוטנים), שתייה ממותקת ומוגזת וקפאין.

חלבונים: מקור נפלא לחלבונים ופחמימות  בשר הודו או בשר עוף, דגים, ביצים וירקות.

 

סידן: טחינה, ואבוקדו  הם מקור סידן מומלץ.  אם אתם מעונינים במוצרי חלב כדאי לצרוך מוצרי חלב מחלב עיזים או חלב כבשים, חלב אורז וחלב שיבולת שועל.

 

יבוש לחות: גריסי פנינה הם מאכל המייבש לחות בגוף וגורם לתחושת שובע ואנרגיה. מרק גריסים בשילוב ירקות יכול להוות ארוחה מצוינת.

 

סוכרים מורכבים: סוכרים מורכבים שמקורם בקמח מלא,קמח שיפון ,קמח כוסמין ובסוכר חום יעלו את רמות הסוכר בדם בהדרגה ויאפשרו לתאים להכניס סוכר בקצב המתאים להם. רמות האנרגיה ותחושת השובע של הילד יהיו מאוזנות ויחזיקו לאורך זמן.

 

אוכל מבושל, המבוסס על ירקות וקטניות מעניק לגוף אנרגיה וחוזק. העובדה שהאוכל כבר עבר תהליך פירוק בבישול מאפשרת לגוף לבצע תהליכי עיכול בצורה קלה וחלקה יותר.

 

גם שתיית מים לאורך היום תשמור על טמפרטורת גוף נכונה ומשק נוזלים מאוזן בגוף. ילד שאינו שותה מספיק מייצר חום ומחסור בנוזלים שיגרמו לו להיות לא רגוע, עצבני ובסופו של דבר להרגשה פיזית לא טובה.

.

לפני השינה כדאי לתת לילד לשתות חליטה של תה שתעזור להרגיע ויחד עם זאת גם תשמר את ההרגל של שתיית נוזל חם לפני השינה (תחליף טוב לחלב לפני השינה). חליטת פסיפלורה,קמומיל וחליטת לואיזה הן דוגמא טובה.

 

תנו לילדכם להתנסות בטעמים חדשים ותופתעו לגלות כמה קל לחשוף אותם למאכלים ושתייה בריאים ומזינים ולאט לאט לגמול אותם מההרגלים הישנים והמזיקים

 שונויים, מגע והרגלי שינה

שינוי הוא סיטואציה שמביאה עימה התרגשות וציפייה, אך גם מתח וחשש. הרגל משתנה ולעיתים התחושה היא שהיציבות והשגרה שבהן הילד מרגיש נוח מתערערות.

 

כניסה לכיתה א' או מעבר אל הגן הם בין הרגעים הראשונים בחיים שהילד חווה פרידה מההורים והתמודדות עם עולם חדש ולא מוכר. מצבים כדוגמת אלו יכולים להוות זרז להפרעות שינה שמופיעות על רקע של חוסר שקט ומתח.

 

העולם ההוליסטי רואה במגע את אחד הכלים הטובים והבסיסיים לטיפול במתח נפשי. אם נחשוב על העניין לעומקו הדבר הראשון שתינוק מכיר הוא את מגע הגוף של אימו. עם יציאתו אל העולם הוא יחפש את ריחה המוכר ומגעה המרגיע וכך ימשיך ויחפש לאורך השנים, רק שהביטוי לחיפוש יהיה שונה ככל שיתבגר.

  

כשאנו מטפלים בדרך של הזן שיאצו, השאיפה היא להביא את הגוף והנפש בדיוק אל נקודת הביטחון והשקט הזה, שבקלות כל כך גדולה הורה משיג עם ילדו על ידי מגע. הזן שיאצו מזכיר לנו כמה מגע המכיל בתוכו אהבה וחמלה יכול לשנות מצב של אדם מקצה לקצה. מתחושה של עייפות, כאב ותסכול אל  תחושת רעננות ובהירות מחשבה, הקלה ונוחות ששכחנו שיכולה להתקיים במרוץ החיים היומיומי שלנו.

 

המרוץ הזה אינו פוסח על ילדים, שחשים בצורה מדהימה את המתח הסביבתי ומפתחים חוסר שקט נפשי שבמקרים רבים מתבטא בהפרעות שינה, התפרצויות זעם ובהפרעות התנהגותיות.

 

למכללת רידמן