זאת הייתה שנה שבה נמצא שיא לנשים ברשימת המליארדרים של פורבס. קודם כל, היה מספר גדול יותר של נשים מאי פעם. 138 בדירוג, החל  ממקום 104. בנוסף, היו יותר נשים שהתחילו עסקים במו ידיהן, 24 במספר.

 

רק 9 נשים ברשימה הקימו עסק לגמרי לבד

בתוך הרשימה מופיעה המעצבת טורי ברץ' והמסעדנית פגי צ'נג, אשר מנהלת רשת מסעדות סיניות בשם "פנדה אקספרס" יחד עם בעלה אנדרו. שתי הנשים מופיעות פעם ראשונה ברשימה. אחת המקימות של זארה, רוזלינה מרה, עכשיו האשה העשירה ביותר ברשימה שהקימה עסק בעצמה, המוערכת היום בסכום שיא של 6.1 מליארד דולר, ומדורגת במקום ה- 195.

 

זאת אמנם סיבה לחגיגה אך גם סיבה לתדהמה. זה אומר שרק 1.6% מהמליארדרים הן נשים שעשו את הונן במו ידיהן, ורק 17% מהנשים נמצאות ברשימה מבלי לרשת נתח גדול מירושה. בנוסף ל- 24 הללו, רוב הנשים ברשימה מארה"ב או סין, 15 הקימו עסקים יחד עם בעלן או אחיהן. בין 9 הנשים שהקימו עסקים לבדן נמצאות אופרה ווינפרי וממציאת הספנקס שרה בלייקלי. בניגוד לכך, רוב המליארדרים הגברים עשו את הונם במו ידיהם.

 

בנתה את עצמה. ממציאת המחטבים ספנס, שרה בלייקלי (צילום מתוך ויקימדיה)

 

נשים היום מקימות יותר עסקים מגברים

ובכל זאת, הסיפורים של הנשים הללו מעוררי השראה וזאת סיבה לתקווה. באשר ל- 2012, מוערך כי יותר מ- 8.3 מיליון נשים היו בעלות עסקים בארה"ב, עליה של 54% ב- 15 השנים האחרונות, כך על פי דיווח של הפורום הפתוח של אמריקן אקספרס. על פי הפורום, נשים כיום מתחילות עסקים פי אחת וחצי מגברים. נשים גם רושמות פטנטים על שמן יותר מתמיד. עדיין פחות מגברים, אך כפול מבשנת 1990, זאת על פי המועצה הלאומית לעסקי נשים.

 

על פי כתבה שפורסמה לפני כחודש בפורבס, מחקר של ה- GEM אשר חקר 59 כלכלות מראה שלראשונה מזה 13 שנה, נשים מקימות עסקים בקצב גבוה יותר מגברים בשלוש כלכלות (גאנה, ניגריה ותאילנד), ובקצב כמעט שווה לגברים בברזיל, אקוודור, אוגנדה ושוויץ.

 

"נשים באות מוכנות, נכונות, וביכולתן לממש מטרות יזמות" אומרת סוזן דאפי, המנהלת של המרכז למנהיגות ויזמות נשית באוניברסיטת באבסון. בכל זאת, דאפי מכירה בכך שכסף הוא לא תמיד המניע המרכזי: "נשים מתחילות עסקים בשל מגוון סיבות, הרבה יותר מאשר השורה התחתונה המסורתית". 

לכתבה בפורבס ישראל

 

עוד בפורבס ישראל: