לפני כמה שנים קיבלנו בירושה שטח אדמה בבית אליעזר בחדרה, וכמי שאוהב אתגרים קשים רק חיכיתי לרגע בו אקח את הקרקע הריקה ואבנה עליה את בית החלומות שלי: בית גדול עם שתי קומות שיכיל אותי, את אשתי ואת שלושת הילדים שלנו. דמיינתי איך אני מטפח את החצר שלנו, משכיר לאנשים את המרתף שנבנה בבית. היו המון פנטזיות קצת רחוקות מהמציאות. בתחילת 2012, כשאשתי הייתה בהריון עם התאומים וגרנו שלוש נפשות בבית של שני חדרים, יצאנו למבצע המטורף הזה שנקרא 'לקנות שטח ולבנות עליו בית'.

 

הבית כלפי חוץ - לפני:

 

הבית כלפי חוץ - אחרי:

 

בשורה התחתונה, בנינו בית של 2 קומות וחמישה חדרים, בגודל 190 מ"ר. הבנייה הסתיימה בסוף שנת 2013 בתקציב של למעלה ממיליון שקל פלוס חריגה גדולה במשכנתא ובמצב הרוח. כדי לשרוד את המציאות של הריון, משרה מלאה, ילד קטן בבית וניצוח על מקהלה של קבלנים שמביאים לך אולקוס, מצאתי את הפסיכולוג האולטימטיבי בדמות אתר אינטרנט שהקמתי באותה שנה.

 

דבר ראשון - בחרו שטח עם בריזה, נגישות ונוף שווה

לפני שמתקדמים לשלב הבניה, יש לבחור את השטח אותו תרצו לקנות. לנו לא הייתה ממש ברירה כי השטח היה בגדר עובדה מוגמרת אבל לגביכם - בתור התחלה, שטח טוב הוא כזה שיש לו כיווני אוויר שיאפשרו בריזה נעימה. בדקו שלפי תכניות התב"ע (תכנית בנין עיר) לא הולך לקום לכם מול הפרצוף גורד שחקים שיחסום את הנוף, שהאזור נגיש ולא חשוף מדי. זה הזמן לומר שכבר בשלב הזה כדאי לשלב אדריכל. האדריכלית שלנו היא זו שבדקה את התב"ע והבינה מה צפוי להיבנות בהמשך מול העיניים שלנו. בנוסף, העירייה מגדירה מה מותר ומה אסור לבנות בכל שטח שנמצא בתחומה ויש לברר מראש את הגדרות הבנייה בשטח שבחרתם. כדאי מאוד שהאדריכל שבחרתם יעשה את זה.

 

המטבח - לפני השיפוץ:

 

המטבח - אחרי השיפוץ:

 

איך הפכו הדלתות לאביזר הכי סקסי בבית?

כשמעצבים חלל, לרוב מתמקדים בצבע הקירות, סגנון הרהיטים, צורת החלונות ועוד. הטרנד העיצובי החדש מבקש להתמקד דווקא בדבר הראשון והאחרון בו אנו נתקלים בתוך כל חלל:

 

הדלתות. אבל איך מתאימים דלת לכל חלל? האם נותנים לה זהות וייחודיות משלה, ומהו צבעה האידיאלי? לחצו כאן לכל התשובות

 

 

דבר שני - אדריכל זול יעלה לכם ביוקר

המריבה הראשונה שלי ושל אשתי בתהליך בניית הבית הייתה בחירת אדריכל. לפני שהחלטנו על אדריכלית, האמנו שנוכל להסתדר בעצמנו. בוקר אחד אשתי העירה אותי עם איזו תכנית של הבית ואמרה לי 'תומר, הכל מוכן אפשר להתחיל לבנות'. היתי מבסוט לגמרי עד שהואלתי בטובי להציץ בתכנית ועיני חשכו. ראיתי בית עם קומה אחת שגוזלת את רוב הגינה, מרפסת בצד דרומי מה שאומר שיש שמש על הראש כל יום, קירות אלכסונים ומה לא. בקיצור תכנון חובבני לגמרי.

 

ברגע הזה הבנו שאם אנחנו רוצים בית חלומות אז חובה לשכור מישהו שבאמת יוכל להגשים את זה. בחרנו באדריכלית אחת מסוימת בגלל הכימיה הטובה שהייתה בינינו ואחרי שנסעתי לראות בתים שהיא עצבה וראיינתי את הלקוחות שלה. היא לא הייתה בין הזולים אבל הרגשנו שזה זה. סיגל גם שמשה סוג של מטפלת זוגית שעזרה לנו להבין מה כל אחד רוצה ומרגיש. היא זו שפישרה בוויכוחים בינינו, בדקה את הטענות והרצונות של כל אחד וגשרה בינינו לאורך כל הסקיצות.

 

בכל מקרה, לעולם אל תיקחו את האדריכל הזול ביותר. הזול הוא היקר, חברים. מחיר של אדריכל עבור פרויקט נע בין 15,000-60,000. המלצה נוספת – אל תגיעו לאדריכלית בלי פרוגמה: שפכו על דף את כל החלומות שלכם – גינה גדולה, שתי קומות, מטבח פתוח או סגור, כמה חדרים, האם רוצים שרותי אורחים, מקלחת בחדר הורים. זה חוסך בכמות הסקיצות של הבית וממקד את האדריכל.

 

דבר שלישי - מצאו מכון הדפסות זול, אתם תזדקקו לו

אחרי שהייתה לנו ביד סקיצה מגובשת וחתומה התחילה בירוקרטיה שארכה כשלושה חודשים. האדריכלית לקחה את התכנית לאישור של העיריה שפתחה עבורנו תיק בניה. שילמנו אגרת בניה, הכנו את הגרמושקה (תכנית הגשה ובה מכלול התכניות וטפסים המוגשים לעיריה עבור קבלת היתר בנייה).

 

אח"כ, בלית בררה שילמנו מסים של עשרות אלפי שקלים לעיריה כמו היטל פיתוח, היטל ביוב וכו'.  אחרי שהעירייה בודקת שאין חריגה בתכנית הבניה, אתם מקבלים מעין מגילת אסתר רק בלי הפאן של חג פורים - דף נייר עם 20 משימות שצריך לעשות כדי לקבל אישור בניה. לדוגמא: להחתים יועץ בטיחות, אגרונום, קבלן רשום, סגירת פינוי פסולת ועוד. מצאתי את עצמי במשך שבועיים רץ ממקום למקום כדי להחתים את כל הדרישות שלהם. אני ממליץ לקחת אוויר ולתקתק הכל כמה שיותר מהר כדי לא להימרח עם זה.

 

 

לאחר שמביאים לעירייה את כל החתימות, הגרמושקה צריכה לקבל את אישורה של הועדה המקומית לתכנון ובניה והאדריכל שלכם עושה תיקונים בתכנית בהתאם להערות שלהם.

חשוב לדעת שהגרמושקה הזו היא הוצאה גדולה שמצריכה הדפסות של עד 3 מטר לתכנית, וזה יקר מאוד. חפשו מכון הדפסות זול כי אתם תצטרכו עוד הרבה הדפסות כאלה.  

דבר רביעי: עשו תחקיר מעמיק לפני בחירת אנשי המקצוע

לבנות בית זה כמו לנצח על מקהלה של קבלנים ואנשי מקצוע שהביטויים הכי שגורים שלהם הם "אני אבוא מחר" ו"איפה הכסף". חלקם ימציאו דודות חולות, אבא שנפטר, אחות בבית חולים והעיקר ימנעו מלבוא אליך ולפקח על הבניה או לתקן טעויות ולכן צריך לדעת את מי לבחור לתפקיד.

 

את כל אנשי המקצוע שלנו בחרתי אחרי תחקיר מעמיק ואחרי שנסעתי לראות דוגמאות עבודה שלהם וראיינתי לקוחות. בחירת מהנדס, למשל, היא קריטית כיון שתפקידו לקחת את התכנית של האדריכלית ולתרגם אותה פרקטית לברזל ובטון.

 

עוד בעל מקצוע שבחירתו היא אקוטית הוא קבלן שלד. אני זוכר שהסתובבתי שעות כמו הומלס בכל מיני שכונות, ובכל פעם שראיתי שלד בדקתי עם הבונים מיהו קבלן השלד עד שמצאתי את קבלן השלד שלי. אסור להיות עצלנים, צריך להסתובב, לברר לעשות תחקיר עד שמוצאים את האדם הנכון.

 

דבר חמישי - אם אתם לא אנשים אסרטיביים במיוחד, שכרו מפקח בניה

אני ניהלתי לבדי את כל הליך בניית הבית מא' ועד ת': טלפונים מהבוקר עד הלילה, פגישות, ירידה לשטח, הסעת חומרים וציוד ממקום למקום וניהול הכספים. אני לא חכם גדול אבל אני אדם מספיק אסרטיבי כדי לדעת איך להתמודד עם קבלנים ואיך לומר להם 'לא' כשהם מבקשים עוד כסף ואיכשהו הם תמיד מבקשים עוד כסף. בנוסף, בגלל הגמישות שלי בעבודה יכולתי להיעדר גם באמצע היום.  אם אתם אנשים נחמדים מדי או לא מספיק אסרטיביים או סתם אין לכם זמן וחשק להתעסק עם כאב הראש הזה - קחו לכם מפקח בניה. בדומה לתפקיד 'מפיק בפועל', תפקידו לנהל את הבניה והפרויקט הלכה למעשה.

 

מפקח הבנייה גם ישים לב, במקומכם, אם כל מה שהזמנתם מהספקים השונים (קרמיקה, חלונות מסוג מסוים, דלתות ועוד) אכן הגיעו מהסוג המדויק שהזמנתם וזה בדיוק מה שמתקינים לכם. לא סוד שקבלנים לפעמים מבטיחים סוג מסוים ואתם לא תשימו לב שמה שמותקן לכם הוא מהסוג הזול יותר.

חשוב לזכור ששוק מפקחי העבודה הוא שוק פרוץ ולכן כדאי לבדוק שיש לו לפחות תעודה של הנדסאי בניין וכן, גם כאן כדאי לראיין לקוחות קודמים שלו ולוודא איתם שבפרויקט שלהם הוא טרח להגיע בכל השלבים הקריטיים כמו של הבנייה.

 

מפתן הבית - לפני:

 

מפתן הבית - אחרי:

 

דבר שישי – כסף? רק בסוף העבודה

אחד הדברים הכי חשובים והכי קשים לביצוע הוא להימנע מתשלום מקדמה לקבלנים. אסור לשלם אפילו שקל אחד בודד לפני סיום לפחות אחד משלבי העבודה. התשלום בסוף הוא כדי לחזק את המוטיבציה שלהם לחזור ולעבוד ולא לדחות את העבודה. אם שילמתם הכל מראש, הם לא צריכים אתכם יותר. איש הטיח שלי התחנן לקבל מקדמה וסירבתי, וטוב שכך. תוך כדי העבודה הוא פגע בטעות בצנרת ונאלצתי להזמין אינסטלטור שייתקן את הנזק. את מחיר האינסטלטור ניכיתי מכספו של איש הטיח. מה היה קורה אם הייתי משלם לו מראש? סיפור נוסף בהקשר הזה הוא קבלן שדרש בתוקף מקדמה של 30,000 וסירבתי. כמה ימים לאחר מכן הוא פשט את הרגל. מקרה נוסף קרה לי עם קבלן האיטום שדווקא כן שילמתי לו מראש וכשהייתה נזילה וקראתי לו להגיע הוא אפילו לא טרח להחזיר לי טלפונים.

 

 

ולסיום: דאגו שכל בעל מקצוע ינקה אחריו

במלאכת בניית הבית עוסקים בעלי מקצוע רבים, וכל אחד מהם מייצר המון לכלוך ובלאגן. כדאי להכניס סעיף בחוזה לפיו כל קבלן מתחייב לנקות את הבית בסיום עבודתו. זה יחסוך המון בלאגן (תרתי משמע) ו-ויכוחים מיותרים בין שלל הספקים לבין עצמם ולכם – המון כאב ראש

 

חזית הבית - לפני:

 

חזית הבית - אחרי:

 

הביאה לפרסום: אורלי בויום