שם: אירית אקסלרוד    

גיל: 46

לימודים: בוגרת הפקולטה לארכיטקטורה של הטכניון (B.Arch, 1993); בוגרת לימודי כלכלה ולימודים אורבאניים באוניברסיטת תל-אביב (1989); מוסמכת LEED AP.

המשרד הנושא את שמה ובבעלותה מתמחה: בבניה פרטית ברמה גבוהה, תכנון מבני ציבור ועיצוב חללים מסחריים ומשרדים. בשנת 2005 הוקם משרד נוסף בסן-פרנסיסקו, קליפורניה עטור פרסים מתחרויות בינלאומיות.

פז"מ בתחום: 20 שנה

פרויקט: בית פרטי בתל אביב

שטח: כ- 500 מ"ר

 

 

פילוסופיית העיצוב של האדריכלית אירית אקסלרוד מושפעת מעקרונות הבאוהאוס, ובהתאם היא יוצרת ארכיטקטורה מינימליסטית, כזו שמעוררת תחושת עוצמה מבלי להשתלט. אקסלרוד מקפידה לשמור על הניקיון והפשטות של הצורות והחללים, ונמנעת מתוספות שאינן הכרחיות. כך גם במקרה הנוכחי, שבו התבקשה לבנות בית פרטי עבור משפחה בת חמש נפשות, ויצרה חיבור מרתק בין הפנים לחוץ.  

 

עבור מי תכננת את הבית?

מדובר במשפחה עם שלושה ילדים שמבלה זמן רב ביחד הן בחוץ והן בפנים. אחד האתגרים היה ליצור הפרדה ופרטיות בלי לגרום לניתוק של החללים הציבוריים מהפרטיים בבית שטוח, בן קומה אחת ומרתף.

 

ואכן הבית, שמחובר בצורה אינטנסיבית לחצר, מגלם קשר הדוק בין החוץ לפנים בכל חלק וחלק. בנוסף, העיצוב של הבית כשני חללים מופרדים אך לא מנותקים, מאפשר את הפרטיות של עולם המבוגרים לעומת הילדים, ללא האינטנסיביות של הבלאגן הרגיל.

 

כיצד תוכנן הבית החדש?

הבית בנוי בשני מפלסים - קומת קרקע ומרתף. קומת הקרקע מחולקת לחלל הפרטי והציבורי וקומת המרתף כוללת חדר עבודה וחדר אורחים ומשמשת חלל משחקים רחב עם יציאה לחצר משחקים. החלל הציבורי שבקומת הקרקע פתוח לחלוטין ומשלב בין חלל מגורים, מטבח ופינת אוכל, ללא הפרדה מוחלטת ביניהם. האלמנטים השונים המופיעים בחלל זה, בין אם פריטי ריהוט או קירות, מגדירים ותוחמים את האיזורים בהתאם לתחומי השימוש. האגף הפרטי של הבית מכיל שלושה חדרי שינה ויחידת הורים נפרדת.

 

 

 

 

 

מהי יחידת ההורים הנפרדת שיצרת?

מבנה המגרש הוא ש"הוליד" את הרעיון של הפרדת יחידת ההורים במפלס. שימור מבנה הקרקע המקורי במגרש, שהיה בו הפרש גובה בין החלק הקדמי והאחורי, אפשר ליצור היררכיה בין יחידת ההורים לבין שאר הבית. יצירת הניתוק בין קירות חדר השינה והקרקע של האגף הפרטי מעניקה פרטיות ומדגישה את ההיררכיה בין החללים השונים. אפקט הריחוף שנוצר כתוצאה מכך משרה אוירה קלילה וקושר ויזואלית בין הקומה המרכזית למרתף שמתחת.

 

איזו חשיבה אדריכלית עומדת מאחורי העיצוב הייחודי הזה?

התכנון האדריכלי של הבית מבוסס על שני צירים העוברים בין הפנים לחוץ, זאת מתוך תפיסה שהפנים והחוץ, כמו עיצוב הפנים והאדריכלות, אינם ניתנים להפרדה אחד מהשני. האחד הוא ציר אופקי החוצה את הבית דרך החלל הציבורי, עובר דרך המסדרון והחדרים עד קצה המגרש, והציר השני, הוא ציר התנועה האנכי, מחלל הכניסה אל חלל המדרגות והקומה שמעל - שקושר את החצר המערבית למזרחית. שני הצירים הללו מתבטאים בחומר: חיפוי הקירות, הרצפות והתקרה, ובאל-חומר: צירי המבט, תנועת האור בבית – ובעצם כל אותם צירים מתוחכמים שמציגים את הגיאומטריה בבית - בעיני המתבונן.

 

מה היתרונות של עיצוב מינימליסטי כמו זה שיצרת כאן?

תפיסת העולם המלווה את עיצוב הבית הוא השקט והאיפוק הצורני, וכך הבית נתפס כמקום של רוגע בו הפרטים המינימליסטיים והשפה הנקייה והממושמעת מפרידים מהחיים שבחוץ. האדריכלות ועיצוב הפנים משלבים התייחסות אקלימית לאור ואוורור ומעניקים קו עיצובי אחיד לפנים ולחוץ. האור משחק תפקיד מרכזי בעיצוב הפנים: האלמנטים המשמשים להצלה וחריצי האור יוצרים מופעים צורניים המשתנים במהלך היום ו"משחקים" על התקרות, הקירות ורצפת הבית. המופעים הגאומטריים של האור כנגד המשטחים האופקיים והאנכיים בעלי החומריות השונה מעניקים אווירה ייחודית ורבת-עוצמה, מבלי להעמיס בקישוטים מלאכותיים.

 

 

 

 

 

איך הצלחת לשלב בטבעיות את החוץ כחלק מהפנים?

קירות הבטון הקונסטרוקטיביים הממשיכים פנימה בגימור הטבעי שלהם הם האלמנט הבולט המבטא את האמירה הברורה של גבול מטושטש בין פנים וחוץ ובין אדריכלות ועיצוב. בנוסף, חללי הבית הפנימיים הם גדולים ומאווררים, ללא עמודי הפרדה, וכך מתחברים בצורה מלאה אל החוץ. בחלל המגורים, לדוגמה, יצרתי חלל מלא ושלם שחלקו חוץ וחלקו פנים, ללא כל מחסומים או גבולות פיזיים. במקביל תכננתי בבית פתחים קטנים ומבוקרים, באופן ששומר על רצף הקשר ועל המבט החוצה לפי מהלך התנועה של האדם בבית. כל פתח מבוקר כזה חושף בדיוק את מה שנרצה לחשוף במבט מבחוץ, ולחילופין, ממסגר חלקי חוץ מסויימים במבט מן הפנים. 

 

אין יותר מדי פריטים בבית, נראה כאילו נתת כבוד לחומרים השונים ולטבע מבחוץ. איך זה מסתדר עם חיי משפחה אינטנסיביים?

למרות שהבית מכניס פנימה את החוץ, החזית לרחוב אטומה ברובה ומאפשרת פרטיות לדיירי הבית, בעוד שייתר החזיתות מחוררות ומאפשרות הצצה מבוקרת החוצה. הבית משרת את הדיירים ואת סגנון חייהם בצורה מושלמת הן בשמירה על קשר ובילוי משותף בחללי הבית והן במתן פרטיות על פי הצורך. האדריכלות והעיצוב הם דרמטיים וחזקים, אך שומרים על ארשת שקטה ומאופקת, מרשימה אך לא ראוותנית, והתוצאה מאוד אהובה על בני הבית.