ידוע שאנשים שחווים תסכול, סטרס, חרדה, מתח ואף שעמום נוטים לפתח הרגל מגונה של כסיסת ציפורניים. אולם מחקר חדש מאיר באור קצת שונה (ואולי יותר מחמיא?) את ההרגל המגונה: מחקר של אוניברסיטת מונטריאול בקנדה טוען שאנשים פרפקציוניסטים נוטים לכסוס ציפורניים. "אנו מאמינים כי אנשים עם התנהגויות חוזרות (כמו כסיסת ציפורניים ומשיכת שיער) פרפקציוניסטים יותר, כלומר הם לא מסוגלים להירגע ולבצע את המשימה בקצב 'נורמלי', לכן הם נוטים לתסכול, חוסר סבלנות, חוסר שביעות רצון וכדומה כשהם לא מגיעים למטרות שלהם. הם גם חווים רמות גבוהות יותר של שעמום", אומר החוקר הראשי קירון אוקונור
 
עוד באון לייף: 
אוקונור וחבריו הגיעו למסקנות במהלך מחקר עם 48 משתתפים, מחציתם סבלו התנהגויות חוזרות כמו כסיסת ציפורניים ומחציתם לא סבלו מהן. המשתתפים הופנו למעריך קליני לראיון טלפוני ומילאו שאלונים בבית. השאלונים כללו שאלות להערכת רגשות, ובכלל זה שעמום, כעס, אשמה, עצבנות וחרדה. בנוסף נחשפו המשתתפים (בנפרד, לא בקבוצה) לארבעה מצבים ניסיוניים במרכז המחקר, כל אחד מהם נועד לעורר תחושה שונה: מתח, הרפיה, תסכול ושעמום. 
 
אנשים עם היסטוריה של התנהגויות חוזרות דיווחו על דחף גדול יותר לעסוק בהתנהגויות אלה מאשר עמיתיהם בקבוצת הביקורת במהלך שלבי השעמום ותסכול של הניסוי, אך לא במצב ההרפיה. המסקנות הובילו את החוקרים לחשוב שמדובר באנשים פרפקציוניסטים יותר. 
 
תמונה: Shutterstock
 
אז בין אם אתם פרפקציוניסטים או סתם כוססים ציפורניים מתוך הרגל (או חיקוי, כפי שלא אחת קורה לילדים), כדאי שתדעו שיש מה לעשות בנושא. שירלי קטרון, דיאטנית ורוקחת בסופר-פארם, מסבירה כי כסיסת ציפורניים – אונכ?יופ?אגיה בשמה המדעי – שכיחה הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים, העוסקים בהרגל כמעט שלא במודע, באופן "אוטומטי". מלבד בעיה אסטטית הנלווית לכך, מדובר בהרגל רגשי. "לעתים הטיפול הוא דווקא פנימי, התנהגותי ורגשי, למשל בתכשירים שונים להרגעה, הן טבעיים כמו רסקיו או רגיעון, והן תרופתיים בהמלצת רופא", אומרת קטרון. 
 
 
 
 
כמניעה בעזרת תכשיר חיצוני, מציינת קטרון את משחת המרה המוכרת, מעין משחה בעלת טעם נוראי המונעת מהכוססים להכניסה לפה ובכך להימנע מהכסיסה. לעתים היא יעילה, ולעתים מתגברים הכוססים על הטעם הדוחה וממשיכים לאכול את הציפורניים שלהם. 
קטרון מציעה להתמקד גם בחיזוק ובשיקום הציפורניים. "יש על המדפים תוספי תזונה, ויטמינים ותכשירים קוסמטיים שנועדו לחיזוק הקצוות של הגוף, בראשם ציפורניים, עור ושיער", מסבירה קטרון.
 
אז מה מומלץ?
מתחילים מבפנים: "יש כמוסות לבליעה של אבץ, ויטמין C, סיליקה, נחושת וכדומה, המשמשים כאבני הבניין של השיער והציפורניים", אומרת קטרון.
 
קטרון מוסיפה כי יש גם פורמולות משולבות המכילות מגוון של מרכיבים ולא רק תוסף אחד, למשל HNS Complex מבית סולגאר - פורמולה לטיפוח השיער, העור והציפורניים. הפורמולה מטפלת בציפורניים שבירות והיא מבוססת על קרטין, קולגן ואלסטין, חלבונים סיביים חזקים, המהווים את אבני הבניין של השיער, העור והציפורניים. עוד יש בה גם סיליקה, מינרל התומך בשלמות ובחוזק השיער והעור, מטפל גם בציפורניים סדוקות ושבירות; נחושת החשובה להיווצרותם של סיבי קולגן חזקים וגמישים; חומצות אמינו העוזרות ביצירת שכבות הקרטין ותומכות בתפקוד של קולגן ואלסטין ואבץ, מינרל המשמש כנוגד חמצון רב עצמה, בעל תועלות רבות עבור בריאות השיער, העור והציפורניים.
 
מחיר: 134 שקל לאריזה של 60 טבליות; 217 שקל לאריזה של 120 טבליות
 
BioSil היא פורמולה של חברת אלטמן לטיפוח השיער, העור והציפורניים, המשתייכת לטרנד הנוטרי קוסמטיקס - רכיבים תזונתיים שנלקחים דרך הפה, בעלי ערך מוסף לבריאות. כמוסות BioSil משפיעות על ייצור הקולגן ובכך על כמות הקרטין - החלבון שבונה את השערה והציפורן, והן גם מכילות סילקה. 
 
מחיר: 180 שקל ל- 60 כמוסות
 
 
סיליצאה ביוטי הן כמוסות של צורן לטיפול בציפורניים, שיער ועור. המוצר, של חברת H?bner  הגרמנית, משווקות על ידי מורז צמחי מרפא, ומבוססות על סיליצאה, פורמט ביולוגי של המינרל צורן, שהוא האלמנט השני בחשיבותו לקיום חיים אחרי החמצן. באופן הופעתו בגוף האדם, אחראי הצורן על היווצרות עור חלק ובריא, ציפורניים חזקות ושיער מלא. 
מחיר: סיליציאה ג'ל, 70 שקל ל-200 מ"ל;  150 שקל ל-500 מ"ל. סיליציאה ביוטי כמוסות, 80 שקל ל-30 כמוסות.  
 
 
יוצאים החוצה: מלבד למרה, יש לקים שונים האמונים על פעולה דומה – מניעת כסיסה או הפחתתה. אחד מהם, למשל, שייך לחברת ORLY ונקרא NoBite וגם לחברת Chic יש מוצר דומה ותפקידו למנוע את עצם הכסיסה. 
 
 ORLY, מחיר: 50 שקל
 
 
 Chic, מחיר: 50 שקל
 
 
אם כבר נגמלתם מההרגל, ונותרה בפניכם משימת השיקום, קטרון ממליצה על שורה של מחזקים, למשל מחזק ציפורניים של לייף פרופשונל עם מרכיב אנטי פטרייתי, למראה ציפורניים בריא. ישנם מחזקים נוספים, של חברות כמו chic, orly ותפוח. 
 
 
קטרון מציינת שגם תזונה עשירה בחלבונים, המבוססת על הרבה בשר, דגים, ביצים וקטניות, שנאכלות בשילוב פחמימה כדי שהחלבון ייספג, יעזרו בשיקום ציפורניים חלשות, שבירות וכסוסות.