בוקר. פגישה חשובה עוד שעה. את מדדה אל עבר מכונת הקפה וחולפת בדרך ליד המראה במסדרון. והנה הוא שם - חצ'קון ענקי, בוהק וחוצפן שקורץ לך מעבר לפנים, כאילו לא עבר עשור (או יותר, מי סופרת?) מאז שסיימת את גיל ההתבגרות.

 

עוד באון לייף: 

 

"פצעונים, או חצ'קונים כפי שאנחנו קוראים להם, הם תופעה שאיננה עוברת עם כיבוי הנרות בגיל 20", מסבירה רונית גילר, מנהלת מחלקת קוסמטיקה בסופר-פארם בדיזינגוף סנטר, "היא ממשיכה ללוות אותנו גם בעשורים הבוגרים יותר של חיינו ודורשת טיפול ממוקד. לרוב מדובר בפצעים ספורים ולא ב'תפרחת' כמו בגיל ההתבגרות".

 

הרמן וייס, רוקח ומנהל מחקר ופיתוח בחברת סבוקלם, מסביר כי הפצעונים "נגרמים לרוב משינויים הורמונאליים שמביאים להפרשה מוגברת של השומנים בגוף. השינויים יכולים להיגרם מתזונה, גלולות, מחזור חודשי וסטרס. אלו גם החדשות הטובות – כי תזונה נכונה ופעילות גופנית יכולות להשפיע על הפעילות בעור הפנים".

 

אז מה לעשות?

לצד שינויים באורח החיים, איריס כהן רוקחת בכירה בסופר-פארם, מזהירה מפני טיפול לא נאות והזנחת עור הפנים "יש מקרים שבהם פתאום בגיל 40 מתחילים להופיע חצ'קונים אצל נשים, ואז בדרך כלל ההמלצה היא להשתמש באנטיביוטיקה במרשם. במקרים פחות חמורים, וגם כנוהל בניקוי הפנים אני ממליצה להשתמש בסבון פנים לניקוי עמוק שמנקה את העור בצורה עדינה, לא שורף ומצמצם את נוכחות והשפעת החיידקים. כדאי לחפש סבונים עם חומרים פעילים כמו חומצה לקטית שמסייעת בפתיחת הנקבוביות שנסתמו עקב השומן ומסייעת לנקות את העור וטריקלוזן, חומר אנטי בקטריאלי שמסייע לעור להבריא".

 

תמונה: Shutterstock

 

גם וייס וגם גילר מסכימים עם כהן, ומדגישים את חשיבות ניקוי הפנים בבוקר ובערב תוך הקפדה על תכשירים לא אגרסיביים, שלא מגרים או מייבשים את העור. "עדיף לחפש תכשירים שמבצעים פילינג עדין, פותחים נקבוביות שנסתמו ומונעים היווצרות פצעים נוספים", מסביר וויס. "תכשיר ניקוי אגרסיבי ייבש את העור. בתגובה העור יפריש כמויות גדולות של שומן ועוד פצעים ייווצרו. הניקוי היעיל ביותר לעור הפנים הנוטה לפצעים הוא עם ג'ל ניקוי המיועד לעור שמן ושימוש במי פנים עם פילינג עדין להשלמת התהליך".

 

השימוש בתכשירים שונים לייבוש וניקוי העור עלולים לפגוע באיזון הלחות הטבעי של הגוף ולהוביל לעור יבש, מחוספס ולא נעים. לכן ממליצה גילר, בנוסף לתכשירי הניקוי, להשתמש בקרם לחות עדין ויעודי שלא יסתום את הנקבוביות וישמור על לחות מאוזנת ונטולת ברק שומני.

 

ומה לעשות במצב חירום כשחצ'קון מופיע דווקא לפני דייט או פגישת עבודה חשובה? "במקרה כזה אני ממליצה על מסכות או קרם יעודי שנועד לפעול במהירות ולצמצם הופעה של פצעונים חדשים. בתחום יש מספר מסכות שפועלות במהירות ומייבשות את הפצעונים מבלי לפגוע במראה של העור. עם זאת, יש לזכור שרק שגרת ניקיון אפקטיבית ועקבית, יחד עם תזונה מאוזנת והפחתת סטרס, ימנעו את הופעת הפצעונים לגמרי".  

 

אז מה כדאי לאמץ ועל מה מומלץ למצמץ? בדקנו עבורכם את מוצרי הטיפוח הכי טובים לטיפול בפצעונים לעור בוגר:

 

 פיור זון, לחות לעור שומני של לוריאל פריז, 90 שקל

קרם לחות חביב, שלא מכביד על העור ושקל לסחוב בתיק ולהתמרח בדיסקרטיות. מומלץ במיוחד למי שמחפשת לחות אבל מפחדת משומן יתר.

 

 

 

סבון לניקוי עמוק מסדרת פרופשנל של לייף מבית סופר-פארם

סבון שמספק ניקוי וחיטוי לעור משומן, לכלוך ומזיקים. הסבון גם מטפל בנגעי עור וגם מונע כאלו המאיימים להתקיף את העור בעתיד. הוא מעניק "מכה" נעימה של רעננות לפנים, וטוב גם למי שלא סובלת במיוחד מפצעונים, אבל בכל זאת מעוניינת בניקוי רציני. 

 

 

קרם לחות מרגיע לפנים של AHAVA, מחיר: 190 שקל

נמרח יומיים אחרי הטיפול החודשי של הקוסמטיקאית ורק שיפר תוצאות. נספג בקלילות וכבונוס הותיר את העור עם ריח נהדר.

 

 

ג'ל לטיפול מהיר בפגמי עור של clean and clear, מחיר: 51 שקל

הג'ל וחצ'קון סורר של טרום מחזור נפגשו לקרב בצהרי היום. החצ'קון לא התפוגג לחלוטין, אבל הראה סימני נסיגה משמעותיים ועם טיפה קונסילר נעלם מהעין לבלי שוב.

 

 

Anti-Blemish Solutions Clinical Clearing Gel של קליניק, מחיר: 190 שקל

ג'ל קריר למריחה שהוכנס לשימוש בלילה שלפני אירוע חשוב ולחוץ. מיד עם המריחה הגיעה תחושת הצריבה ולמחרת כמעט ולא היה זכר למפגע.

 

 

משחה טיפולית לריפוי פצעונים של פאיו, מחיר: 175 שקל

לפני דייט שלישי ומכריע, וכחלק ממדיניות צמצום נזקים עתידיים, המשחה נמשכה בנדיבות והשיגה תוצאות טובות בהחלט. רק כדאי לשים לב שהריח הנעים קצת משתלט על תכשירים אחרים.

 

 

מוס ניקוי של לקטופיל יאנג, מחיר: 40 שקל  

מוס שלא בא ללטף או לפנק, אלא לעבוד. ייבש והעלים מה שצריך, אבל עם זאת הותיר עור שזקוק בדחיפות ללחות.

 

 

תמיסה לייבוש פצעונים של קרליין, מחיר: 90 שקל 

תמיסה ששווה כל שקל והוכיחה את כוחה לחצ'קונים עקשניים במיוחד של אישה בוגרת. קחו בחשבון שהיא מייבשת ודורשת בוסט לחות צמוד.

 

 

מסיכת זיט-אאוט של סבוקלם, מחיר: 70 שקל

תכשיר מעולה שאמנם ממותג לצעירים, אבל גם בני שלושים פלוס יצאו ממנו נשכרים. לא מייבש יתר על המידה, מהיר ואפקטיבי. לאמץ לתיק החירום באמבטיה.

 

 

קרם לחות על בסיס שקדים של ולדה,  מחיר: 103 שקל  

הקרם של החברה הטבעית נמסר לבעלת עור רגיש עם נטייה לפיגמנטציה ופצעונים מציקים בסנטר, וזו דיווחה כי הוא עושה עבודה נפלאה בהרגעת עור מגורה אבל פצוע.

 

 

קרם לניקוי הפנים של סופט טאץ', מחיר: 30 שקל

הוא אמנם לא בליגה של הגדולים, אבל אם נתקעת בצימר צפוני לפני הצעת נישואים, הוא ה-SOS שלך. מותיר עור רך ונקי, אך החצ'קונים שרדו להציק יום נוסף.

 

 

פילינג מסדרת Pure Active Intensive של גרנייה, מחיר: 72 שקל

פילינג ביתי המועשר בנגזרת של פחם פעיל מן הטבע, שידוע ביכולת שלו לספוח שומנים עודפים ולכלוך מהעור. הוא נשלח ללוות אותנו במקלחת לאחר יום מעצבן במיוחד, ולאחר השימוש העור נותר נקי וצמא ללחות. בבוקר שאחרי מספר הפצעונים האדמומיים פחת משמעותית.

 

 

Clear Difference Advanced Blemish Serum   של אסתי לאודר, מחיר: 410 שקל

סרום שחודר עמוק (לפחות ככה זה מרגיש) ומלחלח את העור באינטנסיביות. חצ'קון שהחל להיווצר ערך נסיגה מהירה פנימה והעור הרגיש כמו בפרסומות. חבל רק שהוא כל כך יקר.