כמה כללי ברזל במטבח:

 

תפקוד ובטיחות: 

הדבר הראשון שכדאי לעשות בזמן שמתכננים מטבח חדש הוא להחליט על אופי המטבח ובהתאם לכך להתאים לו את העיצוב. במידה ואתם משפחה שנמצאת המון במטבח ומבשלת לעיתים קרובות כדאי לבחור חומרים וצבעים שיתאימו לעבודה שוטפת ותחזוקה נוחה. במידה ואתם בעיקר מחממים אוכל ונמצאים פחות באזור המטבח ניתן לבחור מטבח בהיר ומאוורר שדורש פחות תחזוקה. בתכנון מערך התנועה במטבח כדאי לחשוב על צירי התנועה הקיימים,  מקרר - כיור – כיריים או תנור, ולדאוג למקם את כל האביזרים כדי לאפשר נוחות מקסימלית. נקודה חשובה נוספת היא מיקום מדיח הכלים בסמוך לכיור. נוחות היא תנאי חשוב מאוד לעבודה במטבח ולכן בזמן התכנון הקדישו מחשבה למי הם האנשים המשתמשים במטבח ואיך ניתן להתאים להם את אזורי העבודה, אם יש ריבוי משתמשים- האם ניתן לתכנן להם משטח עבודה מרווח? חשוב לזכור שמרבית עבודות הבישול מתקיימות באזור שבין הכיור לכיריים ולכן חשוב לתכנן אותו בצורה נוחה.

 

שיעור בעיצוב: כך תעצבו את קירות הבית

כך תעצבו את חדר האמבטיה המושלם

 

הבטיחות היא תנאי חיוני במיוחד בסביבה מסוכנת כמו המטבח, לכן הקפידו על גובה תקני של שקעי חשמל הרחק מאזורים רטובים, ריצוף אנטי סליפ והימנעו מפינות חדות שיכולות לפצוע אתכם.

 

(מטבח בעיצוב Hemed Kitchens&More)
 

החומרים:

מכיוון שמטבח הוא לא חלל שעובר שיפוץ לעיתים תכופות, חשוב לתכנן אותו היטב כך שיתאים לכם לשנים רבות. כמובן שחייבים לשים דגש על החומרים שאתם בוחרים כדי שיעמדו בשנים של עבודה. כד להבין טוב יותר, הנה כמה דגשים לבחירת חומרים:

הדבר החשוב ביותר במטבח הוא דווקא הדבר אותו אנו לא רואים –הפרזול. פרזול איכותי הוא תנאי חיוני לעמידות המטבח וחשוב להשקיע בפרזול שייתן לכם שנים של שקט נפשי. בחרו מנגנוני טריקה שקטה וצירים בעלי טווח תנועה רחב לנוחות ובטיחות בזמן העבודה.

 

חיפוי הקיר נועד להגן על הקירות מנזקי המים והבישול וכדי לתת ערך דקורטיבי, אבל לא תמיד חייב לחפות את כל הקירות. ניתן לשלב אזורים צבועים בצבע עמיד בעובש ופטריות עם חיפויי קיר באזורים "עובדים" וכך לצמצם עלויות.

 

כיום קיים מגוון רחב של אפשרויות לחיפויי קיר – קרמיקה, אבן טבעית, אריחים מודפסים, לוחות זכוכית, לוחות נירוסטה או פסיפס. כל אחת מהאפשרויות הללו יכולה להתאים את עצמה לתקציב ולמראה הכללי של המטבח שלכם. חיפויי זכוכית ונירוסטה יצרו מראה קר ונקי. חיפויי קרמיקה, אבן טבעית ופסיפס יצרו מראה כפרי וחם יותר. 

 

בזמן שחזיתות הארונות יכולות להיות עשויות ממגוון רחב של חומרים כמו פורמייקה, עץ מלא, זכוכית ועוד, גוף הארונות עשוי בדרך כלל סיבית, סנדוויץ או MDF מכיוון שעלות של חומרים אלו היא נמוכה יחסית והם עמידים לשנים רבות. חשוב לבדוק שגוף הארונות מחובר יחדיו בעזרת ברגים ודבק ולא רק בסיכות כדי להבטיח שהכל ישאר מחובר לאורך זמן.

 

הידיות הם אלמנט עיצובי חשוב מאוד והן יכולות לשנות את המראה של המטבח כולו. בחרו ידיות שיתאימו למראה שאתם רוצים ליצור. ידיות אינטגרליות ישדרו מראה מודרני ונקי ואילו ידיות מפותחות ושחורות יצרו מראה כפרי.

 

צבע במטבח: 

טכניקות העיצוב שקיימות היום רבות, מגוונות ובלתי נגמרות וכולן תלויות בהעדפה האישית שלכם וכמובן בתקציב הנתון. הכלל העיקרי בבחירת הצבעים במטבח הוא שמירה על הרמוניה בין כל הגוונים הנבחרים ולכן מומלץ לבחור פלטת צבעים שמורכבת מצבע הארונות, צבע הריצוף, צבע משטח העבודה וצבע חיפויי הקיר – כל האלמנטים הללו צריכים להשתלב יחד לתמונה אחידה. במידה ובוחרים צבע דרמטי להכנסת עניין לחלל צריך לבחור בצבע משלים או מנוגד לפלטת צבעים זו כדי לשמור על ההרמוניה.

 

אפשר גם לשלב נקודות צבע מעניינות בחלל במספר דרכים – קלאפה עליונה מחופה בצבע מרענן, טפט עם עיצוב גרפי בולט על אחד הקירות החשופים, אריחים מצויירים כחיפויי קיר או אפילו מכשירי חשמל צבעוניים. במידה והמטבח שלכם פתוח לחלל הציבורי כדאי לחשוב על סגנון עיצובי הממשיך את החלל מאזור הסלון ופינת האוכל כדי ליצור אחידות בחלל הציבורי.

 

מטבח בעיצוב נירלט (צילום: יח"צ)

 

אחסון במטבח: 

אחסון הוא הנקודה החשובה ביותר בתכנון המטבח, ולכן חשוב לתכנן היטב מקומות אחסון יעודיים לכל הכלים ומכשירי החשמל שלכם. לפני שמתחילים לתכנן מטבח חדש מומלץ לעבור על כל הציוד שיש לכם במטבח, למיין ולהחליט מה נשאר ומה הולך. לאחר שתעשו את זה תוכלו לדעת כמה מקום אחסון אתם צריכים. אל תשכחו להשאיר מקום למכשירי חשמל שאתם לא רוצים שישבו על השיש כמו מעבד מזון, מיקסר, טוסטר או כל כלי שאתם משתמשים בו. נוח מאוד לאחסן את מכשירי החשמל במגירות שמאפשרות גישה נוחה יותר בזמן העבודה.

 

הגישה בשנים האחרונות היא לוותר על הארונות העיליים שיוצרים תחושה כבדה יותר ולשלב קיר אחסון בגובה מלא על אחד הקירות. בצורה זאת ניתן לפצל את המטבח לשני אזורים, חלק אחד עם ארונות תחתונים ומשטח עבודה וצד נוסף עם ארונות בגובה מלא שכוללים את המקרר והתנור הבנוי. בחלק הנמוך של המטבח ניתן לשלב קלאפה תלויה או מדפים דקורטיביים כדי לאזן את החלל. בניגוד לארונות ישנים שהיו מורכבים ממדפים, הגישה כיום היא לאחסן את כל הציוד במטבח במגירות נשלפות, בהם תוכלו לאחסן את הצלחות, כוסות, סירים, כלי פלסטיק ועוד ובצורה זאת תוכלו לראות את כל תוכן המגירה בזמן השליפה ולהשתמש בכל הציוד.

 

תאורה במטבח:

תאורה נכונה היא תנאי חשוב לבטיחות בעבודה במטבח, ולכן יש צורך לתכנן תאורה חזקה שתאיר את כל אזור המטבח. בנוסף כדאי להוסיף גופי תאורה ממוקדים באזורי משטח העבודה כדי להבטיח בטיחות מקסימלית. בתכנון חלוקת התאורה ניתן לתכנן שליטה נפרדת על כל אזור במטבח, דבר שיאפשר לכם לחסוך בחשמל בהתאם לשימוש שלכם בחלל.

 

טיפים לסטיילינג במטבח:

פינת אוכל קטנה: מומלץ להוסיף באזור המטבח פינת אוכל קטנה לשימוש יום יומי של המשפחה.

לשבור את השעמום: במקרה בו יש לכם מטבח בהיר ונייטרלי אתם יכולים לרענן את המראה שלו בעזרת צביעה של אחד הקירות החשופים בצבע דומיננטי או לקשט אותו בעזרת מדבקת קיר גדולה.

שינויים ללא עלות גבוהה: ניתן לשנות את מראה החזיתות בעזרת פיתוחים שונים המודבקים על החזית. ליצירת מראה כפרי ניתן לשלב מסגרת מרובעת עם קצוות קטומים, וליצירת מראה מודרני ניתן לשלב מסגרת בקווים ישרים וחדים. לאחר ההדבקה של המסגרות ניתן לצבוע את כל החזיתות לקבלת מראה חדש ללא מאמץ.

קצת ירוק במטבח: צמחי תבלין טובים לא רק לבישול, הם מוסיפים ערך אסתטי רב למטבח. ניתן לשתול מספר סוגים שונים בתוך אדניות תואמות המשלימות את המראה הכללי של המטבח. ניתן לבחור אדניות עץ, אדניות פח או אפילו פחיות שימורים שונות, ללא התווית כמובן.

 

(צילום באדיבות עמודי שלמה)

 

טיפים לשיפוץ המטבח: 

במידה והתקציב מונע מכם להחליף את המטבח כולו ניתן להחליף רק את החזיתות ולהשאיר את שלד המטבח. בצורה כזאת ניתן לקבל מטבח במראה חדש ללא העלות הגבוהה של החלפת השלד. ניתן לבחור מספר חיפויים שונים לחזיתות שיכולים להתאים לכל תקציב.

 

ככל שיהיו יותר חפצים מונחים על משטח העבודה יתקבל מראה עמוס ומבולגן יותר, לכן תכננו מקומות אחסון ומדפים לכל הפריטים שיעזרו לכם לארגן את החלל בקלות.

 

אי מטבח הוא אחד הטרנדים החזקים ביותר בעיצוב מטבחים בשנים האחרונות, ומסיבה טובה. הם עונים על המון צרכים כמו אחסון ומקום ישיבה יום יומי. ניתן לשלב על האי כיור, כיריים או תנור במידה ולא ניתן לשלב אותם באזור הארונות. חשוב לזכור שאי אינו מתאים בחללים הקטנים מ- 4 מ"ר ומומלץ להשאיר מטר בין צידי האי לחלקים אחרים של המטבח.

 

במידה ואתם מתכננים תנור בנוי באזור של ארונות גבוהים, נסו למקם אותו בגובה של מעל 70 ס"מ כדי שלא תצטרכו להתכופף בכל פעם לבדוק את תוכן התנור.

 

בבחירה של משטחי עבודה ניתן לבחור מבין מספר אפשרויות: שיש - הבחירה המסורתית והנוחה מפני שהוא עמיד, בעלות ממוצעת ומגיע במגוון רחב של גוונים. משטח קוריאן – משטח לבן המותאם לגודל הנדרש. משטח נירוסטה - נותן מראה תעשייתי או משטח בוצ'ר המותאם לעבודה בחלל רטוב היוצר מראה חמים וכפרי. לכל משטח עבודה שאתם בוחרים חשוב להתאים כיור וברז שישלימו את המראה וכמובן חיפוי קיר הממשיך את הקו העיצובי.

 

כשאתם רוכשים מכשירי חשמל חדשים למטבח הקפידו לרכוש מכשירים בצבע אחיד כדי ליצור הרמוניה בין כל המרכיבים השונים.

 

(צילום: טולמנ'ס)

 

מושגים שמוכרחים להכיר:

בילט אין: מושג המתייחס לתנור או כיריים המגיעים ללא תושבת וניתן לשלב אותם בארונות המטבח.

טריקה שקטה: מנגנון מבוסס בוכנה המאט את חזרת המגירה למקום ומונע טריקה.

ידיות אינטגרליות: ידיות העשויות מפרופיל המשולב בחזית הארון ומיועדות ל"היבלע" בעיצוב הכללי.

תאורה מרכזית: גוף תאורה גדול שממוקם במרכז החלל ונועד לשטוף את כל החלל באור. תאורה זו צריכה ליצור מספיק אור כדי להגיע לכל חלקי החלל ברמה גבוהה.

תאורה היקפית/נקודתית: תאורה היקפית נועדה לספק תוספת לתאורה מרכזית. ניתן להוסיף תאורה היקפית באזורים בהם קיימת חשיבות לבטיחות בעבודה כמו המטבח, או לנוחות עבודה כמו ליד מחשב. תאורה היקפית יכולה לשמש גם כאלמנט דקורטיבי.

 

מחפשים רעיונות לעיצוב המטבח? קבלו השראה: