הילארי דווי נתקלה בלא מעט מכשולים בחייה. אשת העסקים הקשוחה נאלצה בעבר לשאת על גבה הצעיר את פשיטת הרגל של הוריה, סבלה מאלימות מצד בעלה, התמודדה עם ההתמכרות של בנה להרואין ועם שבץ שהותיר אותה משותקת חלקית. אבל היא מעולם לא הרימה ידיים. לא זאת בלבד שהמוטיבציה והרצון להצליח הפכו את דווי, בת ה-60, למולטי-מיליונרית, אלא שהם גם הביאו אותה לסדרה משלה ב-BBC ולאחר מכן בערוץ 4 הבריטי בתוכנית "המתמחה". כיצד בנתה את עצמה הילדה מבולטון עד שנהפכה לאשת עסקים מצליחה ולשם בולט בתעשייה, כמו גם לנושאת התואר אשת העסקים של השנה פעמיים?

עוד סיפורי הצלחה בשיתוף מרצדס בנץ

כשדווי היתה בת 7 בלבד, עסק התקנת חימום מרכזי בבתים של הוריה פשט את הרגל, והנושים החלו לדפוק על דלת ביתם. "חלק אחר חלק הם הפשיטו את כל הבית שלנו – מזרנים מהמיטה, כלי מטבח ותנור מהמטבח – ואנחנו עמדנו וצפינו", היא מתארת באוטוביוגרפיה שלה.

המשפחה נאלצה לעבור לגור עם סבתה של דווי, אותה היא מכנה "אמילי המרשעת". החוויה המפוקפקת הזו הביאה את דווי להחלטה הנחושה שהיא לעולם לא תגמור כך את חייה. וכך, בגיל 11 היא כבר עבדה עבור אביה, ומזגה כוסות בירה בפאב שפתח ומאז היא לא חדלה מלעבוד.

"חלק אחר חלק הם הפשיטו את כל הבית שלנו"

בניגוד לשני אחיה, דווי לא הלכה לאוניברסיטה. היא עזבה את בית הספר בגיל 16 ושירתה בחיל האוויר המלכותי לתקופה קצרה, לפני שנכנסה לעולם העסקים. בגיל 20 היא נכנסה לתעשייה שתביא לה בהמשך את הונה, כשהחלה לעבוד כאשת מכירות בחברת הפצה. היא התקדמה בעבודה והגיעה לתעשיית הלוגיסטיקה, עם תפקידים בחברות שילוח שונות, בהן TNT.

 

סופשבוע עם מרצדס:

 

מורן סער משתפת בחוויה שלה

 

לטור המלא>>

 

 

"לבסוף קודמתי לתפקיד מנהלת מכירות ארצית ב-TNT, אבל בשביל לבלות יותר זמן עם בני, מווליט, עזבתי והתחלתי לעבוד כיועצת שיווק עצמאית בחברת גרירה", סיפרה דווי בעבר. "באחד הימים שמעתי לקוח מספר כי סיפוק משלוח פשוט ברחבי בריטניה לוקח לו 12 יום, מכיוון שהוא צריך לחכות שהמשאית שלו תתמלא בעוד הזמנות. זה נתן לי את הרעיון הראשוני להקמת פאל-אקס (pall-ex), שירות משלוחים שמגיע תוך יום. חשבתי לאגד כמה מובילים יחד לפי המיקוד, שסיפקו את הסחורה ליעד מרכזי, ואז הובילו מטען אחר בחזרה. לשם כך, ביקשתי לשכור האנגר ענק ולגייס צוות שיענה לטלפונים".

לאחר שהחליטה ב-1996 לקפוץ למים העמוקים ולהקים עסק משלה, היא גילתה שגיוס הון ראשוני הוא בלתי אפשרי. אף על פי שהיה לה ניסיון של 17 שנה בתחום ותוכנית עסקית מפורטת, מנהל הבנק שלה אמר לה: "את אישה שמנסה לעשות עסקים בעולם של גברים. אני לא מתכוון לתת לך הלוואה או קרדיט".

אישה שמנסה לעשות עסקים בעולם של גברים. תמונה: Shutterstock

לאחר הסירוב, נאלצה דווי למכור את ביתה ולקנות מכונית זולה יותר, כדי לממן את הסטארט-אפ שלה. לעתים היא בקושי יכלה להרשות לעצמה לקנות אוכל. "כשהבנק סירב להלוות לי 112 אלף ליש"ט, הייתי נחושה להקים את העסק בעצמי ומכרתי את הבית. היה קשה בהתחלה. הייתי מרוששת ושכרתי דירה מעל חנות פיש אנד צ'יפס קטנה. הדירה היתה קפואה ונאלצתי לעטוף את בני בנייר אלומיניום כדי לשמור עליו מחומם".

אבל למרות העיכובים והמכשולים, פאל-אקס אכן נוסדה בהאנגר מטוסים ישן. דווי גייסה בתחילה 35 מובילים, מספר שיאפשר לחברה לכסות את אורכה ורוחבה של בריטניה. אבל ההימור הוכיח את עצמו. מה שהחל כעסק של אישה אחת, הוא היום רשת הפצת המטענים הגדולה בבריטניה, עם מחזור שנתי של כ-75 מיליון ליש"ט. פאל-אקס מפיצה כיום עד ל-9,000 משטחי שינוע ביום, והיא התרחבה לכל רחבי אירופה.

עם זאת, בזמן שעבדה ללא הפסקה כדי להקים את העסק שלה, חייה האישיים של דווי חטפו מכה אחר מכה. היא יצאה משלושה מערכות נישואים כושלים, בהם אלימות שספגה מאבי בנה מלוויט – שגם נלחם בעצמו בבעיות קשות. "בני נלחם בהתמכרות להרואין במשך שנים", סיפרה בראיון. "גיליתי את זה ב-2004, כשהוא מכר תכשיטים, טלוויזיות ומכשירי די.ווי.די כדי לקנות סמים. התחושה היתה שיסודות חיי מתחילים להתפורר".

"נאלצתי לעטוף את בני בנייר אלומיניום כדי לשמור עליו מחומם". תמונה: Shutterstock

בסופו של דבר, מאמציה השתלמו ובנה נקי כיום, עובד ונמצא במערכת יחסים יציבה משלו. ואולם המכשולים לא הסתיימו בכך. ב-2009, לאחר ניתוח למתיחת בטן, עברה דווי שבץ, שהותיר אותה משותקת חלקית. אבל דווי לא ויתרה לעצמה והמשיכה לעבוד. כיום היא משקיעה בעסקים אחרים ומעבירה הרצאות ברחבי בריטניה. הונה מוערך כיום בע-50 מיליון ליש"ט.

עם בתים בפלורידה, בספרד ובמרקש, כמו גם נכסים בבריטניה, ילדותה בבולטון לא יכולה להיות רחוקה יותר. "הייתי עושה את הכל שוב מחדש. תמיד חייתי את חיי בקצב מטורף, ולא הייתי יודעת כיצד לחיות אותם בכל צורה אחרת".