לפני שלושה חודשים אמל קלוני לקחה תחת חסותה את נדיה מורד, ניצולת דאע"ש שעברה התעללות ממושכת וחמורה בידי ארגון הטרור ולאחר שחמקה מידיו החליטה להשקיע את כל מאמציה במלחמה נגדו. קלוני, שמילאה כבר כמה תפקידים משמעותיים כעורכת דין הנלחמת למען זכויות אדם, מהווה כעת קול מהותי וחזק במלחמה של הנשים שנפלו קורבנות בידי ארגון הטרור, לצד מורד הצעירה שהפכה לדמות מפתח במלחמה הזו בעצמה. השבוע קלוני נתנה נאום סוחף על הנושא בין כותלי האו"ם, והיום השתיים התראיינו לרשת NBC האמריקנית כדי לקרוא לפעולה מיידית כנגד דאע"ש.

אמל קלוני מצטרפת למלחמה בדאע"ש למען היזידיות

הרבה לפני שהיא "אשתו של", אמל קלוני אלמודין היא עורכת דין למען זכויות אדם, שכיום נלחמת לצד הנשים הייזידיות נגד דאע"ש

אמל אלמודין

לכתבה המלאה

"אני לא יכולה לדמיין דבר נורא יותר שנעשה בידי בן אנוש אחד למשנהו", אמרה קלוני למראיינת, ששאלה אותה על הנאום שנשאה באו"ם מוקדם יותר השבוע. "היו בי תחושות של זעם כבד. זה מזעזע לשמוע עדויות של נערות צעירות, לעיתים בנות 11 ו-12, שמתארות את מה שעבר עליהן, ועדיין לא עשינו שום דבר בנוגע לזה". ניכר שאת כאבה וזעמה בנושא קלוני לא הסתירה גם בנאומה הרשמי באו"ם. "הלוואי ויכולתי לומר שאני גאה להיות פה, אבל אני לא. אני מתביישת כבת אנוש שאנו מתעלמים מהקריאות שלהן לעזרה", כך ריגשה את הנוכחים.

מורד, שהתראיינה לצידה של קלוני, חיה עם משפחתה בכפר בעיראק עד שנחטפה בידי דאע"ש בגיל 19 ונמכרה לאחד ממפקדי הארגון כשפחת מין. "באחד המקרים היא נאנסה בידי שני גברים עד שאיבדה את ההכרה", סיפרה עורכת דינה. אחרי 3 חודשי התעללות היא הצליחה לברוח ולטוס לאירופה, שם החליטה להשיב מלחמה ולהפוך לקולן של אלפי הנשים המוחזקות בשבי ועוברות בו זוועות מדי יום. קלוני מספרת שעבור הניצולות שפוגשות אותן, מורד היא גיבורה אמיתית. "הן אומרות עליה שהיא העתיד, שהיא התקווה היחידה בשבילן".

אמל קלוני ונדיה מורד באו"ם

קלוני ומורד באו"ם, צילום מסך מהכתבה של NBC

קלוני ומורד אמנם נלחמות בדאע"ש על אדמה בטוחה (יחסית), בין אם באירופה במחנות הפליטים ביוון או בניו יורק בבתי המשפט של האו"ם, אך האיומים על חייהן מצליחים לחצות יבשות. מורד מספרת בראיון שהיא מקבלת איומים על חייה ללא הרף, אפילו בימים האחרונים. "כן, אני מסכנת את החיים שלי, אבל אין לי חיים בלי להביא תקווה לקורבנות האחרות". גם עורכת הדין ספגה איומים על חייה בעת מילוי תפקידה במלחמה המשפטית נגד ארגון הטרור. "אף אחד לא יכול להרגיש אמיץ בהשוואה למה שנדיה עושה. זו לא בדיחה, אלה דאע"ש".

גם אם היא לא מודה בכך, ההחלטה של קלוני-אלמודין לקבל תפקיד כזה ולהציב את עצמה במרכזה של אחת המלחמות הקשות והמדממות ביותר בעולם כרגע היא לא החלטה מובנת מאליה. "נדיה 'הכריחה' אותי לקבל את ההחלטה הזו, פגשתי אותה והרגשתי שאני לא יכולה להתנתק מזה". אבל התפקיד הזה מערב לא רק את אמל עצמה, אלא גם את משפחתה. "זה משהו שדנתי בו עם בעלי (ג'ורג' קלוני) לפני שקיבלתי החלטה באופן סופי", היא מודה. "אנו מודעים לכמה מהסיכונים שמעורבים, כמובן. אבל הוא פגש את נדיה והוא התרגש מאותן הסיבות שאני התרגשתי. והוא הבין. זוהי העבודה שלי".

ביום שישי הקרוב, נדיה מורד תהפוך לשגרירה של רצון טוב בשירות האו"ם. קלוני מקווה שההכרזה הזו תהיה לנקודת מהפך במלחמה שלהן.

לראיון המלא: