מאה אלף נשים בבואנוס איירס, ארגנטינה נטשו אתמול בשעה 13:00 בצהריים את מקום עבודתן, לימודיהן ופעולות שגרתיות נוספות ויצאו לרחובות במחאה על אלימות נגד נשים. בתום השביתה היזומה והצעדה התכנסו המפגינות בכיכר הראשית Plaza de Mayo בבירה. הפגנת הענק הגיעה אחרי מקרה אונס מחריד נוסף של נערה בת 16 שהסתיים במותה.

שביתה באמצע היום. בואנוס איירס, אתמול בצהריים. צילום: רויטרס

המחאה שכבר זכתה להאשטג ייחודי ברשתות החברתיות- #Mi?rcolesNegro, שפירושו "רביעי השחור" נולדה בעקבות מקרה האלימות שהתרחש בתחילת החודש בעיר החוף מאר דל פלאטה וזעזע את ארגנטינה: לוסיה פרז, תלמידת תיכון בת 16 בלבד, נחטפה, סוממה, נאנסה ועונתה. בתום התקיפה האכזרית ובניסיון לטשטש את מעורבותם, שני גברים הביאו אותה לבית חולים כשהיא נקייה, מקולחת ולבושה היטב וסיפרו לצוות הרפואי שהיא נטלה מנת יתר. אולם מצבה של הנערה התדרדר במהירות והיא לקתה בדום לב ומתה זמן קצר לאחר שהגיעה לבית החולים. בדיקה רפואית העלתה כי הנערה חוותה אלימות מינית קיצונית והיא מתה מפצע פנימי שנגרם לה כשתוקפיה החדירו חפץ זר לגופה. כמו כן, בדמה נמצאו עקבות סמים מסוג מריחואנה וקוקאין והיא ככל הנראה סוממה במהלך התקיפה.

דום לב בבית החולים. לוסיה פרז. צילום: מתוך הפייסבוק

"מעשה תוקפנות מינית לא אנושי", כך תיארה התובעת מריה איזבל סאנצ'ס את הפרשה. "אני יודעת שזה לא כל כך מקצועי להגיד את זה, אבל אני אמא ואישה, ואף על פי שראיתי אלפי מקרים קודמים בקריירה שלי, מעולם לא ראיתי דבר כזה", הוסיפה.

הרצח של פרז היא רק האחרון ברצף פשעים המכונים במדינה "femicides"- מונח משפטי רחב המתאר פשעי שנאה כנגד נשים שבדרך כלל בוצעו על ידי בעליהן, בני זוגן בני משפחה או מכרים של הקורבן. בשנת 2012 ארגנטינה העבירה חקיקה כנגד "femicide" אולם בין בית המשפט לעמדות התושבים ישנו פער גדול וייקח זמן עד שדברים ישתנו בפועל. ב -18 הימים האחרונים בלבד, 19 נשים נרצחו בארגנטינה במסגרת פשע כזה. כן, בממוצע מדובר ביותר מאישה אחת ליום. נתונים מעוררי מחלוקת של ממשלת ארגנטינה מראות כי פשעים נגד נשים עלו ב-78% מאז שנת 2008, עלייה שניתן לייחס את חלקה למודעות מוגברת לתופעה ולעלייה בדיווחים

לא מוכנות לשתוק יותר. בואנוס איירס, אתמול. צילום: מתוך הטוויטר של לאוצ'ה קוסימה

סברינה קרטביה, ממארגנות הפגנת הענק: "אנחנו אומרות 'די!' אנחנו לא נחזור להיות נשים קטנות וכנועות ואנחנו לא מוכנות לסבול יותר את שנאת הנשים הזו ואת האלימות שמופעלת כלפינו. הם מנסים ללמד אותנו לקח באמצעות אלימות. הם רוצים להחזיר אותנו לתפקיד המסורתי שאנחנו לא מתאימות לו יותר," מסבירה קנטבריה את גל האלימות, "זו לא התנהגות של אדם ספציפי נגד אישה ספציפית בגלל נסיבות ספציפיות, זהו מסר לכל הנשים לחזור התפקידים הסטריאוטיפיים שלהן".

קרטביה היא חברה בארגון Ni Una Menos- "אפילו לא אישה אחת" (המשמעות: אנחנו לא מוכנות לאבד אפילו לא אישה אחת לאלימות גברית) שארגנה הצעדה הראשונה של ארגנטינה כנגד עבירות מין בחודש יוני בשנה שעברה. בצעדה הזו ובצעדה שנייה שהגיעה בעקבותיה השתתפו למעלה ממאה אלף נשים. הרצח של לוסיה פרז מגיע מספר ימים אחרי צעדה של עשרות אלפי נשים במחאה על פשעים נגד נשים בעיר רוסאריו. צעדה זו הסתיימה באלימות כאשר המשטרה ירתה כדורי גומי וגז מדמיע לתוך הקהל שהתאסף מחוץ לקתדרלה בעיר.

גל אלימות קשה נגד נשים. בואנוב איירס, אתמול. צילום: מתוך הטוויטר של לאוצ'ה קוסימה

במכתב גלוי שפורסם מוקדם יותר השבוע, סיפר מתיאס פרז, אחיה של לוסיה פרז כי המשטרה סירבה בתחילה לתת לו לראות את גופת אחותו בשל האלימות המחרידה שהופעלה כלפיה. "סירבתי לעזוב עד שנתנו לי לראות אותה. היא הייתה על אלונקה, עיניים חצי עצומות, כמו שהיא ישנה תמיד. "אנחנו חייבים לאחד כוחות ולצאת לרחובות. כולנו צריכים לצעוק ביחד, יותר מתמיד "אפילו לא אישה אחת נוספת", כתב האח. אמה של הנערה, מארת מונטרו, קראה לנשים להצטרף למחאה "כדי שאף משפחה לא תיהרס כמו המשפחה שלנו".  

עד כה, נעצרו שלושה גברים בפרשה אולם בני משפחתה של הנערה מספרים כי הם מקבלים איומים על חייהם.