היסטוריה התרחשה בסוף השבוע האחרון בארה"ב. ולא רק בגלל כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן כנשיא, והגשמת מה שנראה עד לפני כמה חודשים כתסריט אפוקליפטי והזוי במיוחד – אלא גם בזכות תגובת המחאה ההמונית, אחת מהגדולות הזכורות בהיסטוריה של נשים בכל רחבי העולם.

 

הציטוטים הגדולים של הנשיא ה-45 של ארה"ב

מ"מגעילה" לאישה שביקשה להניק ועד "ניסיתי לזיין את הכלבה, אתה יכול לעשות להן הכל כשאתה כוכב, לתפוס אותן ב***" - אלו מיטב פנינות החוכמה שדונלד טראמפ סיפק לאורך השנים

טראמפ

לכתבה המלאה

מארגנות צעדת הנשים הגדולה בוושינגטון DC צפו ש-200 אלף נשים וגברים ישתתפו באירוע המחאה, אך ברגע האמת הן הופתעו: 600 אלף שטפו את רחובות הבירה במחאה, במקביל להשבעה אליה הגיעו לפי הדיווחים קצת פחות מ-200 אלף משתתפים ותומכי טראמפ. בלוס אנג'לס, בה ארגנו צעדת נשים נוספת במקביל, ציפו ל-80 אלף צועדות וצועדים – אך הופתעו עם כמות גדולה יותר פי 10, עם קרוב ל-800 אלף איש שהציפו את העיר בקליפורניה. מחאות נוספות התקיימו בכל רחבי העולם, מדרום קוריאה ורוסיה ואפילו עד לאנטארטיקה.

בין מאות אלפי (או אפילו מיליוני) המשתתפות בצעדות ברחבי העולם היו גם לא מעט דמויות מוכרות: נטלי פורטמן, מיילי סיירוס, הלן מירן, לינה דנהאם, ג'וליאן מור, קייטי פרי, שר, מגי גילנהול (יחד עם האח ג'ייק), קירסטן סטיוארט, דברה מסינג ועוד ועוד – אף אחת לא היתה יכולה להרשות לעצמה לפספס את אחד מהאירועים הגדולים ביותר למען נשים בארה"ב בשנים הקרובות.

כמה מהנשים הכי בולטות ומרשימות בארה"ב נשאו דברים אל מול הקהל הזה, שההגנה על נשים מפני משטר טראמפ והחלטותיו בנוגע למגוון עצום של נושאים בערה בעצמותיו. הדברים שאמרו מדונה, סקארלט ג'והנסן, אלישיה קיז ועוד רבות, חצבו להבות בהתאם. הנה 8 מהציטוטים הגדולים שנאמרו על הבמות בסוף השבוע:

1. מדונה: "כן, אני כועסת. כן, אני זועמת. כן, חשבתי הרבה מאוד על לפוצץ את הבית הלבן. אבל אני יודעת שזה לא ישנה שום דבר. אנחנו לא יכולות ליפול לייאוש. כפי שכתב המשורר וו. ה. אודן ערב מלחמת העולם השניה: 'אנו חייבים לאהוב זה את זה או למות'. אני בוחרת באהבה. אתם איתי?".

מדונה לשרוף את הבית הלבן

מדונה בעצרת. צילום: רויטרס

2. סקארלט ג'והנסן: "הנשיא טראמפ, אני לא הצבעתי לך. ובכל זאת, אני מכבדת את העובדה שאתה הנשיא הנבחר ואני רוצה להיות מסוגלת לתמוך בך. אבל קודם, אני מבקשת ממך לתמוך בי, לתמוך באחותי, לתמוך באמי, לתמוך בחברה הכי טובה שלי ובכל החברות שלנו, לתמוך בכל הגברים והנשים כאן היום שמחכים בחרדה לראות עד כמה המהלכים הבאים שלך יפגעו בחייהם. לתמוך בבת שלי – שעלולה בגלל החלטות שכבר עשית לגדול במדינה שהולכת אחורה ולא קדימה, ושאולי לא תהיה לה הזכות לקבל החלטות על גופה והעתיד שלה שלבתך, איוונקה, היתה הזכות לקבל".

סקרלט ג'והנסן

3. גלוריה סטיינם (עיתונאית ופעילה פוליטית שהיתה דוברת של התנועה הפמיניסטית עוד בשנות ה-60 וה-70): "זכור – החוקה האמריקנית לא מתחילה במילים 'אני, הנשיא'. היא מתחילה במילים 'אנו, הציבור'".

4. השחקנית אשלי ג'אד: "הפותות שלנו לא נועדו לתפיסה. הם פה כדי להזכיר לכם שהקירות שלנו חזקים יותר משאמריקה אי פעם תהיה. הפותות שלנו נועדו לתענוג שלנו. הם נועדו להולדת דורות חדשים של מטונפות, גסות, מלוכלכות, גאות, נוצריות, מוסלמיות, בודהיסטיות, סיקיות – בחירה שלכם – לדורות חדשים של נשים מטונפות".

5. אלישיה קיז: "עם המתנות שאבות אבותיי נתנו לי, אני החלום והתקווה של העבד – אני זורחת. בואו נמשיך לכבד את כל מה שיפה בלהיות נשיות – אנחנו אמהות, אנחנו מספקות אמפתיה ומטפלות, אנחנו אמניות, אנחנו אקטיביסטיות, אנחנו יזמיות, רופאות, מובילות בתעשייה ובטכנולוגיה. הפוטנציאל שלנו הוא בלתי מוגבל. אנחנו זורחות. לא ניתן לגברים בממשלה לשלוט בגוף שלנו, או לגברים בשום מקום. לא נאפשר שיידרכו על הנפשות מלאות החמלה שלנו. אנו רוצות את המיטב לאמריקאים – לא שנאה, לא קנאה, לא רישום אוכלוסיה מוסלמית. אנו מעריכות חינוך, בריאות ושיוויון".

6. הסנטורית אליזבת' וורן: "אמש, דונלד טראמפ הושבע לנשיאות. המראה הזה צרוב כעת בעיניי לנצח. ואני מקווה שזה נכון גם עבורכן – כי אנחנו לא נשכח. אנו לא רוצות לשכוח. אנו נשתמש במראה הזה כדי לוודא שנילחם קשה יותר, קשוח יותר, ועם יותר תשוקה מאי פעם".

7. השחקנית אמריקה פררה: "הכבוד שלנו, הדמות שלנו, הזכויות שלנו – כולם נמצאים תחת מתקפה. במה של שנאה והפרדה השיגה כח אמש. אבל הנשיא הוא לא אמריקה. הקבינט שלו הוא לא אמריקה. הקונגרס הוא לא אמריקה. אנחנו אמריקה. ואנחנו כאן להישאר".

8. סופי קרוז, לוחמת זכויות מהגרים בת 6: "הבה נילחם עם אהבה, אמונה ואומץ, כך שהמשפחות שלנו לא ייהרסו. אני רוצה לומר גם לילדים לא לפחד, כי אנחנו לא לבד. יש עדיין המון אנשים שהלבבות שלהם מלאים באהבה".

+ אלה כמה מהכרזות הכי חזקות שנצפו בצעדות ברחבי העולם:

כרזות נגד טראמפ

כרזות נגד טראמפ

ילדות נגד טראמפ

נגד טראמפ

נגד טראמפ