בארה"ב מתפתח בשנים האחרונות דיון ציבורי בפרקטיקה המכונה "התגנבות" (stealthing) - כאשר גבר או אישה מסירים או פוגמים בקונדום ללא ידיעת בני זוגם - שמוביל לשאלה האם נדרש חוק חדש שיסייע להבהיר את הקו שבין הסכמה לתקיפה מינית.

הפעולה הזו מוכרת מאוד עבור שמקיים יחסי מין עם פרטנרים מזדמנים. לרוב מדובר בגבר ששם קונדום בראשית האקט אולם מתישהו, במהלכו, בוחר להסיר אותו מבלי לברר עם הפרטנר שלו האם היא (או הוא) מסכימה לכך ולפעמים אפילו בלי ליידע אותה. בעצם הפעולה הוא חושף אותה למחלות מין ולהיריון לא רצוי.

בחודש שעבר פורסם בכתב העת "מגדר ומשפט" של אוניברסיטת קולומביה מאמר פורץ דרך בנושא. המחברת, אלכסנדרה ברודסקי, טענה כי הפרקטיקה המכונה "התגנבות" זקוקה לשם רשמי מוכר עבור אלה שנפגעו על ידי מהפרקטיקה הזו ועשויים לגלות כי אין להם שום זכות משפטית.

הסרת קונדום

"אני חוששת מסיטואציה בה קורבנות (של התגנבות) עלולים למצוא את עצמם נאבקים בבית המשפט באמצעות מערכת החוקים הנוכחית", אמרה ברודסקי, חברת המרכז הלאומי לחוק ונשים. הרי אפילו במקרים ברורים יותר של תקיפה מינית, ציינה ברודסקי, סביר להניח שחבר המושבעים לא ירשיע את התוקף. על פי נתונים רשמיים של ארגון RAINN, בכל 98 מישהי (או מישהו) עוברת תקיפה מינית בארה"ב אבל רק שישה מכל 1,000 תוקפים נכנסים לכלא.

מאז פרסום המאמר, ברודסקי מספרת שנשים וגברים החלו לפנות אליה כדי לחלוק עמה את סיפורי הקורבנות שלהם. "שמעתי את אותו הסיפור בדיוק ממספר מדהים של אנשים, "אמרה. "הרבה אנשים פשוט לא ידעו איך לקרוא לזה".

ברודסקי עצמה מעדיפה לקרוא לפרקטיקה הזו 'הסרת קונדום ללא הסכמה' (nonconsensual condom removal) ולא "התגנבות", מונח שלטענתה נשמע כמו תחביב. "כשקוראים לזה 'הסרת קונדום ללא הסכמה' מבהירים היטב את הנזק הכרוך בפרקטיקה הזו", היא מסבירה.

נדרש שינוי בחוק הקיים כדי להפוך את ההתנהגות הזו ללא חוקית, היא הוסיפה, הן המושבעים והן החברה בכלליות צריכים לשקול מחדש את הרצינות שבה הם מתייחסים במקרים כאלה.

"אונס בתוך חיי נישואים היה חוקי בעבר בכל מיני מדינות", ציינה ברודסקי. "ביטול החוק הזה לא רק אומר ששמנו לב פתאום לקורבנות אלא שאנחנו כחברה מקבלים על עצמנו להכיר בזכויות נשים על גופן בחיי הנישואין. החוק יכול להיות כלי רב עוצמה לעיצוב מחדש של נורמות חברתיות".

ארגוני סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בעולם מעניקים גיבוי לתפיסתה של ברודסקי.

"זה אמור להיות מוגדר כתקיפה מינית תחת החוק האירי", אומרת קליונה סיידלר דוברת מרכזי הסיוע באירלנד (RCNI), מדובר בעבירה חמורה מאוד. אנשים צריכים לדעת שמה שהם תופסים כ"קצת גס אבל לא מזיק" הוא בעצם פשע באירלנד".

סידלר מסבירה כי יש אנשים עשויים לחשוב שהתגנבות היא בסך הכל בסדר כי הפרטנר שלהם הסכים למין, אבל לא כך הדבר. "זה יכול להיות קשור לרעיון ההסכמה, כאשר מניחים שהסכמה למין זה מספיק וזה יכול להיות גם חלק מהתעללות בנוסח 'לא, אני לא שם את זה' - סירוב גלוי לקונדום."

לדבריה, היא נאלצה להתמודד עם מקרים רבים של התגנבות במסגרת עבודתה במרכזי הסיוע לנפגות תקיפה ואונס ומייעצת לכל מי שמודאג לגבי הנושא לבקש עזרה. "הדגש הוא שזכותה של האישה לבחור מה קורה לגופה", היא אומרת, ומוסיפה מיד שחשוב לזכור שלא כל הקורבנות נשים ושבכל מקרה, חייבים להעלות את המודעות לתופעה.

ויש מי שלקח את המלחמה בתופעה צעד אחד קדימה- ביום שני בשבוע שעבר, כריסטינה גרסיה, פוליטיקאית דמוקרטית ויו"ר לשכת הנשים המחוקקת בקליפורניה, העלתה הצעת חוק להוסיף תחת ההגדרה של המונח "אונס" את פרקטיקת ההתגנבות. "התגנבות היא פשע מיני", היא מסבירה, "חדירה ללא הסכמה פירושה אונס".

רבים יסכימו עם ההשקפה הזו, ובכל זאת, לא מעט גברים מסירים את הקונדום ללא הסכמה במהלך מגע מיני. גבר אחד כזה הסכים לספר מדוע הוא עושה זאת. הסיבה העיקרית? ובכן, כצפוי, כי "זה מרגיש הרבה יותר כיף בלי".

הגבר, שהתראיין תחת השם הבדוי ברנדן, אמר שהוא אינו מודאג יותר מדי לגבי הסיכון של הפצת מחלות מין. "אני באמת לא רוצה להכניס אף אחת להיריון ולכן אני משתדל ממש לגמור בחוץ. לגבי מחלות מין, אני כמובן לא רוצה לחלות בהן אבל אני מוכן לקחת את הסיכון".

ברנדן בטוח שאין לו מחלות מין, אבל מודה שהוא לא טורח להיבדק בין כל מפגש מיני עם פרטנר חדש. "יש סיכון גם כשחוצים את הכביש ועדיין כולנו עושים את זה", הוא אומר.

ברנדן מודה שהוא מבצע התגנבות במרבית הפעמים בהן מבקשים ממנו ללבוש קונדום - אבל לטענתו "זה לא לעתים קרובות כמו שאתם עשויים לחשוב. רוב הנשים ממש סבבה לעשות את זה בלי".

הוא לא מפרט באיזו נקודה בדיוק במהלך האקט הוא מסיר את הקונדום: "מוציא אותו, מסיר אותו, מחזיר אותו. כולם שמחים".

התגנבות- הסרת קונדום במהלך סקס ללא הסכמת הפרטנר

באופן מדאיג במיוחד, ברנדן מספר כי רוב הזמן הפרטנריות שלו בכלל לא שמות לב. וכן, הוא כבר נתפס בעבר. "גם כשתפסו אותי, אף אחת לא כעסה עליי מאוד. בדרך כלל התגובה הרגילה היא: "נו, תעשה טובה - זה יותר בטוח עם..."כשביקשו ממני במפורש להחזיר את זה, פשוט שמתי שוב. זה נראה לי הוגן", הוא אומר.

הוא לא רואה בהתגנבות הפרת הסכם שנעשה לפני הסקס, ונראה שלא אכפת לו בכלל שהוא פוגע בזכויות של הפרטנרית שלו: "פשוט שמתי את זה, ואם לא אמרו לי כלום אז הסרתי את זה. אני לא חושב שזה עבירה על החוק. בואו נגיד שאני הרבה יותר מודאג מהאפשרות לחטוף איזו מחלת מין מאשר שמישהי תפנה לעורך דין ותתבע אותי על הונאה כי כששכבתי איתה, הסרתי את הקונדום".

ומה הדבר המדאיג ביותר בריאיון עם ברנדן? ובכן, הוא חושב שרוב חבריו מסכימים עמו ומנהיגים את אותה הפרקטיקה בדיוק. סביר להניח ששינוי בחוק יביא גם לשינוי רחב בגישה.