סיריל אטלי דוטי נולד לפני שמונה חודשים בקולומביה הבריטית, קנדה או שאולי בעצם, נולדה?

 

אף אחד לא יודע. סיריל הוא התינוק הראשון בעולם שבתעודת ביטוח הבריאות הרשמית שלו תחת סעיף המין כתובה האות U, קיצור של unspecified/undetermined  "לא מוגדר" או "לא נקבע".  

 

סיריל נולד/ה בלידת בית ולא עבר/ה בדיקה גופנית בתום הלידה. ההורה, קורי דוטי המגדיר את עצמו כטרנסג'נדר שאינו בינארי (מונח המתאר אנשים אשר הזהות המגדרית שלהם מחוץ לקטגוריות של גבר ואישה) מתכנן לרשום את סיריל ללא מגדר בכל יתר המסמכים המזהים הרשמיים של המדינה."אני אגדל את סיריל כך עד שיהיה לו/לה תפיסת עצמי ברורה יותר ושליטה על אוצר המילים כדי לומר לי מי הוא/היא. זה תלוי בו/בה איך הוא/היא רוצה להזדהות. אני לא מתכוונ/ת להחליט על מגדר של מישהו אחר בצורה שרירותית בהתבסס על בדיקה של איברי המין בחדר הלידה", הסביר/ה ההורה.  

 

תינוק ללא מגדר

 

הרצון להשמיט את סעיף המין ממסמכי זיהוי רשמיים של הפעוט מונע בחלקו מהחוויות האישיות של דוטי: "כשנולדתי, הרופאים הסתכלו על איברי המין שלי והניחו הנחות על מי אני אהיה, וההנחות האלה עיצבו אותי לאורך כל חיי. הן היו שגויות ואני נאלצתי לעשות הרבה התאמות", הסביר/ה דוטי ל- CBC, "אני רוצה שלילד שלי יהיה את כל המרחב להיות האדם השלם ביותר שהוא יכול להיות".

 

תעודת ביטוח הבריאות - מסמך המאפשר לקנדים להשתמש בשירותי בריאות הציבור שיש להציגו בכל פעם שצורכים שירות רפואי כלשהו - הגיעה תוך יום אחד בלבד ללא מאבק וללא הסבר כשתחת סעיף המין, כאמור, כתוב "לא ידוע". אולם בינתיים נשללה מסיריל תעודת לידה רשמית ודוטי הגיש/ה עתירה לבית המשפט על ההחלטה הזו בתמיכת קואליציית Gender Free I.D.

 

תינוק ללא מגדר

 

קואליציית Gender Free I.D היא קבוצה הדורשת להוציא את סעיף המין מתעודות הזהות. חזון הקבוצה, המוצג באתר האינטרנט שלה, הוא "להסיר את הסעיפים מגדר / מין מכל מסמכי הזהות של אדם". המקרה של דוטי היא רק אחד משמונה שנידונים כעת בבית המשפט לזכויות האדם בקולומביה הבריטית הדורשים להסיר את הסעיף מתעודות לידה חדשות, כך לפי הצהרת הקואליציה. הטענה המרכזית של ההורים היא שתעודה רשמית המכילה סעיף מין מפרה את זכויותיו של התינוק כאזרח קנדי ??ל"חיים, חירות וביטחון".

 

מוקדם יותר השנה, דוטי הופיעה בסרט תיעודי קצר העוסק בהורות לילד שלא הוקצה לו מין רשמי, ובגישה הפילוסופית של הצגת המגדר כספקטרום, ולאו דווקא בינארי גברי-נשי.

 

 

זו לא הפעם הראשונה שהורים מעוניינים לגדל תינוק "חסר מגדר". ב-2011 קאתי וויטריק ודיוויד סטוקר הביאו לעולם את סטורם בלידת מים בבית וסירבו לספר לעולם מהו מינו. הם כמובן ידעו מהו מין התינוק שנולד להם והוציאו מסמכים רשמיים לפי אותו מין אבל לא חלקו את המידע עם איש מלבד שני האחים הגדולים של הפעוט/ה.

 

"ברגע שתינוק נולד, את כולם, אפילו האנשים הקרובים אליך ביותר, מעניין רק דבר אחד: אם זה בן או בת", אומר סטוקר, האב. "אם באמת רוצים להכיר מישהו, לא שואלים מה יש לו בין הרגליים. הורים שמחליטים דברים משמעותיים עבור ילדיהם הם בלתי נסבלים בעינינו. ג'אז וקיו, הילדים הגדולים שלי, מחליטים בעצמם איך ומתי להסתפר, ובוחרים בגדים מכל עברי החנות, גם מהצד של הבנות. בדיוק ג'אז בחר לקנות שמלה ורודה שהוא אהב כי היא מתנפחת כשמסתובבים. ורוד הוא הצבע החביב עליו. קיו אוהב במיוחד סגול. אני מבין שבשלב מסוים יצחקו עליהם, אבל על כולם צוחקים, ואני מעדיף לגדל ילד שעומד על שלו ומגן על אחרים, מאשר ילד שמנסה לשנות את  עצמו כדי להתאים לחברה".