הפילוסופית סנדרה לי בארטקי ציינה פעם כי להיות נשית פירושו, לרוב, שימוש בגוף על מנת להקרין חוסר אונים. חשבו על כך: בת-אדם נשית שומרת על גופה קטן, עצור ומרוסן; היא מוודאת כי גופה אינו גוזל יותר מדי מקום בחלל ואינו כופה את עצמו. היא הולכת ויושבת בדרכים "ארוזות" ו"הדוקות". היא לא תופסת את כל רוחב המדרכה ואינה מתפרש?ת מעבר לגבולות הכיסא עליו היא יושבת.

 

עוד באון לייף:

אתרי היכרויות: ברוך הבא לגיהנום הנשי

מה עובר על גברים בזמן שנשים עושות שופינג

גברים שמתחפשים כל השנה

 

כמו כן, גיהוקים ונפיחות, הרמת קול בעת ויכוח ואפילו צחוק בקול רם – כל אלו נחשבים לבלתי נשיים לחלוטין. בת-אדם נשית לא משתמשת בגופה להתנהלות כוחנית עם העולם, אלא נותנת לאחרים לעשות למענה, עד כמה שניתן. "מאסיביות, כוח או אף שפע בגופה של אישה נתקלים בסלידה", כתבה בארטקי.

 

באופן מדהים למדי, אם חושבות על זה, מאפיינים אלה של מרכיבי הגוף הנשי הם למעשה לא ייחודיים לנשיות, אלא מקושרים להיענות ומתן כבוד באופן כללי. בחזרה לבארטקי, שכותבת:

בקבוצות של גברים, בעלי המעמד הגבוה לרוב נמצאים בתנוחות רפויות ורגועות יותר; הבוס יושב לו בנחת מאחורי שולחן בעוד שהמועמד לעבודה יושב מתוח ונוקשה על קצה כסאו. אנשים בעלי מעמד גבוה עשויים לגעת בכפופים להם יותר מכפי שאחרים נוגעים בהם עצמם; הם יוזמים יותר קשר עין ובעלי המעמד הנמוך מהם מחייכים אליהם יותר מכפי שהם מחייכים אליהם בחזרה. מה שמוקרן מהתנהגות הממונים הוא ביטחון ונינוחות…

 

 

אם כך, קיימת חפיפה בין הנהגות נשית לבין כניעה. הן נשים והן גברים משתמשים בגופם באופן נשי יותר כאשר הם מתנהלים מול אדם בדרגה גבוהה משלהם, בין אם זו הבוסית, המפקד, שוטרת או מרצה.

 

ממצאים עדכניים מציעים כי אין זו תיאוריה בלבד. הפסיכולוג אנדי יאפ ועמיתיו בדקו אם "יציבת גוף פתוחה" כמו זו המקושרת לגבריות, מעלה את תחושת הכוח ותחושת הזכות של אנשים. התשובה היא: כן. בניסוי מעבדה, נבדקים אשר קיבלו עידוד לתפוס מקום פיזי רב יותר, נטו יותר לגנוב, לרמות ולהפר חוקי תנועה בסימולציה. תחושת הכוח, כפי שדווחה על ידי הנבדקים, היא זו שתיווכה את האפקט (ממצא איתן שתועד גם על ידי חוקרים אחרים).

בבחינת התיאוריה בעולם האמתי, נמצא כי כלי רכב גדולים בעלי חלל פנימי גדול, היו בעלי סבירות גבוהה יותר לחנות באופן לא חוקי בניו-יורק, לעומת כלי רכב קטנים יותר.

 

עולם המחקר, אם כך, מראה כי מנח גוף פתוח אשר תופס מקום משריש תחושות כוח וזכות פסיכולוגיות. העובדה כי התנהגות זו ממוגדרת, עשויה להסביר במידת-מה את "התמדתו" של חוסר השוויון המגדרי, וליתר דיוק, את אמונתם של גברים מסוימים כי הם הרוויחו את הפריווילגיות שלהם, אותן הם כלל לא הרוויחו.

 

פורסם לראשונה בבלוג שולפת ציפורניים