כבר כמה שנים שהחברה הישראלית עוברת מהפכה. יותר ויותר ארגונים מוקיעים מתוכם מטרידים מינית אם מדאגה לעובדות ואם מדאגה לתדמית של הארגון. המודעות עולה ומה שהיה מקובל פעם כבר לא עובר כל כך בקלות.

למרבה הצער, נערות ונשים שמתנדבות במגן דוד אדום בישראל, מתאכזבות לגלות שהשינוי המבורך הזה דילג על מקום העבודה שלהן ונורמות התנהגות פוגעניות, מטרידות וגם פליליות לכאורה, עדיין נפוצות בו ואף אחד לא יוצא נגדן. מתנדבות נוער שמגיעות מלאות בתחושת שליחות מופקרות וחשות שאין להן למי לפנות כדי שיגן עליהן. גם מתנדבות מבוגרות מרגישות שמד"א הפכה עבור רבים מהעובדים לשדה ציד ובו נערות צעירות הופכות ל"טרף" עבור הממונים עליהן.

גיל (שם בדוי) היא מתנדבת מד"א מירושלים, בת 19, שעובדת בעיר כבר שלוש שנים בתחנות שונות.

ספרי לי קצת על התחושה הכללית.

"קודם כל המרחב המד"איסטי הוא גברי מאצ'ואיסטי מאוד, וכפי שמשתמע מכך - גם שוביניסטי. יש שם המון אנשים שנכנסו למד"א בגילאי העשרה ונשארו שם לעבוד, וכרגע הם בני 30-40, ועדיין מתנהגים כמו ילדים בני 15. מה שאומר שעדיין יש את אותו צורך "לצאת גבר", אסור להראות רגשות, צריך להחפיץ נשים כי זה מגניב וגברי, לרדת על הומואים או על כל מי שלא תואם את הסטנדרטים של גבריות בחברה. ברור שזה קורה בכל מקום גם בגילאים מאוחרים, אבל  אצלנו במרחב יש מעט מאוד עובדות, מעט מאוד פארמדיקיות ומעט מאד נשים בעלות תפקידים.

יש חוסר מודעות לשוויון וחוסר מודעות למשמעות של הטרדה מינית. חלק מהאנשים במד"א בכלל לא יודעים שהטרדה מינית היא לא לתפוס מתנדבת נוער ולאנוס אותה אלא שהערות על הגוף שלה זה הטרדה. אף אחד לא טורח לספר להם את זה. בזמן הקורס מזהירים מהטרדות מיניות על ידי זרים אבל לא מדברים על הטרדות באמבולנס, בנוכחות אנשים אחרים, מגע לא במקום או הערות מיניות. אף אחד לא אומר שזה לא תקין. במד"א מתקיים ניצול יחסי מרות שאיש לא מעלה לדיון".

גם עם קטינות?

"רוב המקרים שאני מכירה התחילו באזור גיל 16 וחצי, עם חובשים, נהגים ועובדים בטווח גילאים רחב מאוד בין 18-45. יש מתנדבות שהיו במערכות יחסים של ממש עם הפרשי גילאים של מעל 15 שנים. קרה שנהג בן 30 ניסה להתחיל איתי כמה פעמים. אני הייתי רק בת 17 ואני לא בטוחה שהוא לגמרי הבין עדיין שאני לא בעניין. פה ושם הוא מנסה להציע מחדש ואני מתחמקת מחדש".

מי אמור לשמור על הקטינות האלו מדברים כאלו?

"בעקרון, יש אחראי נוער".

נהג בן 30 התחיל איתי כמה פעמים. צילום: מתוך יוטיוב. למצולמות אין קשר לכתבה

נועה (שם בדוי) מעיר גדולה במרכז (בת 16.5) מתנדבת כבר שנה וחצי בתחנת מד"א בעיר שלה. היא קיבלה המלצה מקרובת משפחה מבוגרת ששמעה ממנה על שאיפתה להפוך לרופאה בעתיד.

"באופן כללי, המדיניות של מד"א בהרבה מאוד נושאים היא מאוד בעייתית, וחלקה מעוצבת מתוך הפוליטיקה התוך ארגונית המסואבת שמולידה לא מעט בעיות. בין השאר, אחת מהבעיות הבולטות - אך מושתקות - היא בעיית ההטרדות המיניות. האווירה השוביניסטית מתחילה ב-"בנות לא סוחבות!" ונגמרת בלא מעט מתנדבות ועובדות שיוצאות/שוכבות/מתחתנות עם מתנדבים בוגרים ונהגים".

עובדי מד"א מקיימים יחסים רומנטיים או מיניים עם מתנדבות קטינות? 

"חלקם נמצאים בתפקידי ניהול שונים, כמו אחריות על סידור העבודה של העובדים או ניהול הלוגיסטיקה בתחנה. לא משנה אם מישהו נמצא בתפקיד ניהולי, לרוב הוא עושה משמרת על אמבולנס - בין אם אמבולנס "רגיל" או ניידת טיפול נמרץ - לפחות פעם בשבוע, בתחנה שלי או בתחנות אחרות באזור. באמבולנס "רגיל" (מכונה גם אמבולנס לבן), רוב כוח האדם במשמרות ערב מורכב ממתנדבי נוער + נהג אבל יש גם נהגות. לא הרבה".

במד"א, לדברי נועה, בין אם בתחנה ובין אם מחוצה לה, יש תופעה של אנשי צוות, פראמדיקים ונהגים, שמנהלים מערכות יחסים רומנטיות או מיניות עם מתנדבות נוער, מתנדבות בוגרות או עובדות.

"היה מקרה אחד, של מישהי שהייתה דלוקה על רכז המתנדבים בתחנה שלה. הוא ניצל את זה ושכב איתה. (בעוד שאחראי המתנדבים בתחנה ידע על זה). לא עשו כלום. בתחנה שלי, יש איזה נהג מתנדב שמנהל מערכת יחסים רומנטית עם אחת מהמתנדבות (כיום מתנדבת בוגרת) שהתחילה כשהיא הייתה בת 16. בין שניהם יש הפרש גילאים של 10 שנים".

ההנהלה ידעה שיש מערכת יחסים בין בן 26 לבת 16?

"כולם יודעים הכל בתחנה".

רותם (שם בדוי) בת 16 וחצי  גרה בשרון ומתנדבת בתחנת מד"א בעיר.

איך הגעת להתנדב במד"א?

"הגעתי למד"א מרצוני החופשי. בניגוד לחלק מהחברים שלי, בבית הספר שלי אין חובת התנדבות אז המניע שלי להתנדב הוא עקב רצון וסקרנות. רפואה תמיד עניינה אותי ובלי שום קשר אני חושבת שזה חשוב לדעת להגיש עזרה ראשונה"

איך תתארי את החוויה שלך כמתנדבת נוער במד"א?

"החוויה טובה אבל מכילה כל מיני חוויות לא נעימות במישור המיני...מצד אחד, ערכו לנו סדנת חובה בנושא הטרדות מיניות, נתנו לנו דוגמאות וכו' על מקרים והדגישו שחשוב להתלונן ולספר. מצד שני, קצת קשה לי להאמין לאמירות הללו כשחברה שלי מספרת לי על מתנדב מסוים שניסה להתחיל איתה ולא הפסיק גם אחרי שאמרה לו בצורה מאוד ברורה שהיא לא בעניין, ואחרי שהיא התלוננה - התגלה שהמתנדב הזה "זכה" רק לשיחת משמעת. בסופה לא השתנה דבר והמקרה חזר שוב ושוב ממנו, רק כלפי בנות אחרות".

אבל מה קורה כשנהג האמבולנס מעיר הערות מיניות למתנדבת נוער?

"בתור מתנדבת נוער, לא משנה אם את בן או בת - חשוב לציין שיש גבול מאוד ברור במה שמותר ואסור לך לומר לנהג (חובש רפואת חירום לפחות) גם אם הנהג מביע הערה פוגענית כלפייך או כלפי כל אדם אחד, כל מה שביכולתך לעשות הוא להביע התנגדות עדינה (כמובן זה תלוי בהיכרות שלך עם הנהג) ותו לא. נהג יכול להעיר הערות פוגעניות - ובתור נערה צעירה התחושה היא שאת לא יכולה לעשות דבר ולא יכולה להתלונן כי ישנו פער עצום בסמכות, ומה כבר יכולים לעשות לנהג? לנזוף בו? להעביר אותו תחנה? זה לא מספיק. זה מרגיש טיפה כמו כסת"ח".

ואפליית נשים?

"אמירות סקסיסטיות כמו "את רואה? אם זה היה גבר הוא היה יודע מה לעשות!". באחת המשמרות מצאתי את עצמי (יחד עם מתנדבת נוספת) נשארת מחוץ לבית חולים מסוים כיוון שהנהג העדיף לעלות עם מתנדב ושהבנות ישארו בחוץ. לטענתו כי יש שם "מחלות".

יש ניצול יחסי מרות? יש עובדי מד"א שמקיימים יחסי מין עם מתנדבות נוער?

"אני יכולה לומר לך בוודאות שהיה נהג שהיה בקשר רומנטי עם מתנדבת נוער. לא בטוחה מה היה הגיל שלה כשזה התחיל. עכשיו היא כבר לא קטינה".

יעל (שם בדוי) מתנדבת במד"א בתל אביב. היא בת 25 ובקרוב מתחילה את לימודי הרפואה שלה. היא החליטה להתנדב במד"א כדי לצבור ניסיון ולהעביר את הזמן בצורה משמעותית עד תחילת לימודיה. "רציתי להתנדב שם כבר המון זמן, אבל לא היה לי זמן כי הייתי בקבע", היא מסבירה.

ומה קרה עם תחילת ההתנדבות שלך שם? מה הרושם שקיבלת?

"במשמרת הראשונה שלי, נהג הזהיר אותי שבמשמרות לילה הנהגים לפעמים לא נחמדים, וזה עזר לי להבין לאן נכנסתי. הייתה משמרת אחת שבמשך כל שמונה השעות נאלצתי להקשיב לנהג שגולל את רשימת הנשים איתן שכב מהחודש האחרון, ובניסוח שלו: "איך הבאתי בהיא ואיך הבאתי בזו". זו היתה הפעם הראשונה שפגשתי אותו. במשמרת אחרת, נהג נשוי טרח לספר לי איזו דירוג מקבלת כל בחורה שעברה לידינו, החל בשוטרת וכלה בעוברת אורח שעזרה למטופלת, ב"סולם הכוסיות" שלו..."

זה יוצא דופן?

"נהגים מעירים על לבוש צמוד מידי, או לא צמוד מספיק, נהגים שיכולים להיות בגיל של אבא שלי ויותר, מדברים איתי על מין באופן ישיר, או מרומז".

יש גם אפליה?

"מעדיפים מתנדבים גברים בטענה שבנות לא יכולות לסחוב, מה שבמקרה שלי ממש לא נכון (פעם אחת לא העלו אותי למשמרת שהשתבצתי אליה כי הנהג העדיף גבר)".

הארגון חריג לדעתך בהתייחסות שלו לנשים?

"בעיני זה זוועתי. למד''א יש שם של אחד הארגונים הסקסיסטיים ביותר במדינה, לי אישית לא יצא להיתקל ביחס כזה באף מקום אחר, אפילו לא בצבא.  מד''א הוא ארגון שבהנהלה הבכירה שלו יש במקרה הטוב אישה אחת והרוב המוחץ של הנהגים מורכב מגברים..במהלך קורס בן שמונה חודשים, לא נערכה אפילו הסברה אחת בנושא הטרדות מיניות, למדתי למי אפשר לפנות מקבוצות בפייסבוק..."

יש יחסים בין גברים בוגרים למתנדבות קטינות?

"אני יודעת שיש. ויש יחסים בין מתנדבות לעובדים שהם "תוך ניצול יחסי מרות"  משום שיש הבדל היררכי משמעותי בין פראמדיק, או נהג שהוא עובד במד''א לבין חובשת שהיא 'רק' מתנדבת".

האם המתנדבות מדברות על הנושא? פועלות להעלאת מודעות?

"הנושא עלה לאחרונה, לאחר מספר פוסטים שעלו בקבוצות בפייסבוק. אני הבנתי שמתנדבות הנוער הן בגדר קורבנות לכל דבר ועניין בתחום, כי להרבה מהן אין אומץ להעלות את הדברים וכך חוגגת לה מדיניות הטיוח. שמעתי על סיפור שבו נהג ממש תקף מינית מתנדבת נוער והמשיך לעבוד זמן רב לאחר מכן".

חושבת על עזיבה בעקבות היחס הזה?

"מהצד שלי, האווירה הפכה לעכורה בגלל תחושת הצורך לעמוד על המשמר כל הזמן. אני רוצה להאמין שאם יקרה לי משהו או למישהי אחרת אלך להתלונן ואדאג שהאשם יגיע לדין. מבחינתי לעזוב את המערכת מהסיבה הזו, שווה ערך להנצחת תרבות האונס ולכן אני מקווה שאף מקרה כזה לא ישבור אותי ולא אך אחת אחרת. אלא שעם העלאת המודעות נמצא את הדרכים להשליט סדר והגיון מבחינת היחס לנשים בארגון".

תגובת מד"א: 

"הטענות העולות בשאלתך אינן מוכרות לנו ואנו דוחים בתוקף כל ניסיון להכפיש את שם הארגון תוך הסתתרות מאחורי שמות בדויים. מגן דוד אדום רואה בחומרה את תופעת ההטרדות המיניות ואנו פועלים בנחישות ובאופן מיידי בכל מקרה בו מתקבלת תלונה. אם מי מהעובדים והמתנדבים חש נפגע, חשוב שיתלונן על כך אצל הממונה על מניעת הטרדות מיניות. יודגש כי  אנו מקפידים על יישום הוראות החוק ואף מקיימים פעולות הסברה רבות בקרב אלפי העובדים והמתנדבים".