"במו עיניי ראיתי לוחמי דאעש מושכים בשיער של בנות, מרביצים להן ומטיחים את ראשן של אלה שניסו להתנגד. הם התנהגו כמו חיות. לאחר שסיימו לאנוס בחורה, הם החזירו אותה כדי להחליף בחדשה. טווח הגילאים נע מ-8 ל-30. רק 20 נשים נותרו בסוף", כך תיארה דילארה, יזידית שברחה מאימת דאעש. היא סיפרה שנלקחה לאולם חתונות בסוריה, שם הורו להן לוחמי דאעש לשכוח את קרוביהן ולהתכונן להתחתן עמם ולעשות להם ילדים. ב-9:30 "נפתח המסחר", וגברים החלו לקנות בנות ולאנוס אותן.

עוד באון לייף:

בקיץ שעבר פשטו לוחמי דאעש על כפרים של יזידים בצפון מערב עיראק. ליזידים דת מיוחדת שמשלבת אסלאם, נצרות ודתות עתיקות, ובעיני דאעש הם נחשבים לכופרים. ואולם גורלם של הגברים היזידים שונה משל הנשים. בעוד שדין הגברים מוות, את הנשים אפשר להפוך למוסלמיות ולהשתמש בהן. ואכן, המיליטנטים של דאעש טבחו באלפים ולקחו כ-40 אלף איש בשבי, רובן ילדות ונשים צעירות ששימשו כשפחות מין ונישאו בכפייה ללוחמי דאעש. אחרים הצליחו לברוח ולהינצל מהתופת, ונהפכו לפליטים.

ויאן דאקיל סעיד היא האשה המבוקשת ביותר על ידי דאעש. כנציגת הפרלמנט העיראקי, היא פועלת רבות למען אנשיה היזידים. היא דיברה בשבוע שעבר בוועידת נשים בעולם בניו יורק ואמרה כי אינה חוששת לחייה. "אני לא חשובה פה. מה שחשוב יותר הוא כל אותן נערות בנות 9, שנאנסות בידי לוחמי דאעש. כשאני חושבת על כך, חיי לא נראים חשובים כל כך".

ויאן דקיל סעיד. "חיי לא חשובים לעומת הילדות בנות ה-9 שנאנסות בידי דאעש"

אחותה, דילן דאקיל סעיד, רופאה שעובדת עם פליטים וקורבנות, דיברה אף היא בוועידה. "בחורה צעירה שניצלה סיפרה לי כי באחד הבתים שבהם הוחזקה היתה ילדה בת 9 שנלקחה מביתה. כוחות דאעש הרגו את אביה בחצר האחורית של ביתה, לעיניה. הם לקחו את הילדה ואת אמה והחזיקו בהן. בכל בוקר, הגיעו לוחמי דאעש ובחרו נערה אחת שאותה יאנסו. קשה לדמיין את ההמתנה הנוראית הזו כל בוקר, שעה שאת מקווה שלא אותך הולכים לאנוס".

באחד הבקרים נבחרה בת ה-9. "אמה החלה להשתולל והם שרפו את ידיה. האם החלה לצרוח ובתגובה הם ירו בראשה לעיני כל שאר הבנות, והותירו אותה שם להתבוסס בדמה".

דילן אף אימצה נערה בת 15, שנמכרה כשפחת מין שש-שבע פעמים, עד שערכה ירד לדולר אחד בלבד והמיליטנטים של דאעש שיחררו אותה. "היא יפהפייה וחכמה. החלום שלה היה להיות רופאה ואני אעזור לה להגשים אותו. סיכמנו שכל עוד אמה מוחזקת בידי דאעש, אני אשמש כאמא שלה והא תקרא לי 'אמא' עד שאמה הביולוגית תשוב אליה".

באחרונה החל דאעש לשחרר ולהשיב לביתם יזידים, מסיבה לא ברורה. חלק קטן מהיזידיות אף מצליחות לברוח מהשובים. ואולם אותן בנות שנאנסו נאלצות להתמודד עכשיו עם טראומה נוספת: חלק מהנערות, שהותקפו מינית, נאנסו ועונו, הרו לאנסיהן, והן נאלצות להתמודד עם סיכון נוסף של נידוי מקהילתן, שלא רואה בעין יפה מין לפני הנישואים.

יזידיות ששוחררו מדאעש מתאחדות עם משפחותיהן. צילום: רויטרס 

כעת, רופאים כורדים רבים מבצעים לכאורה הפלות לא חוקיות וניתוחים סודיים כדי לתקן את איבוד הבתולין של הקורבנות, חלקן בנות 8. הנשים, שנמלטו או הוחזרו, עומדות בפני סכנת נידוי מקהילתן הדתית הנוקשה, ורבות נאלצות להחביא את העדות הפיזית לזמן ששהו בשבי. חלק מהנערות הצעירות עוברות הפלות בסתר, שאסורות בכורדיסטן גם במקרה של אונס, ומחפשות מנתח שישחזר את קרום הבתולין שלהן.

מחקר שנערך באחרונה בידי ארגון Human rights watch מצא כי לוחמי דאעש חוטפים נשים וילדות, אפילו בגילאי 8, מכריחים אותן להתחתן ולהתאסלם, ואונסים אותן ללא הרף. על פי עדויות שנאספו מ-20 נשים שברחו מדאעש, המהלך המזעזע של אונס שיטתי, מכירת נשים לשפחות מין, ונישואים כפויים, הוא כבר בגדר פשע מלחמה ואפילו פשע נגד האנושות, נכתב במחקר. הם מפצירים בנשים האלה לקבל טיפול נפשי ורפואי כדי להתמודד עם הטראומה הבלתי נתפשת שחוו.

מלאני וורוויר, מנהלת מכון ג'ורג'טאון לנשים, לביטחון ולשלום, דיברה אף היא בוועידה שנערכה בשבוע שעבר בניו יורק וציינה כי "אלימות מינית מתבצעת כטקטיקה מכוונת במלחמה. אסרנו על נשק ביולוגי וכימי, ואיכשהו אלימות מינית נחשבת ל'נורמלית' או מתבקשת. ואולם אין שום דבר נורמלי בזה. זה מחריד ובלתי מתקבל על הדעת. אנחנו צריכים להבטיח שבכל מדיניות שמתקבלת בממשלות, להשלכות המגדר יש תפקיד מרכזי".