למרות שהורים רבים עושים כמיטב יכולתם כדי ללמד את ילדיהם- גם בנים וגם בנות- על כלכלה נכונה, ישנם בכל זאת מספר מסרים חשובים על כסף שאיכשהו נופלים בין הכיסאות. זה נכון במיוחד עבור בנות הודות לעובדה שלמרות שנשים עשו התקדמות אדירה בעולם העבודה בחמישים השנים האחרונות, עדיין לא מצופה מהן להיות המפרנסות העיקריות במשפחה, כפי שמצופה מגברים.

 

זו בעיה אבל היא בהחלט ניתנת לתיקון וראוי להתחיל את התיקון הזה בחינוך. על הורים מוטלת האחריות לטפל בילדים שלהם, וזה כולל ללמד אותם איך לטפל בעצמם. המשמעות היא שיש לדבר על כספים, במיוחד עם בנות.

 

הנה ארבעה דברים על כסף שכדאי שתלמדו את הילדות שלכם:

 

1.      איך לנהל משא ומתן על העלאת שכר

מומחים פיננסיים אומרים שהדרך העיקרית בה ילדים לומדים על כסף היא באמצעות צפייה בהוריהם. אז בעוד קבלתי קורס מזורז באיך להתמקח עם הרוכלים בשוק הפשפשים, אף פעם לא באמת למדתי מהי הדרך הנכונה לבקש או לנהל משא ומתן על העלאה. מיד בתום שירותי הצבאי התחלתי לעבוד כמזכירה במשרד עורכי דין. קבלתי את הצעת המשכורת הראשונה שלהם, בלי לשאול שאלות ובלי להתווכח. נכון, זו הייתה עבודה מאוד בסיסית שלא דרשה ניסיון קודם אבל אני אפילו לא עצרתי לרגע לשאול את עצמי האם השכר הזה הוגן או ראוי והאם אני מאמינה שמגיע לי יותר. במקום זה הרגשתי בת מזל שבכלל קיבלתי את העבודה, כאילו הם עושים לי טובה ולא מקבלים לשורותיהם עובדת טובה, מסורה ואחראית.  

 

 

העובדה שאיש לא מלמד בנות כיצד לנהל משא ומתן העלאה בא לידי ביטוי בפערי השכר. המיומנות לדרוש את מה שאת מאמינה שמגיע לך היא חיונית כשמדובר בהתקדמות בקריירה שלך וחיונית לא פחות בקבלת החלטות חשובות אחרות כמו רכישת מכונית חדשה או חתימה על משכנתא, גם כשאישה נמצאת במערכת יחסים זוגית בריאה. הורים יכולים וצריכים להנחיל את המסר הזה אצל בנותיהן באמצעות ניהול משא ומתן מדומה איתן על משהו בדיוני רק לצורך התרגול או משא ומתן אמיתי על עניינים יומיומיים כמו דמי כיס, חטיפים, או אפילו זמן צפייה בטלוויזיה. למרות שזה אולי נראה מוזר בהתחלה, תרגול מביא לשלמות – ומוליד בסופו של דבר אישה חזקה, עצמאית ובטוחה בעצמה וביכולותיה.

 

2.      כיצד לבצע השקעות חכמות

אתם יודעים מה אומרים: "אתם נותנים לבתכם דג, היא אוכלת במשך יום, אתם מלמדים אותה איך לדוג, והיא אוכלת במשך כל חייה". במקרה זה, דיג דומה יותר להשקעה בעתידה. פתחו לילדה שלכם תכנית חיסכון מגיל צעיר ולמדו אותה לאט לאט לנהל את החשבון שלה בעצמה. אחת הבעיות הגדולות ביותר היא שהורים, בעיקר אבות, פותחים תכנית חיסכון לבנות שלהם, מנהלים אותה, משקיעים כספים ממנה במניות עבורן, הכל כמובן מתוך כוונה טובה ורצון אמיתי "לסדר את עתידן". העניין הוא שנערות שהופכות בהמשך לנשים מוצאות את עצמן עם אפס כלים וידע לגבי הכסף שלהן. גם אם יש להן כסף, פעמים רבות אין להן מושג איך להשקיע אותו. הדבר דומה מעט לידע בתיקון פנצ'ר- העובדה שיש לך מכונית, לא אומרת שאת יודעת איך לתפעל אותה וחבל.

 

אם הורים רוצים להשקיע במניות או בנדל"ן עבור בנותיהם זה נהדר. יחד עם זאת, כדי להפוך את היוזמה הזו לאפקטיבית בהמשך, הם צריכים גם ללמד את בנותיה כיצד לנהל את המניות או את הנדל"ן בכוחות עצמן. הורים יכולים לערב את בנותיהם בכך שיישבו עמן כל רבעון ויעברו על התקדמות המניות שלהן וידונו איתן על אפשרויות המכירה והרכישה שלהן. בסופו של דבר, הבת היא זו שצריכה לקבל את ההחלטה הסופית, כי גם אם היא בסופו של דבר ההחלטה הזו אומרת לאבד כסף, כי היא תצבור ידע וניסיון ולשניים האלה יש המון ערך.

 

3.      כיצד לבנות תקציב וכיצד לדבוק בו

בעוד ההורים שלי חיו את חייהם במסגרת תקציב קפדני למדי, ודאגו שילדיהם יהיו חלק ממנו, הם אף פעם לא באמת הסבירו לנו כיצד לגבש תקציב מתאים או הסבירו איך בדיוק דבקים בתקציב הזה. נכון, היה דמי כיס אבל איכשהו תמיד בזבזתי אותם מהר מדי ולא מעט פעמים קיבלתי תוספת, מה שלא ממש מתקיים בעולם שמה בחוץ. איך מתעדפים הוצאות? מה נחשב למותרות? על מה אפשר לוותר?

 

 

הורים צריכים ללמד את בנותיהן על תקציב מוגבל כמה שיותר מוקדם כי בהמשך חייהן- בין אם מצופה להן קריירה מזהירה ובין אם הן הולכות להיות עקרות בית ולגדל ילדים ובין אם משהו בין שתי האופציות הללו- הן יצטרכו להתמודד עם תקציב כלשהו. גם לאנשים אמידים מאוד יש תקציב, בסופו של דבר. כולנו צריכות לדעת להתנהל במסגרת ההכנסות וההוצאות שלנו.

 

4.      לעולם לא להסתמך על בן זוג שידאג לך כלכלית

לא משנה אילו מסרים פיננסיים הוריי הצליחו להנחיל לי בהצלחה ובאילו הם נכשלו, את המסר החשוב ביותר הם העבירו בסך הכל-  הם לימדו אותי להיות עצמאית. בנים מצופים לפתח קריירה או לכל הפחות "להביא פרנסה הביתה". הוריי- בניגוד להורים רבים- ציפו ממני בדיוק אותו הדבר. מגיל צעיר, לימדו אותי לא להסתמך על גבר בכל הנוגע ליציבות פיננסית אלא לעבוד קשה, לחפש הזדמנויות חדשות ולדאוג לעצמי. זה לא ממש שיעור ספציפי בפיננסיים, אבל שום דבר שתלמדו את הילדות שלכם על כסף לא באמת משנה אם לא תבססו את זה על היכולת שלהן לדאוג לעצמן.